Solpanel-regulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av Icecap »

Det jag mest undrar är om det går att härleda exakt vilka parameter som inverkar och HUR de inverkar.

Jag är säker på att temperaturen och ljusintensiteten har betydelse - men är det fler faktorer?

Att mäta temperaturen på paneler är knappast ett större problem, den fluktuerar ju inte hej vilt.

Ljusintensiteten kan mätas också, t.ex. med en IR-sensor då det ju rent faktisk är IR som står för den största delen av energin i panelerna.

Med dessa data "i handen" och den rätta uträkning borde man sedan kunde ställa målet för omvandlaren och därmed ha en "manuell" MPPT som inte letar efter toppen men räknar ut den istället och ställer sig därefter.

Fördelen med detta system är att man du de-facto får en (liten) minskning i verkningsgraden när MPPT inser att den inte är på toppen (letar topp).

Nackdelen med systemet är att det nog inte finns en enda formel som klara alla fabrikat och kombinationer. Eller att formeln som sådan är rätt men att faktorernas betydelse varierar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av danielr112 »

Det bör nog gå att göra och bör fungera. Sedan andra faktorer är när det regnar, eller om du får löv på panelerna o.s.v

Jag har svårt att se att en manuell faktiskt kan blir mer effektiv totalt sett men kan kanske gå att få till nära nog :) Har inte funderat så långt faktiskt
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av danei »

Den behöver ju inte göra några stora förändringar när den letar efter bästa spänningen. Små steg ofta. Då kommer den hela tiden att ligga nära optimalspänning. Högst sannolikt närmare än en rent matematisk optimering skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av Gizmo »

För små system så vinner man kanske inte jättemycket på mppt. Men har man fler paneler så vinner man mycket på det. T. ex. kan man koppla fyra 36V paneler i serie för att få 144 volt i ledningarna från panelen ner till regulatorn, har man ett antal meters kabel så får man mindre förluster ju högre spänning man har.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av Teknikern »

En sak jag funderat ett tag över är varför man inte hivar upp spänningen till nån Kv direkt vid panelen eller vindsnurran och sen kör med klen ledning fram till förbrukarna och laddaren där man sen tar ner spänningen? För stora förluster i omriktningen eller vad?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av danielr112 »

Mitt sytem ligger på 700VDC. Sedan har du även mikroinverters och liknande som hivar upp det direkt till 230VAC som exempel.

Nu vill man inte ha mer saker vid panelerna än man behöver och förlusten i vanliga 4mm2 eller 6mm2 är ganska liten så länge man inte kör för hög ström. Antar att den förlusten inte väger upp en avancerad utrustning för att ta ner spänningen igen.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av Nerre »

Gizmo skrev:T. ex. kan man koppla fyra 36V paneler i serie för att få 144 volt i ledningarna från panelen ner till regulatorn, har man ett antal meters kabel så får man mindre förluster ju högre spänning man har.
För MPPT vill man väl optimalt ha en regulator per panel, för att få ut max ur dem?

Om du har panelerna i serie och en av dem blir skuggad men inte de andra så kommer visserligen en gemensam MPPT-regulator att ge dig max vad du kan få från den seriekopplade lösningen, men det innebär kanske att flera av panelerna inte ligger på sin optimala arbetspunkt?
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av rolex42 »

Det finns ju bypass dioder som kan monteras mellan celler i en panel.
Då minskar man förlusten i de celler som är skuggade och inte ger energi utan bara "bromsar".
De finns i sk ideal diode varianter som inte har ngt fram-spännings-fall.
Vad jag förstår är det vanliga att de sitter en per panel, men skulle kunna vara fler per panel.

Men för att bygga ett litet billigt system till friggeboden el garaget skulle nog en panel-temperatur reglerad MPP (statisk) regulator fungera ganska bra.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av rolex42 »

Om nån är intresserad så finns denna det vi kallar "statisk" MPPT i TI bq24650 datasheet:
"The constant voltage algorithm is the simplest Maximum Power Point Tracking (MPPT) method."
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av danielr112 »

rolex ja dioder finns i alla paneler idag och man kan korskoppla i matrix med för att minska effekten mer och det bör man göra om man har partiell skuggning om man nu inte sitter och kör med mikrooptimerare eller mikroinvertrar som tar vara på var och en av panelerna.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Solpanel-regulator

Inlägg av tradman »

Teknikern skrev:En sak jag funderat ett tag över är varför man inte hivar upp spänningen till nån Kv direkt vid panelen eller vindsnurran och sen kör med klen ledning fram till förbrukarna och laddaren där man sen tar ner spänningen? För stora förluster i omriktningen eller vad?
Solcellsmoduler seriekopplas vanligen så att spänningen blir ganska hög. Vår solanläggning har en tomgångsspänning på uppåt 800 V per sträng som matas in i växelriktarna. Att gå över 1000 V AC eller 1500 V DC innebär väl också att man lämnar lågspänningsområdet och "vanlig" installationsmateriel, vilket kanske sällan är ekonomiskt försvarbart i små anläggningar.
Skriv svar