Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Apropå toner-transfer så har jag inte misslyckats sen jag började använda Ö&Bs skitdåliga julklappspapper för det bara funkar, sen kör jag det hela genom en skitbillig moddad laminator från samma butik där termostaten kan förbikopplas med en knapp, när den kommit upp i temperatur för laminering, slå över och kör 3 minuter till, kör igenom kortet 6 ggr, slå över till normalläget och stäng av. Efter avsvalning så får kortet bada i kallt vatten 5 minuter och så är det bara att dra av papperet och etsa. Enklare än så blir det inte och det bara funkar varenda gång. :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av NULL »

Jag använder ofta toner-transfer, klart det funkar, men beroende hur man gör varierar det i upplösning(möjlig linjebredd) och täckning(kratrar), typ använder man bara hålat eller jämför man mot photorestist...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Resultatet beror helt på hur man ställt in skrivaren har jag märkt, man ska fläska på med svärtan så mycket det går för då blir kanterna knivskarpa, det är hela hemligheten märkte jag efter lite experimenterande. Vilken sorts toner har ingen betydelse, i den skrivaren har jag hällt i det mesta och det funkar lika bra med toner som ska vara till en antik gammal trumkopiator eller det som finns i tonersumpen på slaktade kassetter och som redan gått ett varv i skrivaren. Här är vi inte så kinkiga av oss. :mrgreen:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av NULL »

Toner som gått ett varv har en del pappersludd i sig, kan knäcka skrivaren om man har otur...

Titta på de etsade linjerna i microskop, en del är inte vackra. :)

Pulsar har gett de bästa resultaten för mig, toner-transferpapprena(de babyblå) släpper hur lätt som helst(fast visst går det att misslyckas ändå om man inte värmt ordentligt), sen värmer man på den gröna filmen, då slipper man kratrarna.
Säljs av Digi-Key, Mouser och går säkert att hitta nån på ebay...
Den Engelska distributören
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Tala om det för min gamla skrivare som gått med det mesta, den är dessutom upplockad ur återvinningens container. :D

Jag sitter inte och tittar på kretskorten i microscop, jag använder mina till att bygga saker med. :mrgreen: Så länge det funkar är jag nöjd och hittills inte ett enda kasserat kort med Ö&Bs kassa julklappspapper som dessutom är gratis då jag fiskade upp en hög med rullar ur deras container, kunde jag bara "hitta" laminat nånstans gratis skulle lyckan vara fullkomlig. :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av prototypen »

Glasfiber och polyester kan väl inte kosta så mycket och koppar kan man valsa till folie så göra själv är väl ett alternativ.

Protte
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av rvl »

...eller plätera! 8)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Plätera vior själv, nån som gjort det och hur?

Inlägg av Teknikern »

Glasfibermatta finns här redan i större mängd sen jag rensade ur en firma som la ner verksamheten och även poluester och härdare samt stort gjutbord för släta skivor, kopparskrot finns det med så jag kanske ska testa att gjuta några kvadratmeter och plätera, sen är ju frågan hur stort kar jag ska bygga för pläteringen? :humm:
Skriv svar