Felsöka LLVP kretskort (tråd fd: Vattenskadat kretskort?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av GFEF »

>Ser ut som en blindtarm med en klump runt.

Liknar den någon av följande ?

https://www.google.se/search?q=magnetve ... 20&bih=917

> Klumpen går att ta av.

Har "Klumpen" en el-kabel ansluten ?

I så fall rätt säkert en magnet spole.

VARNING förstörs direkt om spänningen är till och "Klumpen" ät borttagen.

MGL

> fyrvägsventilen som växlar värme /avfrostning(kyla)..

Symbolen på el-schemat anger en tvåvägsventil med en manöver spolen.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

En jag menar är den som benämns EKV på schemat, kontakt CN1.

Googlar jag bå beteckningen så år jag upp en sån här, kallas Electronic expansion valve
Bild
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av MGL »

Om man tittar närmare på texten på ventilen står det Duncan DPF, vilket tycks vara en stegmotorstyrd expansionsventil.
Den ventil som har är ritad som en magnetventil märkt 4YV i schemat borde då vara fyrvägsventilen.
Kanske det ändå är något med strömförsörjningen på kortet, om det ändrar när stegmotorn urkopplas.
Edit: Cirruz hann mellan.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Det kluriga är ju att jag inte kan utesluta något, jag kan inte utesluta någon komponent som felaktig (koppla bort och felet försvinner), dock ändrade sig felet (klick ljud och blinkande LED) till att ta längre tid på sig att uppkomma när EKV (stegmotorn) var urkopplad. Däremot så startar aldrig någon pump eller fläkt oavsett.

Helst skulle jag vilja "veta" att det är kortet det är fel på och jaga ett nytt. Då kanske det kan vara värt att lägga någon tusing på det bara jag vet att det med 99% är det som är felet. :roll:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av nifelheim »

blinkade det någon felkod på någon LED?
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Nej, när det är fel så är det som att kortet startar om hela tiden, klickar och samtidigt blinkar alla LED kort. får aldrig någon felkod från själva kortet.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av MGL »

Om det nu skulle vara så att spänningen är svajig, så kan du ju kolla detta på kretsen bredvid CN1.
Det är väl en ULN2003 som antagligen driver stegmotorn och reläerna.
På ben 8 och 9 borde du ha 12V stabilt.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Ja det stämmer, får mäta det imorgon.
IMG_9628 (1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av breflabb »

Varför är IC-en U101 mycket mörkare i högra överkanten?
Kan det vara något på spåret?
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Tror inte det tyvärr. Tweekade lite på inställningarna för att texten skulle bli läsbar på ICn, sen är det nog bara skugga från kodningen. Tyvärr!
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

MGL skrev:Om det nu skulle vara så att spänningen är svajig, så kan du ju kolla detta på kretsen bredvid CN1.
Det är väl en ULN2003 som antagligen driver stegmotorn och reläerna.
På ben 8 och 9 borde du ha 12V stabilt.
Har kontrollmätt nu, har 6,9V stabilt. Är du säker på att det ska vara 12V eller kan det vara så att det är annan arbetsspänning på det här kortet?
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av MGL »

Helt säker kan jag inte vara, men i katalogen för expansionsventilen ser jag att lindningarna är för 12V.
Dessutom tycker jag att det står 12V på reläet invid.
Så nog tycker jag absolut att du borde ha 12V.
Antingen är det då något som tar för mycket ström på 12V, eller så kanske ändå strömförsörjningen falerar.
Kanske bäst att titta närmare på den igen.
Edit: Stiger spänningen om du tar ur expansionsventilmotorn?
Du kan ju också mäta resistansen i reläspolarna.
Resistansen i motorlindningen skall vara 46Ohm, om jag ser på rätt ventil
Edit igen:
Nätdelen måste väl vara nere till vänster på kortet, tycker jag ser en 78xx stab, men är inte säker. Elektrolytkondensatorer har ju stor påkänning i flybackomvandlare, så det är en möjlighet också. Då gäller det de som sitter allra närmast trafon.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av MGL »

En sak att notera är att det kan vara så att trots det finns en transformator isolerar den inte från nätet utan alstrar bara ett par låga spänningar. Elektronikens jord kan vara gemensam med minus efter den stora likriktarbrygga som ger inverterns drivspänning.
Så var försiktig när du mäter.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Felsöka LLVP kretskort (tråd fd: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

> Edit: Stiger spänningen om du tar ur expansionsventilmotorn?

Nej ingen skillnad.

Ok nu är vi över en bit var min kunskap ligger. :D men skam den som ger sig

Sökte på kretskortets benämning och fick upp en kinesisk instruktion för att felsöka kortet, här är den via google translate. https://translate.google.se/translate?s ... t=&act=url

Kollar man där så finns det beskrivet några mätpunkter, kollade dom och dom ligger alla under vad som anges, 12v tex, den ligger på exakt samma som jag mätte på ULN2003 dvs 6,92V.

Det säger mig att något är fel med strömförsörjningen, dock är vi över min kunskap för att kunna felsöka det själv.

Har hittat kortet på Ahlsell, 4000 ink moms så det är i alla fall bättre än hos firman jag kollade med.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Felsöka LLVP kretskort (tråd fd: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av MGL »

Elektrolytkondensatorerna är ju billiga, så du kan ju byta ut dem där kring trafon.
Men när spänningen är så pass låg kan det vara så att nätdelen gör upprepade startförsök, men avbryter.
Konstruktionen brukar vara så att en relativt liten elektrolytkondensator laddas upp via motstånd anslutna till +300V. Strömmen från motstånden är liten och räcker inte till för att strömförsörja switchcontrollern hela tiden. När kondensatorn laddats upp till ett tröskelvärde startar switchcontroller ic:n och börjar ge pulser till transformatorn. Då skall spänningarna hinna byggas upp så pass att spänningen från transformatorn laddar kondensatorn så att switch ic:n fortsättningsvis kan fungera. Om kapacitansen är för låg hinner spänningen sjunka för lågt och ic:n slår av. Sen upprepas förloppet. Detta kan ju gå ganska snabbt så man inte ser det med en voltmeter.
Kondensatorn brukar vara i storleksordningen 10-100µF men är inte kritisk bara den inte är för liten.
Förstås kan ju andra kondensatorer också ställa till det, men det är ju inte så många och kostar nästan inget.
Edit: är det ovanstående fel så brukar det märkas efter att strömmen brutits, så länge nätdelen är igång får den ström från trafon (om nu inte kondensatorn är riktigt totalt kaputt).
Skriv svar