NC-system tappar systemklocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av E Kafeman »

Jo det är vackert PCB och jordslingan är enkel att följa då den sveper i ytterkant av PCB för att maximera jordloopen. Ungefär som att dra signal-skärmen mellan förstärkare och grammofon utmed väggarna i ett rum för att komma till förstärkaren på andra sidan rummet, medans signal-ledaren går tvärs över, såsom man gjort på detta PCB.
Komponenterna på ett sådant PCB kan lyfta på hatten och få blå-röken att visa sej även av mindre yttre störning, vilket tydligen också skett ett par gånger.
Studerar man schemat kan man ana att det var problem från första början med oscillatorn vilket till slut ledde till att man patchade bort ett transistorsteg vilket minskade totala jordslingan något.
I försök att komma till rätta med störningarna har man försökt filtrera inspänningarna, men man har jordat ned filterkondensatorer på helt galna ställen och ledningsdragningen/layouten för bara denna biten är sämre än något jag sett på mycket länge. Bitvis lyckas man lyckats med konststycket att dra samma ledning fram och tillbaka och korsa sej självt i olika lager helt i onödan.
Lite kul att man på schemat kan se att kristall-huset ska jordas. Det är vanlig åtgärd då man vill förbättra skärmningen, att man ansluter ytterkåpan till stabilt jordplan. I verkligheten fick kristallen på PCB ett eget frimärke att ligga på.
För logik-kapslarna som man även på denna tiden typiskt avkopplade varje kapsel med en kondensator med så kort loop-area som möjligt verkar man glömt helt. Jo det finns något som påminner om avkoppling för två kapslarna nere i högerhörnet, men de tycks jordas utanför kretskortet i någon egen jord och ansluter inte till övriga kretsar jord, däremot delar den signalledning tvärs över kortet. Sådant kan blåsa kretsar bara man stoppar i kortet i maskinen.
Anledningen till att ett antal kort gått sönder är rätt lätt gissad och problemet fanns redan från att kortet designades.
Det är utan tvekan ett av de värre kretskorten jag sett ur EMI-synpunkt med påtaglig risk för härdsmälta i elektroniken och jag har då ändå sett rätt många samtida kort. Det är på sätt och vis närmast imponerande att man haft modet att släppa sådan design för verkstadsmiljö.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

E Kafeman skrev:Det är illa nog att kortet lär störa om man vill lyssna på FM-radio i närheten, men den är även självt känsligt för utstörning och ledningsbundna spänningstransienter som kan leda till plötslig död av transistorer och IC-kretsar på kortet. Verkstadmiljö är direkt olämpligt för detta kort. Inte konstigt om det går sönder.
Förmodligen störs den även ut tillfälligt om någon annan maskin i närheten startar eller stängs av. Även störningar från svets eller gnist inom samma kyrksocken lär få kortet att hicka.
Det är inga större problem med störningar.
Då finns det modernare utrustning som är mycket känsligare.

Någon omkonstruktion är jag inte så inne på.
Bättre vore om det gick att reparera befintliga kort.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

Jag kan tillägga att felet brukar uppkomma 15-20 sek efter start av systemet.
Om kan vara till någon vägledning.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av E Kafeman »

Det är inte någon direkt omkonstruktion, utan ett enklare sätt att reparera så att det håller lite bättre. En patch på ett dåligt kretskort.
Tidsåtgånggen för att montera denna patchern är förmodligen kortare än att felsöka befintlig krets och kommer vara betydligt driftsäkrare.
Det är med all sannolikhet pga störningar kretsen havererat. Det är närmast ett under att den fungerar alls.
Skulle aldrig spilla tid på reparation utan göra ett någorlunda korrekt jobb. Återskapa klant-design är sällan lönt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

Det är inte så svårt att få tag på 5V TTL/HCMOS kompatibla oscillatorer och ersätta klock-delen med en men resten av kortet har något slags testfunktion och felet kanske ligger där.

http://uk.farnell.com/qantek-technology ... dp/2508745

Jag tycker det ser ut som man kan mata pinne 2 med +5V, pinne 16 med -10V samt nolla och testa med en inte alltför billigmultimeter om det blir 10MHz ut för att avgöra om det är klockan eller inte.

Har du flera trasiga kort och är du villig att avvara ett tillfälligt?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

Har du flera trasiga kort
Det borde finnas 2st till.
Det gäller bara att hitta på dem. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av Icecap »

Jag ser att oscillatorn inte har några fancy saker för sig, den skickar klockan till gate 312 utan bjäfs.

Alltså borde det vara möjligt att ta en vanlig 5V oscillator och montera rakt av och slopa transistorerna.

Sedan finns det typer som tål mer än vanligt rent fysiskt, det borde vara möjligt att hitta något sådan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Det är inte så svårt att få tag på 5V TTL/HCMOS kompatibla oscillatorer och ersätta klock-delen med en
Menar du att en sådan ersätter alla kringkomponenter?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

Som Icecap skriver ovan ersätter oscillatorn hela den övre vänstra delen av kretsen på schemat, kristallen, oscillatorn och kringkomponenterna, men inte de digitala TTL-kretsarna.

Allt på kortet ser ut att vara standardkomponenter, borde inte vara svårt att byta ut eller hitta ersättare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

TTL-kretsarna tvivlar jag på att det är fel på.
Ingen sådan har gått sönder under alla år jag har kört med dessa 2st system.

Har du någon aning om hur man ansluter en ny oscillator på befintligt kort?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av E Kafeman »

Det var ungefär vad jag beskrev i mitt första inlägg, inklusive att oscillatorn enklast duttas dit med lite epoxy. Oscillatorn jag länkade till är inte mycket större än en av transistorerna.
När man väl har skaffat oscillatorn så är jobbet snabbt gjort. Rekommenderar även den beskrivna störnings-dämparen på 5-Volten bestående av en LC-länk.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av Icecap »

Löd bort R9 & Q2.

På ena sidan R9 är det +5V. Bättre är det att ta den från R3/C10 där den är lite extra avkopplat.
På andra sidan R9 ska 10MHz in.
GND finns på Q2 emitter.

Enklare än så blir det inte.

Såklart kan du ta bort Q1, Q3 och de komponenter som finns där men det behövs ju inte.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:TTL-kretsarna tvivlar jag på att det är fel på.
Ingen sådan har gått sönder under alla år jag har kört med dessa 2st system.

Har du någon aning om hur man ansluter en ny oscillator på befintligt kort?
Du kapar ledaren från den sista transistorns kollektor och matar in där, jag gissar så som på bilden nedan. Bilden av baksidan på kortet är lite suddig och det är svårt att se även om man zoomar. Eventuellt behövs inte kretsen efter heller, den verkar bara vara en buffert.
Ny klocka 1.jpg
Hade varit intressant att se ett ej modifierat kort i original, det är inte säkert att detta stämmer helt med schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av E Kafeman »

Bufferten efter behövs inte iofs ur logik synpunkt men den är buffert ut på okända pinnar så det kan det vara bra med buffer av isolations-skäl.
Notera även att man genomgående valt att driva alla fyra ingångspinnarna på nand-kretsen med en och samma signal.
Det hade räckt att mata en pinne och lägga resten höga. Den som designade detta var nog inte helt hemma på logiska kretsar.

Kretsen märkt n901 är en buffrad 7421.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

Tror ni att de oklippta benen på den nya oscillatorn räcker?
Eller måste man förlänga med kablar?
Skriv svar