PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alice
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2018, 15:19:20

PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av Alice »

Jag har en PICkit 2 liggande sedan några år och det har helt enkelt aldrig blivit tid att sätta igång med PIC.

Nu ska jag ta mig i kragen och börja med PIC och göra små byggen med enkla funktioner.

Är PICkit 2 för gammalt för att börja med? Borde jag köpa ett PICkit 3 direkt istället?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av RDX* »

Nu är jag inte så insatt i PICkit. Men vad jag har förstått, så bara PICkit2 stödjer kretsen så är det många som föredrar PICkit2 framför PICkit3.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av Glenn »

Ska du köpa en ny, köp pickit3, men har du redan en pickit2 eller kan få tag i en billigt så kör på den.

De mesta problemen pickit3 hade från början är idag lösta så dom är rätt likvärdiga, pickit3 stöder lite fler kretsar, i alla fall på pappret, det finns hackade devicid-filer som gör att pickit2 klarar alla(?) den med.

Jag har en av varje :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av sodjan »

Det är ju inget bortkastat eller som behöver göras om ifall du senare byter till en trea. Koden som du skriver är ju densamma i alla fall.

Jag har en del labb-kort som man kopplar direkt till pickit, i princip samma som ingick i "starter kit". Jag kan kolla vad det är ifall det är intressant. Men det kanske redan är ett "starter kit" som du har...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av Magnus_K »

Detta är en av mina gamla trådar där du hittar lite länkar till senaste officiella device-listan, samt den senaste (har jag för mig) hemma-meckade listan.
Den sistnämna har fungerat klockrent och det var ganska lätt att lägga in nya enheter.

Jag har både 2:an och 3:an, men aldrig använt 3:an då 2 "löst problemet".

Sen kan jag väl bekänna att om jag kikar efter en ny krets så har jag med i sorteringen att jag kan programmera den med 2:an. Det kanske inte är helt optimalt då man eventuellt hittar lämpligare kretsar som 3:an tar.
Ja, du förstår vad jag menar. Bekväm helt enkelt. :)

Sitter du på några PIC:ar just nu?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av anders_bzn »

Ska du programmera och bygga för att lära dig så funkar det bra. Tänker du bygga något mer kommersiellt så finns det bättre alternativ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av TomasL »

Det beror ju helt och hållet av vilka processorer du skall använda.
En del av de senare varianterna kan inte programmeras av 2an.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev:Ska du programmera och bygga för att lära dig så funkar det bra. Tänker du bygga något mer kommersiellt så finns det bättre alternativ.
Vad syftar du på då ? ICD2/3 ? Real ICE ?

Dess akanske är bättre komersiellt, men sämre för privatanvändaren, jag gjorde mej av med min ICD2 framförallt att den inte har något program motsvarande pickit2/3-standalone-mjukvaran, utan alltså måste köras med hela utvecklingsmiljön, jobbigt om man inte vill skriva sin kod i den.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av ecenier »

Om man som jag vill kunna sitta i en Command Line miljö i linux utan att behöva installera mplabx, så är det pickit2 som funkar bäst.

Det går många gånger snabbare att kompilera och ladda upp kod till mpu genom cli jämfört med mplabx.




.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev:
anders_bzn skrev:Ska du programmera och bygga för att lära dig så funkar det bra. Tänker du bygga något mer kommersiellt så finns det bättre alternativ.
Vad syftar du på då ? ICD2/3 ? Real ICE ?

Dess akanske är bättre komersiellt, men sämre för privatanvändaren, jag gjorde mej av med min ICD2 framförallt att den inte har något program motsvarande pickit2/3-standalone-mjukvaran, utan alltså måste köras med hela utvecklingsmiljön, jobbigt om man inte vill skriva sin kod i den.
Öh, nej, det finns visst ett stand-alone programmeringsverktyg, i alla fall till ICD3 och REAL-ICE
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av Klas-Kenny »

MPLAB IPE fungerar utmärkt för ren programmering och utläsning av hex. Fungerar med både PicKit och ICD, och säkert fler.

Dessutom, trevligt nog, kan man stänga ner hur mycket som går att göra i det med lösenordsskydd. Lämpligt för produktionsmiljö där man inte vill att folk ska lyckas göra fel saker.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av bit96 »

ecenier skrev:Om man som jag vill kunna sitta i en Command Line miljö i linux utan att behöva installera mplabx, så är det pickit2 som funkar bäst.

Det går många gånger snabbare att kompilera och ladda upp kod till mpu genom cli jämfört med mplabx.
.
Kan du berätta något om vilken mjukvara du använder?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av ecenier »

Enda jag behöver installera är XC8-kompilatorn samt pk2cmd. Sedan bygger jag med vanliga make.
Det går otroligt mycket snabbare än mplabX.

Eftersom jag programmerar i väldigt små steg där jag ofta kopierar och laddar upp koden till mikroprocessorn för att verifiera koden, så är just detta värdefullt för mig.


EDIT:
XC8 laddas ner här,
http://www.microchip.com/mplab/compilers

pk2cmd hittade jag i följande git-repo,
https://github.com/GBert/misc.git
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PICkit 2 - för gammalt att börja med?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:
Glenn skrev: Vad syftar du på då ? ICD2/3 ? Real ICE ?

Dess akanske är bättre komersiellt, men sämre för privatanvändaren, jag gjorde mej av med min ICD2 framförallt att den inte har något program motsvarande pickit2/3-standalone-mjukvaran, utan alltså måste köras med hela utvecklingsmiljön, jobbigt om man inte vill skriva sin kod i den.
Öh, nej, det finns visst ett stand-alone programmeringsverktyg, i alla fall till ICD3 och REAL-ICE
Det finns i alla fall inte till ICD2 som var aktuellt då, det fanns till och med en massa frågor på microsofts supportforum där folk efterfrågade samma sak, svaret var "nej, köp en pickit2 istället"

Pickit2/3 standalonemjukvaran är ju extremt bra, den i sej självt gör ju pickit2/3 överlägsna andra lösningar på marknaden.
Skriv svar