Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av daspunner »

Tja!

Flyger en del drönare o annat radiostyrt som använder sej av Lipo-batterier. Nu när vädret är lite si o så så hinner man inte alltid flyga upp sina batterier utan man får snällt traska hem med dem fulladdade igen och ladda ur dem via laddaren igen. Vid detta moment är det den enda gången kylfläkten i laddaren går igång alls. Den blir aningen varm men inte farligt men det beror nog på att jag laddar ur dem ganska snällt. Laddaren ställd på 0.5A-1.0A beroende hur mycket tid jag har och vad det är för batteri. (Är alltid närvarande vid laddning/urladdning.)

Hur som helst så har jag kikat i manualen till den idag och läst lite grann om ett läge som de kallar: "Lithium battery external expanding discharge mode". Där beskrivs hur man kan seriekoppla ett externt motstånd för att kunna öka urladdningsströmmen över det. De tar en glödlampa som exempel och det står lite mer om effekter och hur man skall räkna. Skitbra, men bara det att jag inte har kunskap o tyda/tolka vad som står. Språket (engelska) har jag inget problem med utan det är elkunskaperna som tryter. Jag är egentligen mycket mer intresserad av att avlasta laddaren så den slipper ta smällen vid urladdningen och låta effektmotstånd eller dylikt ta det som i sista slutändan ändå blir värme och onödig påfrestning på den, inte så mycket att snabba på processen.

Bifogar en länk nedan så kanske nån vänlig själ har lust o kika på manualen och har lust o förklara för en obildad vad man skall seriekoppla och hur det skall dimensioneras. Tyvärr är inte manualen sökbar men det är sidan 17 i pdf:en som sedan är numrerad "15" längst ner på sidan pga framsidan och nåt index innan de riktiga sidnumren. Läget kallades som sagt "Lithium battery external expanding discharge mode".

http://files.banggood.com/2016/12/chars ... manual.pdf

Tusen tack på förhand.


/Dave
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av Glycol79 »

Jag håller också på med R/C, men har slutat ladda ur med laddaren. Jag har en planka med ett gäng 12v glödlampor, en brytare till varje lampa.
Sen gör jag såhär:
Pluggar in batteriet och sätter en ackvarnare på balanseringskontakten, sen väljer jag antal tända lampor med en brytare vid lampan. Fler lampor vid större batteri. Billig, enkelt och jag kan ladda ur mycket fortare än med laddaren. Har man som jag många stora batterier tar det helt enkelt för lång tid att ladda ur med laddaren. Så jag snickrade ihop min fullösning på en ca 30 minuter.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av daspunner »

Vad laddar du ur för batterier och vad använder du för lampor till det? Och när du använder flertalet lampor, kopplas de i serie eller parallelt?
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av Glycol79 »

Det är vanliga Lipo, 3cell och 6cell. Har 2 oilka urladdare. Den för 3cell har 4st 35W halogenlampor. De kopplas in parallellt med brytare beroende på vilken belastning man vill ha på batteriet.
Till 6cell så gjorde jag grupper om 2st seriekopplade lampor av samma typ, dessa grupper kopplas sedan ihop parallellt med brytare för ökad belastning.
Det man får tänka på är att man måste övervaka det själv, altså koppla ur batteriet när larmet tjuter.

Anledning till att jag byggde med just 35W halogen, var för att vi hade drivor av sådana spottar liggandes på jobb som ändå skulle kastas.

Man får givetvis välja lampor och antal av dem beroende på batteriernas kapacitet och hur snabbt man kan ladda ur dem.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av FormerMazda »

Följdfråga från nyfiken: varför laddar ni ur? Säkerhetsaspekt?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av xxargs »

Enda jag kan tänka mig är att LiIon/LiPol bör ligga på halva laddkapaciteten (~3.7 Volt polspänning) i förvaring under lång tid, då är åldringen som minst.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av Icecap »

Om man vill ladda ur med 2A och det är ett 3-cell (~11V) är en 12V 24W lampa det rätta.
Effekten kommer av Strömmen (2A) * Spänningen (12V) = Effekten (24W).

Jag hade nog gjort en grunka med ett relä och en underspänningsavkänning (ställd till rätt spänning).
Koppla in batteriet, trycka på knappen - vilket drar reläet och lampan kopplas till batteriet via reläet.

När spänningen över lampan sjunker under det inställda nivån släpper reläet och det hela kopplas bort.

Då blir det fire-&-forget.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av Radiohead »

Om du bara vill avlasta laddare och inte förstår det som skrivs här, så är det nog helt lugnt att använda laddaren. Den är ju gjord för tillämpningen.


.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av daspunner »

xxargs skrev:Enda jag kan tänka mig är att LiIon/LiPol bör ligga på halva laddkapaciteten (~3.7 Volt polspänning) i förvaring under lång tid, då är åldringen som minst.
Varifrån får du den siffran? Jag har läst drivor med artiklar och forumtrådar som påstår lite annat (3.80-3.85 och gärna svalt. Typ kylskåp...). Jag påstår mej inte veta bättre än dej, allt jag kan är bara hörsägen.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2628
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av hawkan »

3.7 eller 3.85 det är väl rätt samma. I början av LiPo-epoken pratade man mer om 3.7V men numera hellre lite högre. Det kan kvitta exakt vilken decimal det handlar om, det viktiga är att komma ner en bra bit från 4.2V (eller om man nu har ännu högre).
Jag kör med laddarens inbyggda urladdare även på mina stora 12S ackar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av xxargs »

kemiska laddningsnivån skall vara ungefär mitten - spelar inte så jättestort roll om det ligger inom 1/3 till 2/3-del laddningsnivå, det viktiga är att det inte är under 1/3-del eller över 2/3-del ungefär.

Sedan åldras LiIon/LiPol oavsett och hur fort beror på hur bra tillverkarna ha på processen, renheten i de aktiva ämnena och kemikalierna när de tillverkar batterierna. - är det mindre bra så hjälper ingen omsorgsfull lagring hur man än gör.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Funderingar över min laddares urladdningsmöjligheter.

Inlägg av Glycol79 »

Anledning att jag laddar ur, är enbart för att de inte skall ligga fulla. Samtidigt som man vid uppladdning får en snabbare balansering av cellerna.

Anledningen till att jag kör manuellt med bara Lipolarmet kopplat är för att det varnar om någon cell sjunker för lågt. Det blir betydligt mer avancerat att bygga en urladdare som du kan ställa brytspäningen på. Den behöver nämligen övervaka varje cell för sig och bryta lasten om någon trillar under inställd nivå och den skall hålla koll på hur många celler batteriet består av osv.
Kanske ett bra projekt att bygga en rejäl urladdare som är helautomatisk.
Skriv svar