Enfaskopplad trefasmotor
Enfaskopplad trefasmotor
Har ett litet problem jag skulle behöva lite hjälp med.
Jag har fått tag på en hyvel som har en 380v trefasmotor, men då jag inte har trefas tillgängligt så är jag tvungen att koppla om den till 220v enfas.
Jag har gjort detta tidigare på andra motorer och det har funkat bra.
Motorn är på 1.1kw och jag har satt en 80uf kondensator på (där jag beställde kondensatorn stod det att det skulle vara en start/drift kondensator)
Och jag har kopplat om den på samma sätt som denna videon visar (samma sätt som jag kopplat andra motorer som funkar)
https://www.youtube.com/watch?v=blrRyAeJQXc
Och här borde det ju då funka som det ska, och det gör det visserligen, motorn startar upp och snurrar på som den ska, byter även riktning om jag kopplar om kondensatorn så det verkar ju som att kondensatorn funkar.... Men.. Det funkar bara så länge det inte är nån last, dvs det enda motorn driver i detta läget är remskivan, så fort den får lite last, och det räcker jag håller i den med handen så hummar bara motorn och vill inte spinna igång.
Jag testade även att koppla på remmen till hyveln (som fö är en Inca 343.190) och då kommer den så klart inte igång heller, men jag kan lyckas få den att spinna igång om jag hjälper den på traven lite, då kommer den igån och går som den ska, gick även utmärkt att hyvla med när den väl kommit igång, har testat med en annan kondensator med dock bara på 40uf men samma resultat (båda kondingarna är helt nya)
Det ska väl även tilläggas att jag har bytt ut orginal brytaren som hade två lägen som funkade typ som ett tändningslås, dvs först ett fast läge och sen ett fjädrande, den var kopplad till vad jag uppfattar som ett (eller flera) relä, men jag antar att det inte behövs om jag har en vanlig brytare på, eller??
Eller är det det som är felet? måste jag använda denna för att den ska starta upp riktigt, eller vad kan vara problemet? eller kan det tom vara så illa att motorn är kass, fast det känns ju konstigt då fen funkar som den ska när den väl bara kommit igång..
Jag har fått tag på en hyvel som har en 380v trefasmotor, men då jag inte har trefas tillgängligt så är jag tvungen att koppla om den till 220v enfas.
Jag har gjort detta tidigare på andra motorer och det har funkat bra.
Motorn är på 1.1kw och jag har satt en 80uf kondensator på (där jag beställde kondensatorn stod det att det skulle vara en start/drift kondensator)
Och jag har kopplat om den på samma sätt som denna videon visar (samma sätt som jag kopplat andra motorer som funkar)
https://www.youtube.com/watch?v=blrRyAeJQXc
Och här borde det ju då funka som det ska, och det gör det visserligen, motorn startar upp och snurrar på som den ska, byter även riktning om jag kopplar om kondensatorn så det verkar ju som att kondensatorn funkar.... Men.. Det funkar bara så länge det inte är nån last, dvs det enda motorn driver i detta läget är remskivan, så fort den får lite last, och det räcker jag håller i den med handen så hummar bara motorn och vill inte spinna igång.
Jag testade även att koppla på remmen till hyveln (som fö är en Inca 343.190) och då kommer den så klart inte igång heller, men jag kan lyckas få den att spinna igång om jag hjälper den på traven lite, då kommer den igån och går som den ska, gick även utmärkt att hyvla med när den väl kommit igång, har testat med en annan kondensator med dock bara på 40uf men samma resultat (båda kondingarna är helt nya)
Det ska väl även tilläggas att jag har bytt ut orginal brytaren som hade två lägen som funkade typ som ett tändningslås, dvs först ett fast läge och sen ett fjädrande, den var kopplad till vad jag uppfattar som ett (eller flera) relä, men jag antar att det inte behövs om jag har en vanlig brytare på, eller??
Eller är det det som är felet? måste jag använda denna för att den ska starta upp riktigt, eller vad kan vara problemet? eller kan det tom vara så illa att motorn är kass, fast det känns ju konstigt då fen funkar som den ska när den väl bara kommit igång..
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Vid en-fas körning av tre-fas-motorer brukar man säga att motorer upp till ca 0,75Kw, 1hp, klarar detta.
Kondensatorn skall vara 80uF/kW och motorn skall D(delta)-kopplas.
230V anslutas till två av de tre polerna. Kondensatorn mellan en av 230V-polerna och den tredje polen.
Effekten blir ca 75% av trefas-effekten och startmomentet blir ca 30% av motsvarande trefas-startmoment.
Kondensatorn skall vara 80uF/kW och motorn skall D(delta)-kopplas.
230V anslutas till två av de tre polerna. Kondensatorn mellan en av 230V-polerna och den tredje polen.
Effekten blir ca 75% av trefas-effekten och startmomentet blir ca 30% av motsvarande trefas-startmoment.
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Tack, så långt är jag med och det är precis så jag kopplat.
Hittade dock lite annan info och det verkar som den här relä mojjängen verkar vara viktigare än jag trodde.
Den kallas ju även "motorstarter" och har dessutom inbyggt överbelastningsskydd.. (om jag förstod det rätt)
jäkla tur jag har en bordssåg från inca med exakt samma motor och switch som jag ännu inte rört, har ju kopplat ur alla ledningar från denna så har ingen aning om hur dom satt:)
Då blir ju däremot min fråga hur fasen kopplar jag om hela systemet till 230/enfas med den gamla switchen samt denna reläboxen
Hittade dock lite annan info och det verkar som den här relä mojjängen verkar vara viktigare än jag trodde.
Den kallas ju även "motorstarter" och har dessutom inbyggt överbelastningsskydd.. (om jag förstod det rätt)
jäkla tur jag har en bordssåg från inca med exakt samma motor och switch som jag ännu inte rört, har ju kopplat ur alla ledningar från denna så har ingen aning om hur dom satt:)
Då blir ju däremot min fråga hur fasen kopplar jag om hela systemet till 230/enfas med den gamla switchen samt denna reläboxen
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Det behövs inget relä. Det enda du behöver är en vanlig strömbrytare mellan motor och eluttag.
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Var precis så jag trodde med, men det funkar ju inte som det ska:(
Den beter ju sig precis på samma sätt som om det inte satt någon kondensator på, fast det gör det ju, och startar som den ska så länge det inte är något motstånd.
Känns lite som att den behöver en lite större strömkick för att gå igång när den ska driva något.
Hade ju lätt gått med på att motorn i sig var dålig om det inte varit för att den snurrar på som den ska när den bara fått hjälp och kommit igång
Den beter ju sig precis på samma sätt som om det inte satt någon kondensator på, fast det gör det ju, och startar som den ska så länge det inte är något motstånd.
Känns lite som att den behöver en lite större strömkick för att gå igång när den ska driva något.
Hade ju lätt gått med på att motorn i sig var dålig om det inte varit för att den snurrar på som den ska när den bara fått hjälp och kommit igång
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Du har förmodligen skiftat 2 lindningskablar på plinten. Kolla med ohmmätniing så att ingen av de tre lindningarna ligger på motsående plinskruvar. Alla lindningarna skall ligga korsade på plinten. I en Y-koppling spelar det ingen roll men i D måste det ligga korsade. Det kan till och med vara fel från fabriken eftersom den aldrig är tänkt att D-kopplas normalt.
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Tack. nu har jag nåt att testa iaf när jag kommer hem:) återkommer med resultat sen.
-
- Inlägg: 6417
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Eftersom motorn inte verkar ha någon kraft öht så låter det som en fas är borta.
Mät strömmen till alla tre kopplingspunkter där du normalt för in de tre faserna. Strömmen ska vara lika på en riktig trefasmatad motor. Med kondensator är det svårare att få lika.
Du kommer aldrig att få samma kraft med en kondensatormatad asynkronmotor. Skälet är naturligtvis för att asynkronmotorn är avsedd att drivas med 120 graders fasskillnad mellan faserna.
Hur ser det ut med en enfasmatning och kondensator?
Mät strömmen till alla tre kopplingspunkter där du normalt för in de tre faserna. Strömmen ska vara lika på en riktig trefasmatad motor. Med kondensator är det svårare att få lika.
Du kommer aldrig att få samma kraft med en kondensatormatad asynkronmotor. Skälet är naturligtvis för att asynkronmotorn är avsedd att drivas med 120 graders fasskillnad mellan faserna.
Hur ser det ut med en enfasmatning och kondensator?
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Ja och det är ju precis det som händer om någon av motorlindningarna ligger mitt emot varandra på plinten som jag tidigare nämnde.Eftersom motorn inte verkar ha någon kraft öht så låter det som en fas är borta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Hann inte mäta något igår då mitt tåg var sent så var typ läggdax när jag kom hem:/ men ska mäta upp ikväll. hoppas felet är som du visar i din bild:)
Re: Enfaskopplad trefasmotor
tyvärr så verkar alla tre faser ligga precis som dom ska, altså precis som du ritat upp i din skiss, det är även kopplat exakt så, men samma problem, den startar iofs med nån sekunds tvekan utan last och växlar jag kontakterna på kondensatorn så byter den även håll, den går inte heller att stoppa när den väl spunnit igång, men det räcker att jag bara håller i remskivan i handen så bara brummar den, och så fort jag släpper så spinner den upp.
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Du behöver mer startmoment.
Hittade en text.
Alltså du behöver mer kapacitans vid starten som sen kopplas bort när motorn varvat upp.
Vid drift ca 70uf/Kw
Hittade en text.
Alltså du behöver mer kapacitans vid starten som sen kopplas bort när motorn varvat upp.
Vid drift ca 70uf/Kw
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Är lite det jag var inne på med, men jag har ju en 80uf nu, har för mig man ska kunna koppla flera kondensatorer parallellt, och har en 40uf till här, det blir ju 120uf isf, eller kan man inte koppla så och är 120 för mycket (så jag inte bränner motorn) ?
Re: Enfaskopplad trefasmotor
Ah, nu tror jag jag fattade.. haha jag behöver alltså två kondingar, en för start och en för drift, men hur mycket bör startkondingen vara på och hur kopplar man det så den övergår till driftkondensatorn sen då?
Re: Enfaskopplad trefasmotor
80uf verkar ju rimligt till 1.1Kw som driftkondensator.
Parallellkoppla med 40uf under start så ser du om du får tillräckligt startmoment.
Annars får du skaffa en större.
Parallellkoppla med 40uf under start så ser du om du får tillräckligt startmoment.
Annars får du skaffa en större.