Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

T1 och T2 kommer att kortsluta drivspänningen ner till ca 1,5 volt.

Om du byter plats på T1 och T2 fungerar det mer som du tänkt.
Problemet med hopkopplade basar är att du får klass B distorsion på drivspänningen till mikrofonen, det blir ett spann där drivningen är högimpediv.

R3 måste sitta mellan "drivsteget" och mikrofonen annars så kortsluter du signalen (utom i högimpediva spannet där den kanske blir i starkaste laget).

Jag har ALLTID löst matningen till mikrofoner med ett motstånd från en välfiltrerad drivspänning och det är nog flera hundra och det bara fungerar.

Din vän Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev:T1 och T2 kommer att kortsluta drivspänningen ner till ca 1,5 volt.

Om du byter plats på T1 och T2 fungerar det mer som du tänkt.
Problemet med hopkopplade basar är att du får klass B distorsion på drivspänningen till mikrofonen, det blir ett spann där drivningen är högimpediv.

R3 måste sitta mellan "drivsteget" och mikrofonen annars så kortsluter du signalen (utom i högimpediva spannet där den kanske blir i starkaste laget).

Jag har ALLTID löst matningen till mikrofoner med ett motstånd från en välfiltrerad drivspänning och det är nog flera hundra och det bara fungerar.

Din vän Protte
Hej Protte, min vän.
T1 och T2 kommer att kortsluta drivspänningen ner till ca 1,5 volt.
Jag är inte så bra på elektronik, som sagt, men jag ser det som att från OP'ns utgång så ligger det alltid 0,7V högre spänning på T1's emitter medans det ligger 0,7V lägre spänning på T2's emitter men kollektorspänningen ut kan väl i mättat fall nå basspänningen dvs ut på de båda kollektorerna ligger i princip utgångsspänningen hos OP.

T1 och T2 är sedan kopplade som strömgeneratorer och med matchade transistorer så ger dom samma ström när OP står i mittläget ((OP-utgångsspänningen minus 0,7V)/(R1 eller R2)), här har jag experimentellt fått lära mig att det är väldigt känsligt för vilket utgångsspänning (till MIC) man får när man kopplar strömgeneratorer på detta sätt, det gäller liksom att I/V-diagrammets lutning (rp) är samma för att spänningen skall hamna på mitten, men om man sedan ruckar på balansen hos utgångsspänningen mha R4 så tror jag att man även kan få olika spänningar ut, men jag vet inte.

R3 är f.ö lite misslyckat kopplat där, borde ha en konding i serie för HP-filtrering eller framförallt ingen DC-last av strömgeneratorerna.
R3 måste sitta mellan "drivsteget" och mikrofonen annars så kortsluter du signalen (utom i högimpediva spannet där den kanske blir i starkaste laget).
Nja, eftersom det är två strömgeneratorer som jobbar mot varandra så kortsluter inte de mikrofonen ty de är högimpediva, det är bara att kika på hur mycket det lutar i I/V-diagrammet hos en transistor, med emittermotstånd har jag tom fått lära mig att effektiv utgångsresistans är ännu högre än rp(I/V).
Jag har ALLTID löst matningen till mikrofoner med ett motstånd från en välfiltrerad drivspänning och det är nog flera hundra och det bara fungerar.
Det här är en bra metod, jag skulle bara vilja förfina den lite samtidigt som jag inte tror att det egentligen spelar så stor roll men det hade varit kul att liksom kika i databladet för den mikrofon man köpt och kanske ratta in korrekt DC-matning mha en HEX-omkopplare eller nåt annat reglage där man har järnkoll på spänningen över mikrofonen, sen tillkommer egentligen en optimal belastning men den (R3) är lättare att reglera in.

MVH/Roger
PS
Jag ser förresten nu att strömmen egentligen går rätt igenom bas-emittersträckorna uppifrån och ner men jag ser faktiskt inga problem med det :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

Men jag ser det som ett problem.
1) vanliga transistorer har två PN övergångar = dioder
2) det kommer bara att gå ström genom bas - emitter övergångarna och varje övergång håller en 0,6-0,7 volt.

Fortfarande din vän Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt fina foto, Protte!

Jo visst blir det så men varför kan inte potentialen mellan PN-övergångarna (e.g de ihopkopplade basarna) få variera?

Motstånden R1 och R2 är i det här fallet tänkta att vara ganska stora, >1k i alla fall.

Om t.ex spänningen från OP går upp, ja då får man en ström från T1 motsvarande (Vcc-(OP+0,7))/R1 och en ström från T2 motsvarande (OP-0,7)/R2 och så ska bara dessa strömmar mötas nånstans.

Frågan är bara vart skillnadsströmmen tar vägen :humm:

Eller kan man få den att mata mikrofonen?

Nej, jag förstår inte denna enkla krets ens :D

MVH/Roger
PS
Genom att beräkna strömmen ovan ser jag att detta är helgalet, jag får en asymmetri i strömmen som är beroende av Vcc, eventuellt kan man dock använda negativ matningsspänning också men vi vill ju inte ha negativ fantommatning :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Undrar om man kan dra OP:ampens minus till utgången utan att det genererar en lågimpediv utgång?

MVH/Roger
PS
Sen för att få lite Vce att jobba med kanske man kan införa ett par Zener-dioder?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag funderar nu på om man kan göra som bifogat.

Minus och plus på en OP har ju samma potential (högimpedivt kortslutna, om man säger).

Positiv återkopplingsström måste gå via T2's bc-övergång ty prototypens fina schema visar att det sitter en backspänd diod mellan bas och kollektor (med anod på bas och katod på kollektor hos NPN), negativ återkopplingsström går sedan via T2's bc-övergång dvs hela tiden kan kretsen balanseras och jag tänker mig max 10mA hos strömgeneratorerna, 50V's matning kanske så om man höftar till så innebär det att R1 och R2 blir runt 5k.

Fast man skulle egentligen vilja ha koll på både (högimpediv) spänning och ström (strömmen i min krets blir beroende av spänningen ut på OP), en krets som ALLTID ger typ 10mA och som har en hög utgångsimpedans (där man bara hänger på en last för att matcha MIC, R3) samtidigt som spänningen ut kan ställas mellan 1V och 50V vore optimalt.

MVH/Roger
PS
Frågan är egentligen hur man skapar en strömkälla med varierbar spänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

Om du tar bort transistorerna och sätter ett motstånd mellan operationsförstärkarens utgång och mikrofonen så får du det att fungera. Lurar du på att operationsförstärkare inte orkar driva kan du titta på tex LM 675.
Vill du ytterligare förenkla, ta bort OP:n.

Protte
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Pedalosaurus »

Varför göra något enkelt när man kan göra det svårt :wink:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

Ja man har "varv räknaren" med läsgafflarna i gott minne men nu är det så att varje (o)möjlig lösning måste analyseras och provas.

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av SM7CZR »

Roger gillar nya uppfinningar...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

För Roger är resan alltid viktigare än målet, inget fel med det även om man kan fundera över vägvalet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad härligt med folk som kommer in och förvarar mig, tack!

Och ja, jag gillar att överanalysera saker för jag inbillar mig liksom att jag är typ forskare/uppfinnare då :)

Vill man bara ha nåt som fungerar, visst surfa loss på nätet och planka allt och alla men vill man verkligen försöka förstå då måste man, om man som jag ändå inte förstår så mycket, testa sig fram.

För även om Trial-and-Error är världens mest primitiva inlärningssätt som t.ex ödlor praktiserar så tycker jag faktiskt att det är det mest roliga, bara att lägga till den lilla extra intelligens man har :)

MVH/Roger
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Pedalosaurus »

Min kommentar var inte illa menad :) Jag har nämnt någonstans tidigare att du är en uppfinnare. Men att du menar att vi andra ”plankar” vill jag inte hålla med om. Det handlar om att bygga enligt principen ”best practice”. Sedan är jag personligen av den uppfattningen att enkla lösningar som fungerar bra är de bästa. Ibland är det roligt att följa dina projekt men jag hänger inte med i dina matematiska resonemang. Kör på Roger8!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Sorry, det kanske inte blev så bra det där men tack för ditt stöd för jag kommer köra på tills nån moderator stoppar mig :)

En sak ska Ni alla veta, jag uppskattar verkligen alla tips och förklaringar men tips som medför att hela mina kretsar måste göras om från grunden är bara välkomna om jag är helt ute och cyklar vilket jag många gånger, men inte alltid, är :)

Denna tråds höjdarförklaring tycker jag var det enkla faktum att en elektretmikrofon innehåller en FET, det hade jag ingen aning om samtidigt som det förklarar varför det går en liten DC-ström till en "kondensator", ju :)

Idag slog det mig ett annat schema på bussen som jag faktiskt tror mera på, vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Det är tydligt att strömmen minskar när man vrider upp spänningen så potten får korskopplas för att vara relevant, men i vilket fall så ger hög spänning på löparen en låg ström ut till MIC och vice versa dvs den exemplifierade mikrofonen på 48V/5mA [10k] skall jämföras med typ 1V/1mA [1k] och eftersom spänningen på mikrofonen blir proportionell mot strömmen ut från strömgeneratorn (där OP känner av när spänningen ut är den inställda) så regleras fantommatningen in sig själv, hoppas jag :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av svanted »

det där fungerar inte heller, men det fyller ju sitt syfte....
Skriv svar