Elektronikbox till veteranbil
Elektronikbox till veteranbil
En kompis äger en Ford 1954.
Under instrumentbrädan sitter en elektronikbox originalmonterad.
Frågan är, vad är det för något?
Under instrumentbrädan sitter en elektronikbox originalmonterad.
Frågan är, vad är det för något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elektronikbox till veteranbil
Med otroligt lite på fötterna tipsar jag om att det kan vara ett spänningsaggregat att omvandla bilens spänning till 110 eller 220 Vac.
Prova att skaka den lite lätt, känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
wiklis
Prova att skaka den lite lätt, känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
wiklis
Re: Elektronikbox till veteranbil
Gummiupphängd vikt? En gammal Vibrations omformare.Analog fyrkantsvågsvåggenerator då
Re: Elektronikbox till veteranbil
Ingenting jag kan märka.wiklis skrev:känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
Säger den 8-poliga kontakten något?
Re: Elektronikbox till veteranbil
Misstänker också växelriktare, eller "hackare" som min kusin skulle säga. Dendär med halva toppen svart och dubbelpil kanske? Ser ju inte ut som nån kondensator precis.
- Electricguy
- Inlägg: 12304
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Elektronikbox till veteranbil
Ja men visst är det en gammla vibratoromformare till en rör-radio! Pilarna på toppen av kannan visar vilket håll den vibrerar åt.
Här finns lite bilder och info på hur dessa fungerar: http://sm7ucz.se/Paraset/Paraset_power_supply_e.htm
Här finns lite bilder och info på hur dessa fungerar: http://sm7ucz.se/Paraset/Paraset_power_supply_e.htm
Re: Elektronikbox till veteranbil
Octal sockeln används som kontakt till kablaget som ska gå till bilens rör-radio med anod och glödspänning.säter skrev:Ingenting jag kan märka.wiklis skrev:känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
Säger den 8-poliga kontakten något?
Re: Elektronikbox till veteranbil
Vad är det för spänningar normalt till anod och glöd?
Är båda AC?
Är båda AC?
Re: Elektronikbox till veteranbil
Nu har jag aldrig jobbat med en bilradio med rör så nedan är vad jag tror utifrån erfarenhet med annan rörutrustning. Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC. Det fanns speciella rör för bilradiodrift som krävde något mindre effekt till glöden. Anodspänningen var omkring 250 - 300V typiskt. Vibrator + transformator var enklaste och billigaste sättet att få upp anodspänningen tillräckligt hög.
Re: Elektronikbox till veteranbil
Kan man köra 12V direkt på glöden?Oskar skrev:Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC.
Omformaren är ju gjord för både 6V och 12V, så jag gissar att även glöden går genom transformatorn.
Re: Elektronikbox till veteranbil
Då borde det även finnas en likriktare i omformaren?Andy skrev:Anod ska ha DC
Re: Elektronikbox till veteranbil
Ja det glömde jag skriva. Antingen använde man ett likriktarrör efter trafon, eller så fanns det "likriktade" kontakter inne i vibratorn som var synkrona med kontakterna som skapade ACn till trafon, på så vis behövdes inget likriktarrör och radions totala energiförbrukning sjönk.
I vart fall är det ganska klart vad den mystiska "boxen är", som flera konstaterat. Med beteckning på vibratorn torde det gå att utläsa om den har de likriktande kontakterna.
I vart fall är det ganska klart vad den mystiska "boxen är", som flera konstaterat. Med beteckning på vibratorn torde det gå att utläsa om den har de likriktande kontakterna.
Re: Elektronikbox till veteranbil
Nej jag tror inte glöden gick genom trafon, just av anledningen jag nämnde tidigare, men helt säker är jag inte. Glöden skulle förbruka betydligt mera effekt än anodströmmen och ställa mycket högre krav på vibratorn och trafon. Det är ingen omkopplare för 6/12V drift? Eller så kanske man byter vibrator för de två olika spänningarna.säter skrev:Kan man köra 12V direkt på glöden?Oskar skrev:Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC.
Omformaren är ju gjord för både 6V och 12V, så jag gissar att även glöden går genom transformatorn.