Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Jag menar att dom inverterare han inte använder får inte ha flytande ingång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:Nej signalmässigt kortsluten ingång ska inte ge något alls på utgången :!:
Det du kortsluter till, är det förlustfritt kopplat till kapselns jordben eller finns det slingor?
Finns det brum om du mäter på kapselns spänningsmatning?
Nej, jag ser inget brum när jag mäter på kapselns matningsspänning.

Gjorde precis följande mätningar:
1) In1 kortsluten digitalt: 10mVpp/50Hz (över mikrofonen, egalt hur jag kopplar)
2) Urkopplad mikrofon (Out): <0,5mVpp/50Hz (In1 kortsluten digitalt, dvs hård nolla borde komma ut).
3) Urkopplad mikrofon (standardkoppling, In1 "flyter" digitalt, Out): 0,1Vpp/50Hz
4) Inkopplad mikrofon (standardkoppling, In1 "flyter" digitalt, Out): 2Vpp/50Hz

Slutligen vill jag visa några "vilda" värden som jag strök pga att jag trodde mig komma på att dom inte betyder nåt:
Skåp=AC
5) Utan batteri, In1=Grounded/Digital: 1mVpp/50Hz
6) Med batteri, -'-: 0V
7) Kopplar loss batteri: 0V@start, 1mVpp/50Hz efter 14s

Skåp=DC
8. Utan batteri, In1=Grounded/Digital: 1mVpp/50Hz
9) Med batteri, -'-: 0V
10 Kopplar loss batteri: 0V@start, 1mVpp/50Hz efter 14s

MVH/Roger
PS
Alla oanvända ingångar har jag dragit till jord. Hur fasen kan man förresten ens ha 10mVpp i brum (enligt 1) över mikrofonen när den i sig inte genererar speciellt mycket mer vid normala ljudtryck?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Har du byggt på en sådan där usel vit kopplingsplatta?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

Lite svårt att hänga med men det mest påtagliga ser ut att vara att inkoppling av mikrofon ökar utgångsbrummet med en faktor 20, dvs mikrofonkopplingen eller dess slingor är för närvarande huvudsaklig källa till brummet. Det kan den vara exempelvis om mikrofonens kabel-jord inte är idealt nära förstärkaren.
Som lillahuset påpekar så kan problemet mycket väl ligga i kopplingsplattan, det är inte alls ovanligt. Dåligt kontakt-tryck eller ingen kontakt alls är är ofta förekommande.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar så jättemycket för era försök att hjälpa mig!

Tror att Ni kan ha rätt i två saker för jag har som sagt surt fått erfara att det kan vara rätt rejäla fel på (skärmade) kablar vad gäller brum så att det kan vara nåt fel i kopplingsdäcket och/eller den lilla typ 1dm-stumpen med skärmad kabel från mikrofonen till kopplingsdäcket, det skulle ärligt talat inte förvåna mig längre.

Däremot kvarstår faktum att jag tycks ha typ 10mVpp/50Hz redan över mikrofonen och iom att mikrofonen i sig knappt lämnar lika mycket som nyttosignal så blir ju alltihopa patetiskt :)

Det vore mycket roligt att lösa det här problemet och få klarhet i vad som händer för även om jag är frustrerad så är jag också nyfiken och intresserad.

MVH/Roger
PS
Jo, kopplingsdäcket är köpt hos Kjell men knappt använt och jag klandrar absolut inte Kjell för detta.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

För att parafrasera en kompis, kopplingsdäck suger älgballe. Själv hade jag valt suger kungligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, jag är inte benägen att hålla med dig.

Kopplingsdäck är asbra!

Jag tror nämligen inte det är där problemet sitter, men kanske jag bygger om kretsen på ett annat kopplingsdäck för du och E Kafeman har trots allt satt fingret på nåt som kan innebära problem.

På samma osannolika sätt som att kablar, som dessutom innehåller seriös skärm, överhuvudtaget kan vara så dåliga att dom i sig ger upphov till mängder med brum.

För hur kan man ens misslyckas med en skärm, det går ju liksom inte kan jag tycka.

MVH/Roger
PS
Två projekt inom loppet av ett år har superjävlats med avseende på brum, båda gångerna beroende på kass kabel.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av SM7CZR »

Om man sysslar med höga impedanser i kombination med hög förstärkning kan det bli såna brumproblem som du har.
Eftersom du enligt tidigare resonemang har uteslutit induktiv kopplade störningar från nättransformatorn till pickup,
återstår kapacitivt kopplade störningar från nätledningar i omgivningen. Då är det bättre skärmning som behövs.
Hoppas att du hittar den svagaste länken till slut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt inlägg!

Du vet väl att jag löste brumproblemet med min skivspelare genom att byta kabel (mellan skivspelare och RIAA)?

Samtidigt som jag trodde mig enligt konstens och icke-konsten alla regler lokaliserat problemet till att sitta inuti pickupen, minst sagt skumt hur en ändring långt ifrån den lokaliserade punkten kunde vara lösningen.

Brum är minsann inte enkelt!

Apropå det så har jag nu byggt om E Kafemans "gula" bygge på ett annat kopplingsdäck (inspirerad av lillahusets kommentar ovan).

Resultat: Bättre men inte bra.

Vi börjar från början, jag började med att bara hänga proben över lite olika motstånd:
1) Öppen prob: 30mVpp/50Hz
2) Kortsluten prob: 0V
3) 1k: 0,1mVpp/50Hz
4) 10k: 0,5mVpp/50Hz
5) 100k: 4mVpp/50Hz
6) 1M: 20mVpp/50Hz

Med det nya kopplingsdäcket får jag sedan:
7) Utan batt (Out): 0,5mVpp/50Hz
8. Med batt (Out): 1Vpp/50Hz
9) In1: 1mVpp/50Hz
10) In2: 20mVpp/50Hz

Följande (mappade) värden hade jag med det andra mindre kopplingsdäcket:
11) 1mVpp
12) 1Vpp
13) 20mVpp
14) 0,2Vpp

Jordar jag nu i vägg så får jag:
15) 0,1mVpp
16) 0,2Vpp (=>SNR)
17) 0,1mVpp, mest brus
18) 5mVpp, mycket brus

Skriker jag i mikrofonen så får jag alltså 8Vpp ut (nära 9Vpp...) så med andra ord har jag som bäst 32dB SNR.

Verkar faktiskt som om byte av kopplingsdäck var en bra åtgärd samtidigt som jordning av skåpet ger den där extra lilla kicken.

Jag har faktiskt funktionsgenerator (FG), Skåp och labbagg i samma grenuttag där jag bara tagit bort jorden, det är således lätt att jorda alla dom tre instrumenten när man INTE vill/behöver mäta högspänd DC SE-mässigt (går ju dock alltid att mäta differentiellt men jag tycker det är bökigt).

MVH/Roger
PS
Jag observerar också nåt MYCKET intressant, när man kopplar ur batteriet så tar det typ 1s innan ALLT brum försvinner! Förstärkning finns alltså kvar (syns bara jag höjer rösten) pga 3m3-kondingar, bara brus återstår. Så vart tog brummet vägen och varför finns det bara brum när batteriet är inkopplat (kommer inte från lampan som är den enda strömförande apparaten jag har på i labbet förutom skåpet, kan jag meddela).
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av SM7CZR »

Brummet blir du inte av med så länge du har förstärkaren på ett labkort. Det behövs en skärmad låda till bygget.
Då blir det brumfritt.
Läs vad jag skrev i förra inlägget om kapacitivt kopplade fält från elnätet!
Ledningarna finns ju runt omkring dej i tak, väggar o. golv. innehållande 230V 50 Hz!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hoppas du inte tar illa upp om jag skriver det här men jag tycker att din förklaring lite kommer som från en manual i ämnet, den säger ingenting om varför eller hur det blir på det sättet.

Faktum är att det måste flyta ström för att det skall finnas magnetfält och elektriska fält är i regel för svaga (jag gissar bara) för att utgöra några problem.

Med andra ord måste man ha nåt som är "på" i närheten av där man har problem för att det skall vara anledningen till problemet.

Och det enda jag hade på var min lampa samtidigt som när jag stängde av och satte på den hände ingenting annat än en puls på skåpet.

Så att en skärmad låda får "mitt" bygge brumfritt, visst det kan jag köpa men jag är mer intresserad av varför och det är just nu ganska oklart om varför samtidigt som skärmad låda egentligen bara kringgår problemet.

Jag säger som min mentor "Tag vara på felet".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av SM7CZR »

Nej, jag tar inte illa upp. Men du missuppfattar mig, vilket är synd.
Det är ingen elektromagnetisk störning utan en KAPACITIVT kopplad störning från elnätets växelspänning.
Har inget med dina lampor eller annat att göra utan endast ledningarna runt omkring dej och ditt bygge.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, orkar du elaborera?

Kapacitiv störning säger du, vad har vi för kapacitanser då?

Jag vet inte men kapacitansen mitt bygge har måste ju vara mindre än den kapacitansen jag har från den SPÄNNIGSförande kabeln, eller hur?

Annars får vi liksom en massa dämpning.

Så, i luften mellan en kabel i väggen och mitt bygge är kapacitansen större än typ den kapacitans jag har på In1 (dvs själva mikrofonen).

Detta låter inte rimligt inte minst för att mikrofonen har en del kapacitans även om Ni tacksamt lärt mig att det sitter en JFET på utgången.

MVH/Roger
PS
Jag är mycket intresserad av att lära mig mer om detta.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av SM7CZR »

Roger, det finns anledningar till att man bygger förstärkare och placerar dem i metallhölje.
Gör ett experiment med en låda av aluminiumfolie.
Sätt den rakt över ditt bygge och se till att koppla folien till jordpentential på ditt labkort.
Då får du skärmning åtminstone på ovansidan.
Senast redigerad av SM7CZR 22 februari 2018, 20:39:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Jag säger som min mentor "Tag vara på felet".
Han borde också ha sagt "Lär dig av andras misstag".

Att du tar vara på felet har vi nog noterat, vi har också noterat att du ogärna tar till dig visdomsord. Ett tips är att du läser på lite om EMC, det har en tendens att få en att tänka i nya banor.

Lycka till!
Skriv svar