Byta komponent i laptop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Byta komponent i laptop

Inlägg av havresylt »

Min laptop dog i mellandagarna, och jag har spårat felet till en komponent på kretskortet RT8206A (http://www.richtek.com/assets/product_f ... 6AB-06.pdf) som är en Dual step-down, Switch Mode Power Supply controller, vilket förklarar varför datorn är stendöd. Jag tror att det är denna eftersom den blir stekhet efter bara några sekunder om jag kopplar i datorn batteri.

Mina frågor:
1. Hur kan jag på enklaste vis försöka utröna om det verkligen är denna komponent som det är fel på? Är det någon av pinsen som är lämpliga att mäta över?

2. Hur realistiskt är det att ge sig på att försöka byta ut denna? Jag verkar ha hittat den till salu här, men det är småttigt (se bild). Jag har gjort en del lödning av större saker, och jag har kikat lite på guiden för ytmontering här på forumet, men är inte detta snäppet mindre? Komponenten är 5mm stor, och har 8 kontaktytor på varje sida, så det verkar bli nåt på 0.2mm per yta.

3. Om jag inte bedömmer detta som värt att testa, finns det andra som kan hjälpa mig med detta? En elektronikverkstad eller liknande? Jag finns i Uppsala och tycker det vore kul att se om man kan få ordning på en i övrigt fungerande dator. :) Jag tror den är värd några tusen i varje fall.

Tackar och gott nytt år!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Byta komponent i laptop

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle inte lägga några större pengar på ett sådant försök om jag var du.

Min erfarenhet av liknande är att det snarare är någonting efter regulatorn som är kass/kortslutet. Som i sin tur överbelastar regulatorn så att den blir väldigt varm och stänger ner.
Mät resistans mot jord, på de olika spänningarna den genererar. Kan mätas typ på pin 10 och pin 30 för de två olika spänningarna, och mät mot jord som sagt (pin 21,22 eller någon konding eller liknande i närheten). Detta med datorn avstängd.

Jag gissar att någon av mätningarna kommer att visa nära 0 ohm.

Är det bara skräp, eller är där ett litet hål i 8-pin kretsen strax ovanför till vänster? Gissar att det är en utav switchtransistorerna, som i så fall även den brunnit samtidigt vilken i sin tur är kortsluten och gör att regulatorn går varm.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Byta komponent i laptop

Inlägg av Nerre »

Att den blir het betyder inte att det är fel på den, snarare tvärtom. Det tyder mer på att det är kortis nån annanstans på kortet.

Att ge sig på att reparera ett moderkort är nästintill meningslöst om man inte har hållt på med liknande förr. Bara att löda bort kretsen utan att skada kringliggande kretsar är ett projekt i sig.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Byta komponent i laptop

Inlägg av Hedis »

Stämmer in i kören med vad dom senaste inläggen sagt. Några moderkort jag felsökt har varit likadana. Kortis på någon spänningsmatning vilket har gett någon varm regulator som försöker jobba livet ur sig för att få upp spänningen.

Senaste objektet fick ett nytt begagnat polskt moderkort för ca 600kr ifrån Ebay och rullar på fint sedan dess.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Byta komponent i laptop

Inlägg av jah »

Om du inte redan gjort det så se till att provköra moderkortet med alla moduler, minnen etc bortplockade också.
Minimalt anslutet alltså, och försök starta. Kolla om det fortfarande blir varmt. Kan ju vara kortis nån annan stans också.

Men om det är hål i transistorn som Klas-Kenny antydde så är det nog evighetsarkivet som gäller.

/J
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Byta komponent i laptop

Inlägg av havresylt »

Tack alla för svar! Inget hål i nån komponent vad jag kan se, det var nog nåt skräp. Tja, jag tror jag lägger detta projekt i backloggen tills vidare. Jag förstår inte ens hur jag ska komma åt att mäta. Vad har man egentligen för kontaktdon? Min multimeter har alldeles för grova grejer för att det ska bli nån precision.

Blir till att köpa en ny burk helt enkelt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Byta komponent i laptop

Inlägg av swesysmgr »

Model 6341, 6342, 6275 Precision Electronic Probe with Replaceable Tips

http://www.pomonaelectronics.com/pdf/d6 ... 75_103.pdf

För mätning på små komponentben.

http://se.farnell.com/pomona/6341/m-tsl ... dp/4135775

http://se.farnell.com/pomona/6342/m-tsl ... dp/4135787

Exakt samma prober brukade även finnas under Agilents varumärke men det var Pomona som tillverkade dem.
Skriv svar