Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Ta bort dioderna och placera kondensatorn mellan motstånden och brytaren så får du ett lågpassfilter (~0,6Hz vid 10uF) som dämpar överhörningen mellan kanalerna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vänligen hämta hem min ritning och rita in vad du menar för jag fattar inte :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Kod: Markera allt

+------+--------+----------o sw o--------+
|      |        |                        |
|      |        |                        |
R      R        C                       batt
|      |        |                        |
|      |        |                        |
                v                        v
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack lillahuset, jag tror jag fattar nu.

Med din ändring är ALLTID mikrofonerna skärmade från varandra ty en konding "mellan dom" går till backe.

Och sätter man brytfrekvensen tillräckligt lågt så är detta alltid sant.

Åtgärd: Jag skippar dioderna :)

MVH/Roger
PS
Känns som att det blir lite knepigt att räkna på kondingens värde men om jag kör 10k så kan det bara bli mindre än 10k pga mikrofonens impedans "åt andra hållet" (läs parallellt) dvs en konding på 10uF som du föreslog innebär <1,6Hz vilket ju duger.

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag vill göra med min KAP (Knoppson Analog Processor), antingen blir det stereo mikrofonförstärkare eller så blir det mono, stereo har jag bara nytta av om jag vill göra "seriösa" inspelningar, mono har jag alltid nytta av och då främst i samband med uppmätningar av högtalares frekvensgång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tyvärr beslutat mig för att köra mono vilket innebär att denna krets blir obsolet, dock har den lärt mig lite mer om hur man kan nyttja kondensatorer.

Jag kommer köra mono för den enda seriösa användning jag kommer få av mikrofonförstärkardelen (KMA) hos min KAP är mätning av högtalares frekvensgång, jag kommer således aldrig göra några live-inspelningar (speciellt inte i stereo) annat än på mycket lång sikt.

Tack än en gång lillahuset för din hjälp, jag lärde mig som sagt lite mer om elektronik pga det!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt ut en ny variant av min KMR.

Den här gången nyttjar jag bara ett par trissor i ett diffsteg och tanken med det isf OP är att OP helt enkelt är för bra modell alldeles för hög förstärkning, med andra ord är tanken med denna variant att hålla nere förstärkningen (och därmed slingförstärkningen) så bara att måttlig reglering uppstår, räcker ju med ett par tusen dv/di för att det skall fungera.

Jag är inte säker på om detta kan fungera men jag avser koppla upp det på labbplatta för jag vill ha så att man kan reglera in godtycklig fantomspänning över elektretmickar och jag ger mig inte förrän jag löst det!

Under tiden tas tips tacksamt emot :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har optimerat min drivning nu och infört emittermotstånd (Re), man får experimentera lite med dessa motstånd men över 1k behöver man inte gå, motstånden drar ner den differentiella förstärkningen som gör så att regleringen av mikrofonen blir "svagare", kanske svag nog att fungera :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar