Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vadå menar du? :)

Är det jag som suger, eller?

Eller menar du att mitt fina GWInstek-skåp suger?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjorde precis lite fler mätningar:
1) UTAN batteri och på pinne 4 (utgången): 2mVpp/50Hz
2) MED batteri: 2Vpp/50Hz!
3) Tar i jord (vid skåp)->1Vpp/50Hz
4) Kortslutning av prob (spets mot jordtamp): 0V
5) Utsignal: 6Vpp varav 2Vpp/50Hz brum, detta vid normal samtalston.
6) Insignalen är vid detta tillfälle runt 20mVpp så jag har alltså 300 i förstärkning, inte illa!

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Prova att släcka lampan över skrivbordet kanske?
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

Är mikrofon eller mikrofonkabel dåligt skärmade? Lossa alt kortslut mikrofon med kort bygel direkt på byggplattan för att kolla om mikrofonen även är 50Hz källa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Mikrofonkabeln har en skärmad kabel, allt är skärmat sånär som på tamparna ner i kopplingsdäcket.

Med korsluten mic och UTAN batteri får jag 1mVpp/50Hz på utgången (pinne 4) vilket väl ändå måste anses vara okej.

Med kortsluten mic och MED batteri får jag däremot 100mVpp/50Hz vilket inte känns lika bra.

Väldigt skumt det här men vad jag tror mig förstå så är det inget fel på skåpet, det tycks däremot vara nåt fel på proberna som jag dessutom aldrig gillat för 1:10-omkopplaren är så lös att man råkar koppla om proben i både tid och otid.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag fått hem nya prober av märket Pico, kostade bara 200 spänn så jag förväntar mig inte så mycket men jag skall snarast installera dom och testa (1:1 är bara 15MHz medans 1:10 är 60MHz samtidigt som mitt fina GWINstek-skåp klarar 30MHz).

MVH/Roger
PS
Jag tror nu att min KMR utgör en ideal spänningskälla vad gäller matningen av mikrofonen, jag tror det för det händer absolut ingenting med den förstärkta signalen (via A2) när jag petar på Drain, däremot händer det saker när jag petar på A2's utgång (pinne 7), med andra ord var detta ett misslyckat försök.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan nu meddela att problemen är EXAKT likadana.

Till exempel går jag återigen från 1mVpp/50Hz när batteriet inte är inkopplat till hela 1Vpp/50Hz när batteriet är inkopplat, jag mäter då på utgången efter de båda kaskadkopplade 4069 (pinne 4).

Jag ångrar dock inte köpet av mina nya prober som av nån sanslös anledning ser mer eller mindre EXAKT likadana ut som mina gamla prober (trots att jag nu köpte ett helt annat märke :D ) dessutom, och detta är viktigt, så är 1:10/1:1-omkopplaren trögare än i original dvs man slipper att ofrivilligt pilla på den vilket jag haft en hel del problem med med de gamla proberna.

Viktigast är dock att jag nu har gripklor som inte är skeva och söndersmälta.

Pico, gillar jag alltså :)

MVH/Roger
PS
Ställde in frekvensriktig dämpning hos 1:10, var inte helt lätt för trim-mejseln passade dåligt men jag fick till det till slut.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av rvl »

Vill minnas att jag frågat tidigare, men jag tror jag aldrig fick svar... Har du jordade vägguttag i ditt laboratorium?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt intresse i mitt problem :)

Jag har men jag använder dom inte, skåp+funtionsgenerator+labbagg flyter (skåpet är dock jordmässigt ihopkopplat med funktionsgeneratorn pga External Trigger vilket känns som nåt jag redan nämnt :) ), jag har medvetet gjort det så för att kunna SE-mäta på höga spänningar samtidigt som jag aldrig haft problem med detta förut.

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

Tack vare att 4069 inte kräver så mycket kringkomponenter och externa anslutningar är det lätt att felsöka brum-problem med oscilloskop.
På något vis så får du en 50Hz signal på utgången. Då kretsens förstärkning är någorlunda känd ska då motsvarande lägre nivå av 50Hz finns på detta stegets ingång., dvs mellan förstärkarstegen.
Om signalkällan, mikrofonen kortsluts med en kort bygel och det inte hjälper, trots batterimatning med korta ledare så kan det vara värt att undersöka kopplingsdäckets funktion.
Det händer t.ex. att man får väldigt dåligt kontakt-tryck så att förmodad kontaktering till jord istället kan vara flytande.
Har även hört talas om kopplingsdäck där längsgående matning inte alls löper utmed hela kopplingsdäcket utan är sektionerat i kortare sträckor.
Mycket av dessa problem kan undersökas med korta trådstumpar som man duttar och byglar på lämpliga ställen samtidigt som man mäter med oscilloskopet relativt det man utsett som stabil jord, vilket bör vara samma som batteri-jord.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu gjort lite nya mätningar.

Blev att tänka på ditt tips E Kafeman om att brummet ju borde vara förstärkt, så jag mätte detta:
Utan batteri: 1mVpp/50Hz på pinne 4 (utgången).
Med batteri: 1Vpp/50Hz på utgången

Sen tog jag loss gripklon och mätte med själva spetsen bara:
In1: 20mVpp/50Hz (uppmätt över själva mikrofonen, alltså)
In2: 0,2Vpp/50Hz (uppmätt mellan stegen, typ på pinne 3)
Out (Pin4): 4Vpp/50Hz
När jag skriker (av förbannelse :) ) kommer jag upp i 8Vpp på utgången.

Prob i luften: 10mVpp/50Hz
Kortsluten prob (spetsen kortsluten mha jord-tampen): 0,1-0,3mVpp/50Hz
Tar i jorden/skärmen: 0,0V

Jordar i vägg:
In1: 2mVpp/50Hz
In2: 10mVpp/50Hz
Out (Pin4): 0,4Vpp/50Hz
Öppen prob: 0,5mVpp/50Hz

Det blir således helt klart bättre när jag jordar i vägg men sådär jättemycket bättre kan man man inte påstå.

MVH/Roger
PS
Verkar som om allt jag tar i nuförtiden brummar, ett omen för att man kanske inte skall syssla med elektronik, eller? För inte nog med att jag är en sopa på elektronik jag tycks ju inte ens få chansen att mäta på skiten!
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

In1: 20mVpp/50Hz (uppmätt över själva mikrofonen, alltså)

Det låter ju rimligt att det blir några volt på utgången.
Varifrån kan brummet på 20mV komma som finns på ingången, är det via mikrofon eller annan anslutning?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kortsluten mikrofon ger hela 0,2Vpp/50Hz på utgången.

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Har du avkopplat kretsen?
Har du jordat oanvända ingångar?
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

Nej signalmässigt kortsluten ingång ska inte ge något alls på utgången :!:
Det du kortsluter till, är det förlustfritt kopplat till kapselns jordben eller finns det slingor?
Finns det brum om du mäter på kapselns spänningsmatning?
Skriv svar