Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Xoffis »

Har fått i uppdrag att laga ett styrkort till en MIG/MAG svets, en ESAB Smashweld 250 (3fas) för att vara exakt.

Kan tyvär inte hitta något serviceschema till kortet

Svetsen hade problem med trådmatningen, den va ojämn och väldigt långsam, tillslut så började det lukta riktigt bränt, Dock han jag mäta lite innan vi slog av den, och matarmotorn verkade endast ha 3-5V någonting och jag tror den skall ha runt 15V?

Häromdagen fick jag kretskortet av ägaren som demonterat det själv, kunde genast se att ett effektmotstånd hade blivit duktigt varmt, sedan va kortet fullt av RIFA kondingar, samtliga av PME modell i riktigt dåligt skick. även en ROE konding med hål i sig

Jag har efter lite google förstått att dessa RIFA kondingar är riktigt ökända för att gå sönder..

Nu till problemet, jag har inte jobbat mycket med kraftelektronik, så jag har ingen aning om vad jag kan ersätta dessa kondensatorer med, har googlat djupt, men hittar ingen direkt ersättnings info, så jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta!

Här är vad jag kan se i märkningar på dem

Kondensatorer Rifa:
3st PME 2602HB610 | CM0 | 0.1µF | 250V lik | MP | 40/85/56
1st PME 2602HB610 | CMN | 0.1µF | 250V lik | MP | 40/85/56 (antar att det är samma som de 3 första?)
1st PHE 280DB710 | miniprint | 1.0µF ±10% | 100V lik | FM5 | 40/100/56
1st PHE 280DB647 | miniprint | 0.47µFK | 100V lik | fm8 | 40/100/56
(ingen aning om vad man skall ersätta dessa med?)

Kondensator ROE:
1st | 470/40 | EKM | M2 (Är detta en vanlig elyt?)

Effektmotstånd:

3st DANΩ | 10W | 1Ω | 3-8045 -funkar tex ?
1st DANΩ | *** | 0.82Ω | 3-8045 (Gissar på 10W, lika stor som de 3 första) - Hur gör jag med detta? Elfa har inga 0.82Ω i 10W
1st DANΩ | 5W | 33Ω | 3-8034 -funkar tex ?

Lite bilder:

Kortet,
Bild
Bild

Rifa PME,
Bild

ROE konding,
Bild

Blandade dåliga komponenter,
Bild

Väldigt tacksam för info!

MVH
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av paselfc »

Så :
100nF 250V block kondensator 4st
1uF 100V om det är fysisk stor så är det block annars är den elektrolyt (rund form)
470nF 100V block kondensator
470uF 40V det är elektrolyt kondensator

Dessa två elektrolyter skulle jag också byta.
100uF 40V
220uF 63 V
samt den stora orange färg kondensator

0R82 10W
1R 10W
33R 5W

Alla dessa passiva komponenter finns säkert på Elfa eller Farnell eftersom dom är ju standarda värde
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Xoffis »

Ok! Tack för svar!

Men vad menar du med "block kondensator"

För om jag tittar på tex elfa så finns det tex polyester, polypropylen, metall/papper och avstörningskondensatorer, alla dessa ser ut som "block".

sedan verkar 0.82ohm motståndet vara en riktig ovanlig syn, för varken elfa eller farnell verkar ha något, dock så finns 25W och gissar att det funkar lika bra?

MVH
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av paselfc »

2324713 farnell 5W 0R82
1292517 farnell 5W 0R82

Annars JA dom som du nämnde är alla block kondensatorer fast finns i olika "materialer" poliester,polypropilen osv.Du får gå in på farnells sida där finns allt som du behöver,bara välja i meny typ vid kondingar vad är det gör värde,spänning,material osv.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av 4kTRB »

0.82 ohm = 4st ELFA 3.3ohm/3W 160-86-276 i parallell om du inte hittar annat.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför skall du byta effektmotstånden. Att de har blivit duktigt varma är ganska normalt. Har du mätt resistansen i dem. Är den inom toleranserna så finns det ingen orsak att byta dem.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Xoffis »

Tackar för svaren! =)

Har kikat lite på elfa och hittat dessa kondingar, kommer de att funka?




4kTRB skrev:0.82 ohm = 4st ELFA 3.3ohm/3W 160-86-276 i parallell om du inte hittar annat.
Tack!
Jag kom också fram till att det får bli parallella. och jag antar att den totala effektkapaciteten blir 12 med 4st 3W?

SeniorLemuren skrev:Varför skall du byta effektmotstånden. Att de har blivit duktigt varma är ganska normalt. Har du mätt resistansen i dem. Är den inom toleranserna så finns det ingen orsak att byta dem.
Just 0.82 motståndet har blivit väldigt varm, varmare än vad konstruktören har tänkt sig, bränt ett stort område på kortet, och själva motståndet har börjat spricka och vittra sönder, så det bör nog bytas, och det va "kunden" som bad mig byta alla när han såg det, men jag skall mäta dem imorgon, så får jag höra med honom ifall han vill att jag byter dem ändå =)

Bild

Än en gång, tack för era svar!
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Borre »

De där Dale-motstånden i metallkapsel klara enbart märkeffekt när de är monterade på en rätt stor kylfläns. Utan kylfläns klarar dessa enbart 60% av märkeffekt. Märkeffekt gäller dessutom vid omgivande temp på 25 grader, högre så klarar de ännu lägre effekt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Andy »

Med de symtom du beskriver kan det vara bra att kolla motor/snäckväxel så att det inte finns problem här.
Trådmatarmotorn som på ESAB utrustning brukar vara av "vindrutetorkar" typ kan av olika anledningar gå tungt och/eller dra mycket ström.
Även trådledare och matningsrullar kan vara inblandade i en hög strömförbrukning som kan leda till överhettning av komponenterna.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Xoffis »

Hmm, lite besviken på Elfa, trodde det va ett svenskt företag med dagen efter leverans, men såg idag att skiten skickas från nederländerna och är inte här fören tidigast imorgon?!

Nästa gång jag har lite stressad kund, vilka beställer man från då?
Borre skrev:De där Dale-motstånden i metallkapsel klara enbart märkeffekt när de är monterade på en rätt stor kylfläns. Utan kylfläns klarar dessa enbart 60% av märkeffekt. Märkeffekt gäller dessutom vid omgivande temp på 25 grader, högre så klarar de ännu lägre effekt.
Vilka resistorer menar du då?
Andy skrev:Med de symtom du beskriver kan det vara bra att kolla motor/snäckväxel så att det inte finns problem här.
Trådmatarmotorn som på ESAB utrustning brukar vara av "vindrutetorkar" typ kan av olika anledningar gå tungt och/eller dra mycket ström.
Även trådledare och matningsrullar kan vara inblandade i en hög strömförbrukning som kan leda till överhettning av komponenterna.
Jo, vi kollade faktiskt lite på den, jag rekommenderade att smörja upp den, men jag antar att det innebär fullständig demontering?
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Borre »

Xoffis skrev:
Borre skrev:De där Dale-motstånden i metallkapsel klara enbart märkeffekt när de är monterade på en rätt stor kylfläns. Utan kylfläns klarar dessa enbart 60% av märkeffekt. Märkeffekt gäller dessutom vid omgivande temp på 25 grader, högre så klarar de ännu lägre effekt.
Vilka resistorer menar du då?
De du länkar till i första inlägget, .
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Tacksam för hjälp med ersättnings komponenter

Inlägg av Xoffis »

Aha, oki! hade helt glömt bort länkarna i första inlägget! ;)

Tack för tipset! Då va det ju tur att jag hade glömt bort de länkarna! för det blev dessa istället

Men hur kommer det sig? aluminium brukar ju vara en riktigt bra kylare, eller är det så att de är tillverkade i mindre storlek för att spara plats istället?
Skriv svar