Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Det är därför jag samlar skrotkort på hög och just i detta nuet gör en större kinabeställning av det mesta som stavas SMD eftersom jag knappt har nåt av detta på lager, hålmonterat har jag en hel del på lager fast som vanligt så saknas det ju ett och annat hela tiden så blir det kris kan smd och hålmonterat få samverka i en skön symbios. Kommer att se för jävligt ut bara, men då får funktion gå före estetik. :mrgreen:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av prototypen »

rvl skrev:Man kan ha extra kopparbanor som sammankopplar altihop och är lätta att kapa på strategiska ställen efteråt. Exempelvis nåt som sågas bort "utanför" kortet. Men det är kanske litet sökt att gå den vägen, men inte helt otänkbart beroende på vad man gör för kort. Hur görs det förresten när man guldpläterar gold fingers och andra liknande kontaktytor?
Goldfingers där har man en bit med kortslutning som man sedan tar bort.
Jag vet eftersom en tillverkare klipp för långt ut så det var lite koppar kvar här och var.

Vi hade en liten skutttillverkare av mönsterkort i Umeå och de hade problem med kopparn i hålen, det krävdes extrem rent för att få det att fästa på glasfibern och något annat i processen störde renheten för mycket.

Provade en tillverkare i Estland för många år sedan och de kunde inte säkert plättera alla hål. Så inte ens de fixade.

Teknikern, beställ färdigt eller nöj dig med enkelsidigt med byglingar.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Ensidigt, hur menar du nu? Jag kör ju dubbelsidigt redan nu och har så gjort länge och i dagsläget kör jag med vior aĺa rörnitar.

Förresten skulle jag ge mig? Nää inte en suck, där andra ger upp där brukar jag få ta vid, som i julhelgen när jag fick in en topp till nån exklusiv bil där dom först dragit av ett glödstift, sen borrat hål i resterna och slagit i en specialurdragare,,,,,som dom också drog av så det satt en glashård bit kvar i hålet. Klart jag fixade det, kunde man skicka folk till månen så går allt att fixa är min filosofi. Livet är inte fullt av svårigheter utan av möjligheter. :)
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av bit96 »

Klart att du inte skall ge dig Teknikern. :tumupp:
Bara för att andra kan göra ett jobb snabbare, bättre och billigare är det ingen anledning att ge upp.

Det är inte bara målet som räknas, även resan dit kan vara lärorik och intressant samt öppna upp för nya oväntade lösningar och upptäckter.
Kämpa på, och jag väntar på bilder som visar hur du gör.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av prototypen »

Om du kommer över eller lånar ett ex av denna bok kanske du får en hint om hur man gör.
https://www.adlibris.com/se/bok/monster ... 9175485843
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av prototypen »

Sedan att jämför ett topplock för 50 000 med ett kort för 3 dollar haltar ju lite.
Hoppas du tog ordentligt betalt för repet.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Jag tog i så jag skämdes när jag tog betalt, hans kommentar, "fan vad BILLIGT", han hade varit till flera firmor som sagt nejnejnej redan innan han klivit in.


Tydligen är det, vad jag fått fram genom googlande, några som använder konduktivt ledande sprayfärg avsett till ESD-skydd och som funkat från fösta kortet och dessutom funkat bra, spraya på, sug från baksidan med dammsugare, sp
raya andra sidan, sug och låt torka. Är det så enkelt blir det ju löjligt billigt också och kopparsulfaten har färghandeln för en hundring eller strax däröver och batterisyra har jag i lager och behöver jag mera så finns det en eloxeringsfirma i stan där jag känner folket.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av säter »

Teknikern skrev:kunde man skicka folk till månen så går allt att fixa är min filosofi.
Det är även min filosofi, även om jag inte behärskar elektronik.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av NULL »

Ok, så här beskrivs det grovt:
- Hålet måste vara borrat rätt, glasfibern får inte smälta ihop med plasten.
- Hålet syrabetas.
- Väggarna täcks med Palladium-Tenn-klegg... går att köpa färdigt.
- Aktivator tar bort tennet och allt utom Palladiumet.
- Man kopparpläterar ett första lager på kemisk väg.
- Man elektropläterar upp till rätt tjocklek.

Mellan många av stegen ska man neutralisera eller tvätta också.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av prototypen »

Ja jisses, det där fixar man enkelt.....

Prutte
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av tecno »

Ja enkelt är det inte men det går att slabba själv = dyrt och kostar massa tid.

Enklare då att nita one-offs alt trådbygling vilket jag föredrar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Det där lät ju skitenkelt, bara att göra liksom (eller inte) :humm: , men tills vidare fortsätter jag nita för bara steget från trådklipp till nit gjorde ju underverk och snabbade upp produktionen rejält. :tumupp:


Jag lovar att uppdatera det totala nederlaget om jag får för mig att testa. :wacko:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av prototypen »

Blaupunkt gjorde bilradioapparater med dubbelsidiga kort och mässingpinnar som vior. Temperaturcyklingarna gjorde att lödningarna sprack. Löda om allt var mycket jobb så det var skrotning som rekommenderades.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Inte bara Blaupunkt, det har jag sett i en hel del styrelektronik av senare datum med samma fel som följd och värst var foderberedningsutrustningar till lantbruk och med tanke på miljön dom sitter i så är det ett rent under att dom höll så länge som dom gjorde.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av NULL »

Sen har jag sett några som påstår att de lyckats DIY med någon kolblandning, men jag har glömt bort vad det stod... jag tvivlade lite på det, folk har så olika krav för att säga att det fungerade, tex vid limmning eller TonerTransfer.
Skriv svar