lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ma00aem
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 april 2014, 08:53:12

lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av ma00aem »

Hej!
Detta område är helt nytt för mig. Jag skall försöka byta ut en ic-krets på ett tcon kort i en tv. Har kikat på lite guider där dom använder flussmedel och någon form av flytande ten?
Kan ni tipsa mig om vad jag skall köpa för något (tipsa om nått som ni vet har bra egenskaper)
MVH /Andreas
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av Icecap »

Om du vill varmluft-löda är lödpasta + stencil en utmärkt lösning - såklart beroende på vilken kapsling det rör sig om.

Är det en "vanlig" krets med ytmonterade ben är lite fluss och sedan vanligt lödtenn + lödkolv med bra spets allt som behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av Glenn »

Man kan ju också använda pasta och varmluft utan stencil, bara att dutta på paddarna, lägga kretsen på plats och sen värma.

Jag skulle nog gjort som Icecap är inne på, handlödit med fin lödspets, mycket fluss och vanligt tenn.

För att ta bort den gamla hade jag däremot använt varmluft. Har man inte det kan man "fuska" genom att skära av alla benen på den gamla kretsen och sen löda loss dom separat.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av prototypen »

Man behöver oftast lödfläta också för att ta bort överflödigt lod när man tar bort en krets och när man kladdat lite för mycket med lödkolven.

Protte
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev:... handlödit med fin lödspets, mycket fluss och vanligt tenn.
Använd inte en för fin spets bara. Koniska lödspetsar är (IMO) rätt värdelösa; de ger inte tillräckligt med värmeöverföring, och lodet tenderar att dra ihop sig till en boll lite över spetsen. Det gör inget om spetsen nuddar flera ben på kretsen samtidigt; det är flusset som ser till att tennet åker dit det ska, lödpennan är bara där för att värma upp. Se t.ex. (använder speciell spets för släplödning, men det går att göra med en ~2 mm bred mejselformig spets också - hellre för bred än för smal).

Lite extra fluss är viktigt (jag använder flytande fluss samt en fin spruta för att lägga en halv droppe där det behövs), samt isopropanol (finns på Kjell & Co) för rengöring.
ma00aem
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 april 2014, 08:53:12

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av ma00aem »

Vart hittar jag lödpasta och fluss som är bra? Vad är det för flytande ten man ser att folk använder?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av swesysmgr »

Chemtronics CW8400 no-clean tycker jag fungerar bra som fluss. Dyrt med 121:- för en liten penna men den räcker länge eftersom man inte behöver ha på mer än vad som faktiskt behövs.

https://www.elfa.se/sv/flussmedelspenna ... p/18084648
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av arvidb »

Jag köpte IF6000 (ROL0) härifrån och det funkar bra tycker jag, har dock inget annat att jämföra med...

Edit: lödpasta (alltså "flytande tenn" för lödugn/varmluft) har jag aldrig använt.
ma00aem
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 april 2014, 08:53:12

Re: lödtenn och flussmedel för smd-lödning

Inlägg av ma00aem »

Tackar. Har beställt nu!

.
Skriv svar