Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har aldrig sagt att det är nåt fel på "industristandardkopplingen", den passar bara inte min ide' med att man skall kunna ställa spänningen (fantommatningen, säger vi) på elektretmikrofonen högimpedivt (obs, för annars kortsluts den har jag förstått) samtidigt som den ström som behöver levereras levereras.

Mitt tänkta scenario är nämligen en allmän mikrofonförstärkare (KMA) där man aldrig på förhand kan veta vilken elektretmikrofon (finns dock dynamiska också, naturligtvis och just därför nyttjar min KMA DIN3P för mikrofoninkopplingen) som man vill använda.

Genom att ha ett reglage på fronten som ställer fantommatningen (och eventuell ett annat reglage som ställer optimal last) som står i databladet så kan man nyttja de mikrofoner jag har sett dvs allt från 1V/0,5mA till 48V/5mA mha mer eller mindre bara Plug-n-Play (bara att ratta lite).

MVH/Roger
PS
Industristandarkopplingen duger bara när man vet vilken mikrofon man vill nyttja samtidigt som man inte har nån riktig koll på fantommatningen (som alltså ligger över själva micken, vill jag se det som).
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Ok
Ersätt motståndet på min bild med en potentiometer på 100k eller så.
Och ett motstånd i serie med den, så du inte eldar upp micken när potentiometern når sitt lägsta värde.
Så kan du justera bias till micken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det är klart att du kan justera bias på det sättet men du har fortfarande ingen kontroll över vilken spänning som hamnar över mikrofonen, eller hur?

Du måste alltså MÄTA den spänningen, vilket är precis vad jag vill undvika.

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Hur ska du få reda på spänningen utan att mäta den?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det är ju precis det jag försöker göra :)

Om du lägger en känd spänning på drain hos mickens FET (som Ni tacksamt har lärt mig) samtidigt som du nyttjar en strömgenerator som högimpedivt (obs) levererar den ström som behövs för just den spänningen (fantommatningen) över micken då har du full koll på bias utan att behöva mäta.

Detta gör som sagt att man kan nyttja godtycklig mikrofon och bara ratta in fantommatningen som alltså blir känd redan innan micken kopplas in, sen kan man laborera med vilken last som låter bäst modell pickuper som kan låta olika beroende på hur dom lastas.

Bifogar ett nytt schema som jag tror bara behöver dimensioneras.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Simulera den där så får du se hur illa det fungerar. Inte alls.
Jag är förvånad att du inte, och tydligen ingen annan heller, har sett den riktigt stora tankevurpan. Själv har jag säkert missat flera mindre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ska inte låta mig bli "spoonfed"" av dig för att få reda på vilken tankevurpan är, för "spoonfeeding" tycks många gånger vara ett enda stort känsligt no-no och då menar jag inte här inne utan jag har upplevt det i andra forum.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Det var just därför jag inte kom med några förslag till förändringar. Jag vill ju inte trampa dig på tårna. :)
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Pedalosaurus »

Hur får du ihop din koppling med fantommatningen?

Sedan är jag nog av den uppfattningen att om man håller på med musik och inspelning så vet man eller bör veta vad för slags mikrofoner man använder. Då kollar man på specarna på mikrofonen och inte på kapseln, det är ju helt ointressant.
Tillverkarna har ju redan anpassat kapseln i sin mikrofon. Dessutom vet man ju hur den ska matas. De flesta kondensatormikrofonerna ska ha antingen 48V eller batteri vilket verkar vara mer eller mindre standard. Sedan finns det de som tar 12-52V också. Så jag tycker att man har allt man behöver...eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Läste du det här inlägget som jag gjorde alldeles nyss (samma sida tom)?

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1366477

Kul annars med mer information från dig, nu vet jag att jag behöver sätta hela 1V-52V fantommatning och tanken är alltså att man skall kunna göra det via en graderad potentiometer eller dylikt samtidigt som strömmen skall regleras in automatiskt och fantommatningen vara högimpediv så att den inte kortsluter mikrofonen.

Låter det sig göras?

Jag tror det och jag tror faktiskt att jag är nära med min koppling.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Simulera den där så får du se hur illa det fungerar. Inte alls.
Jag är förvånad att du inte, och tydligen ingen annan heller, har sett den riktigt stora tankevurpan. Själv har jag säkert missat flera mindre.
En gissning är att man kanske inte kan motkoppla genom transistorns Vcb på det sättet jag gjort, dock har prototypen nyligen lärt mig att man kan se transistorer som motriktade dioder och då skulle det funka.

Som kuriosa nämner jag nåt som fascinerar mig, man kan kasta om emitter och kollektor och ÄNDÅ få strömförstärkning, den är inte stor men den är större än ett :)

MVH/Roger
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Pedalosaurus »

Oppsan! Jo jag läste det men missade ändå... (jag har ADD tror jag)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det gör inget, det är bara kul med diskussioner och mera indata.

Vad tror du nu när du läst lite om hur jag tänker, kan min ide' vara nåt eller har jag bara komplicerat allting?

MVH/Roger
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Pedalosaurus »

Det är ett intressant koncept. Det vore ju kul om du kan få det att fungera :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att du tycker så, ska snarast bygga mig en liten prototyp :)

Tänkte börja lite metodiskt och köra Idss-kopplad (Vgs=0) BF245A som simulerad mikrofon först, sen råkar jag ha en BF245B också som får utgöra det andra testet (högre Idss) sen tänkte jag köra med en av dom få riktiga elektretmikrofoner jag råkar ha, slutligen förenklar jag matningen lite och kör allt 18V ihop med en LM324, med 18V kör man nog inte sönder nån mikrofon samtidigt som jag kan få testat mitt koncept fullt ut.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Nu måste jag bara räkna lite på dimensioneringen, jag är nog ensammast i världen om att tro att det här kan fungera :D
Skriv svar