Elektronikbox till veteranbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av säter »

En kompis äger en Ford 1954.
Under instrumentbrädan sitter en elektronikbox originalmonterad.
Frågan är, vad är det för något?
image11.JPG
image12.JPG
image13.JPG
image15.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av danei »

Nätdel till en rör-radio skulle jag tro.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av wiklis »

Med otroligt lite på fötterna tipsar jag om att det kan vara ett spänningsaggregat att omvandla bilens spänning till 110 eller 220 Vac.
Prova att skaka den lite lätt, känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?

wiklis
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av Biker »

Gummiupphängd vikt? En gammal Vibrations omformare.Analog fyrkantsvågsvåggenerator då :shock:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av säter »

wiklis skrev:känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
Ingenting jag kan märka.

Säger den 8-poliga kontakten något?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av rvl »

Misstänker också växelriktare, eller "hackare" som min kusin skulle säga. Dendär med halva toppen svart och dubbelpil kanske? Ser ju inte ut som nån kondensator precis.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av Electricguy »

Ja men visst är det en gammla vibratoromformare till en rör-radio! Pilarna på toppen av kannan visar vilket håll den vibrerar åt.
Här finns lite bilder och info på hur dessa fungerar: http://sm7ucz.se/Paraset/Paraset_power_supply_e.htm
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av Andy »

säter skrev:
wiklis skrev:känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
Ingenting jag kan märka.

Säger den 8-poliga kontakten något?
Octal sockeln används som kontakt till kablaget som ska gå till bilens rör-radio med anod och glödspänning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av säter »

Vad är det för spänningar normalt till anod och glöd?
Är båda AC?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av Oskar »

Nu har jag aldrig jobbat med en bilradio med rör så nedan är vad jag tror utifrån erfarenhet med annan rörutrustning. Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC. Det fanns speciella rör för bilradiodrift som krävde något mindre effekt till glöden. Anodspänningen var omkring 250 - 300V typiskt. Vibrator + transformator var enklaste och billigaste sättet att få upp anodspänningen tillräckligt hög.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av Andy »

Anod ska ha DC
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av säter »

Oskar skrev:Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC.
Kan man köra 12V direkt på glöden?

Omformaren är ju gjord för både 6V och 12V, så jag gissar att även glöden går genom transformatorn.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av säter »

Andy skrev:Anod ska ha DC
Då borde det även finnas en likriktare i omformaren?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av Oskar »

Ja det glömde jag skriva. Antingen använde man ett likriktarrör efter trafon, eller så fanns det "likriktade" kontakter inne i vibratorn som var synkrona med kontakterna som skapade ACn till trafon, på så vis behövdes inget likriktarrör och radions totala energiförbrukning sjönk.

I vart fall är det ganska klart vad den mystiska "boxen är", som flera konstaterat. Med beteckning på vibratorn torde det gå att utläsa om den har de likriktande kontakterna.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Elektronikbox till veteranbil

Inlägg av Oskar »

säter skrev:
Oskar skrev:Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC.
Kan man köra 12V direkt på glöden?

Omformaren är ju gjord för både 6V och 12V, så jag gissar att även glöden går genom transformatorn.
Nej jag tror inte glöden gick genom trafon, just av anledningen jag nämnde tidigare, men helt säker är jag inte. Glöden skulle förbruka betydligt mera effekt än anodströmmen och ställa mycket högre krav på vibratorn och trafon. Det är ingen omkopplare för 6/12V drift? Eller så kanske man byter vibrator för de två olika spänningarna.
Skriv svar