Färg på 230 volt kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av prototypen »

Och hur ska man få veta om man inte frågar......

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av TomasL »

Frågar man, så har man ingen koll, och skall inte göra det.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Purre »

Äsch går att läsa på Kjells hemsida istället för att få surbullekommentarer från TomasL
Mindmapper
Inlägg: 6417
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev:Fast nu är det ju trots allt så att om man kopplar RÄTT så blir det inte farligt, dessutom är det ju i praktiken inte straffbart heller. Problemen kommer först när man gör fel.

Men jag håller med om att man inte ska koppla el utan att veta vad man gör, det kan bli väldigt farligt.

Att fråga om färger osv är väl däremot ingen fara.


..En stor anledning att undvika elektikerbranchen om man kan är ju deras riktigt fula oskick med fejkpriser på material, det stör mej OERHÖRT när en elektriker utan att skämmas kan fakturera 700:- för sketna eluttag som jag som privatperson köper för under hundringen, och han säkert ger ännu mindre för.. Det finns flera andra fulheter som utnyttjas också, "servicebil" exempelvis, för att inte tala om avtal med kickback.. Allt för att blåsa kunderna.
Ett bra initiativ är auktorisationen och registrering av elföretag enligt nya ellagen.
Meningen är ju att privatpersoner ska kunna gå in i ett register för att se vilka som är registrerade. Därmed hoppas man att bli kvitt de värsta avarterna av oseriösa elskuttare!
Debitering och prissättning ingår inte i den biten men det bör förhoppningsvis bli svårare för de mest oseriösa som gör skitjobb.
https://www.elsakerhetsverket.se/

Sedan hur de ska gå ut med denna nyhet till folk som vill anlita elektriker blir väl nästa fråga. De som överdebiterar och är oseriösa kan man förmodligen hitta på ARN.

Finns man inte med i elregistret men listad hos ARN så är det VARNING!

Håller med dig att får man inte fråga så får vi folk som pysslar som i ännu större utsträckning är farliga!
Mindmapper
Inlägg: 6417
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:Frågar man, så har man ingen koll, och skall inte göra det.
Frågar man så får man förmodligen en större kunskap om varför det är farligt! Förutsättningen är väl då att man får ett vettigt svar. Kanske man då avstår från att göra arbetet. Skulle man ändå göra det så borde det bli bättre än om man inte frågat och fått ett vettigt svar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av TomasL »

Pressen "5-åring dödad av elstöt, efter råd från svenska elektronikforumet"

"Pappan frågade på ett elektronikforum hur han skulle koppla in spisen, pappan sa att han följde de råd han fick av några av forumets medlemmar.........................."
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av ToPNoTCH »

TomasL skrev:Frågar man, så har man ingen koll, och skall inte göra det.
Som typ i den här tråden då ? http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=89860
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av TomasL »

Knappast, jag frågar inte hur man gör, jag frågar efter vilka regler och standarder som gäller, vilket är två skilda saker.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av MadModder »

Nja... han frågade om det får vara en vit tändtråd, och om FK får ligga löst i kabelkanal. Det lägger jag på samma nivå som en fråga hur grov en ledare ska vara.
Men det är klart, det går ju att linda in frågan i bomull och istället fråga "Vad säger reglerna om bla bla bla" istället för att fråga "Kan jag göra bla bla bla". I slutänden är det precis samma sak när du ändå ska utföra jobbet enligt dessa regler.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Purre »

Varför vill du veta vilka standarder och regler man ska följa om du nu inte får göra jobbet? Ren nyfikenhet antar jag då.
Precis samma sak i detta fallet, en frågar om hur man gör pga ren nyfikenhet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av TomasL »

Nej, Min fråga handlar om maskinkonstruktion, där varken LVD eller elinstallatörsreglerna och dess standarder gäller.
Delar av LVD finns i MD, men de är något luddiga, minst sagt.
Så min fråga handlade snarare om, vilka andra standarder och regler skall man leta efter.

Beträffande huruvida jag får eller inte får, tja jag får faktiskt utföra elinstallationer, men som sagt det är en helt annan fråga.

Beträffande maskinkonstruktion och design, finns det inga krav på certifiering och liknande.
Så Purre, ja, jag får utföra alla typer av jobb, Elinstallation har jag hyffsad kontroll på, även om jag falltid, av kostnads och tidsskäl, ringer en el-firma.

Madmodder
Elinstallatörsreglerna har helt andra krav än vad som gäller i maskinkonstruktion, av naturliga skäl, detta eftersom bl.a. kabelareor i en elinstallation skall kunna hantera alla typer av okända felfunktioner, utan att orsaka skada.
I maskinkonstruktion har man kontroll på vad som kan hända, följaktligen dimensionerar man på ett helt annat sätt.

Denna tråd handlar om elinstallation, och då gäller dessa regler, följaktligen, eftersom TS ställer frågan, så saknar han/hon erforderlig kunskap, och får ej utföra jobbet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Glenn »

Beträffande huruvida jag får eller inte får, tja jag får faktiskt utföra elinstallationer, men som sagt det är en helt annan fråga.
Med andra ord, du har AB/ABL ? ..Har inte du tidigare sagt att du inte har det ? Eller arbetar du i samma företag som någon som har det ?
Skriv svar