Zero crossing detector -> 24V pulståg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perIpI
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2016, 14:10:29

Zero crossing detector -> 24V pulståg

Inlägg av perIpI »

Hej!

Skall skapa ett pulståg (24VDC) för varvtal/frekvens-mätning av generator. Insignalen från probe mellan två generatorfaser, gissar nånstans 0.1-5V. Aktuellt frekvensområde upp till 2500Hz. Pulståget kommer vara insignal till lämplig Beckhoff-encoder-modul (EL5151).

Hittade ett exempel på "zero-crossing-device" på http://www.linear.com - http://www.linear.com/solutions/5291

Exemplet har jag sedan gjort lätta modifieringar på. Utsignalen dock för låg (Amplitud på pulser runt 4V), min aktuella frekvensmodul kräver <0V för låg-signal och >15V för hög-signal. En konding (C1) på insignalen för att motverka högfrekvens-störningar, en transistor (Q1) på utgången för att skapa 24VDC utifrån den lägre spänningen som gavs på pulståget i linears exempel ovan. Har sedan kört det i LTspice och det verkar fungera så som jag vill.

* Ser det rimligt ut?
* Finns det bättre sätt att få upp spänningen på pulståget än ovan npn-transistorlösning?
* Nånting annat som går att förbättra?

Tacksam för tips och råd.
zero_crossing_detector_LT1116_AI01.asc
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av perIpI 15 januari 2018, 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Zero crossing detector -> 24V pulståg

Inlägg av rvl »

C1 10µ, känns såhär på en höft onödigt stor.
perIpI
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2016, 14:10:29

Re: Zero crossing detector -> 24V pulståg

Inlägg av perIpI »

Ang värde på C1. Ja, medger att den är höftad i LTspice utifrån när jag såg att den började påverka resulterande pulståg. Kan/skall nog vara lägre värde.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Zero crossing detector -> 24V pulståg

Inlägg av Icecap »

"Insignalen från probe mellan två generatorfaser, gissar nånstans 0.1-5V."

Detta är konstigt anser jag. En generator med fler faser ger knappast så låg spänning.
Hur är det mätt?
perIpI
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2016, 14:10:29

Re: Zero crossing detector -> 24V pulståg

Inlägg av perIpI »

Generatorspänningen vid nominellt varvtal ett hundratal volt, vid lägre varvtal/uppstart dock betydligt lägre.

Insignalen till ovan krets skall helst vara galvaniskt skild från generatorn och spänningsdelad till lagom nivåer för ovan krets, jag tänker mig kring 5Volt vid nominellt varvtal.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Zero crossing detector -> 24V pulståg

Inlägg av Icecap »

Då hade jag gått på en optokopplare.

Tagit den "vanliga" X2-kondensator-av-lämpligt-värde i serie med ett motstånd, sedan in på optokopplarens LED.
Över optokopplarens LED en diod åt "andra hållet".
perIpI
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2016, 14:10:29

Re: Zero crossing detector -> 24V pulståg

Inlägg av perIpI »

Yes, o skippat LT1116-kretsen? Jag ser det logiska i det. Tackar för tipset! Skall kolla om jag kan få till o testa sådan lösning.
Skriv svar