NC-system tappar systemklocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

YD1150 skrev:Om gränserna t.ex. är 0 och 5V för nolla/etta och 50% "duty cycle" så ger det +2,5V i medelvärde,
svänger inte oscillatorn så ligger den på ett eller noll permanent - "ändlägena".
Nu har jag mätt samtliga kort mellan U26 och U27.
Frekvensen ligger mellan 9.99 och 10.00 MHz på alla kort.
Medelspänningen på 5st kort ligger mellan 1.75 och 2.75V.
På det kort som krånglade sist, låg medelspänningen bara på 0.4V.

Allt detta är testat på kalla kort och ganska kallt i verkstaden.
Kanske felen kommer om det blir varmt?

Jag provkörde även själva maskinen med alla 6st kort, men endast det nyligen havererade kortet krånglade.
Maskinen får totalt tuppjuck, och far hit och dit utan kontroll.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

Ok, bra, då fungerar oscillatorn. Mät de andra klockorna A-F (U20, U23 m.fl.) samt L30 nere till höger, samma resultat? Får inte hela styrningen samma klocka då spårar det nog ur.

Vad är det för version av Acramatic? Ser ut att vara en romersk siffra nere till höger på ritningen efter namnet men jag ser inte vad det står.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

Acramatic 5.
Äldre system kan även heta Acramatic 335.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

Vad är det som kan sänka medelspänningen så mycket?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

För låg utspänning och fel pulsbredd? Jag kanske drog en för snabb slutsats att klockan fungerade om den oscillerar men inte ger en korrekt nivå på utsignalen eller är det ett annat kort som är det krånglande?

Gå ett steg bakåt i schemat och mät direkt efter oscillatorn, före kretsen "312". Går det kanske att sätta en minigrippergrabber på ett par av kretsens ben och testa med kortet instucket och sladdarna ut på framsidan?

Edit: fel produktnamn
Senast redigerad av swesysmgr 11 januari 2018, 22:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

https://www.elfa.se/sv/testklaemmor-pom ... p/11035022

Alltså något sådant, eller EZ-hook och tunna sladdar ut som sedan går till instrumentet.

Om du hade en gammal logikanalysator kanske det går att låna ett par där eller mäta med analysatorn för att se hur pulserna faktiskt ser ut?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

YD1150 skrev:Om gränserna t.ex. är 0 och 5V för nolla/etta och 50% "duty cycle" så ger det +2,5V i medelvärde,
svänger inte oscillatorn så ligger den på ett eller noll permanent - "ändlägena".
Det andra läget på frekvensmätaren är "%".
Det borde väl vara "duty cycle"?
Man kanske skulle mäta detta på alla kort medans klämmorna hänger kvar på U26 och U27?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Går det kanske att sätta en minigrippergrabber på ett par av kretsens ben och testa med kortet instucket och sladdarna ut på framsidan?
Det kanske går, men är det inte enklare att montera förlängningskorten och mäta med spetsarna direkt på kortet?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

säter skrev:Allt detta är testat på kalla kort och ganska kallt i verkstaden.
Kanske felen kommer om det blir varmt?
Jag vet att i alla fall det ena av de gamla trasiga korten gav samma symtom som nu.
Kanske måste systemet varmköras ordentligt före test?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

YD1150 skrev: Om gränserna t.ex. är 0 och 5V för nolla/etta och 50% "duty cycle" så ger det +2,5V i medelvärde,
svänger inte oscillatorn så ligger den på ett eller noll permanent - "ändlägena".
Funderade lite på detta, eftersom det är gamla bipolära TTL-kretsar och inte HCMOS så ger de nog inte 5V ut för "1" utan mer ~3,5V? Ca: 1,75V i medel alltså utan att något egentligen är fel.

Edit stavfel
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:
YD1150 skrev:Om gränserna t.ex. är 0 och 5V för nolla/etta och 50% "duty cycle" så ger det +2,5V i medelvärde,
svänger inte oscillatorn så ligger den på ett eller noll permanent - "ändlägena".
Det andra läget på frekvensmätaren är "%".
Det borde väl vara "duty cycle"?
Man kanske skulle mäta detta på alla kort medans klämmorna hänger kvar på U26 och U27?
Ja det kan vara intressant att se, jag hittar inget om någon peak-funktion på din multimeter tyvärr, hade varit bra att veta att TTL-kretsen efter klockan ger en korrekt hög nivå ut.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

Man kanske skulle börja med att koncentrera sig på det senast havererade kortet?
Med detta bryter felet ut omgående, trots att det finns 10MHz på kortet.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av Jan Almqvist »

säter skrev:Jag tror att det här ska vara rätt schema.
Ett "lustigt" sätt att rita schema. Det tog lång tid för mej att förstå att t.ex. --(3) betyder att signalen går till 3 olika ställen.

Kortets funktion är väl att skapa en tvåfas klocka där Q1 och Q2 går ut även i komplementär form.

Med 10 MHz, nästan obefintlig avkoppling och inga jordplan är det imponerande att kortet fungerar alls. Kanske skulle en avkopplingskondensator per TTL-krets kunna hjälpa?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

Jan Almqvist skrev:Kortets funktion är väl att skapa en tvåfas klocka där Q1 och Q2 går ut även i komplementär form.
Det står lite om detta i systembeskrivningen.
Jag ska posta den sidan.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av prototypen »

Det här är ju ditt levebröd så det kanske är lite brådis men jag måste till Hedemora under januari så kan jag komma och peka var du ska mäta.

Har du mer ritningar för på schemat är ju kretsarna bara med löpnummer, vad är det för krets och var sitter de på kortet.
Brukar vara mer än halva jobbet att reda ut vad som är vilken.

Protte
Skriv svar