LÖST! Kapacitiv sensor - frågor om last

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

LÖST! Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Jag håller på och ska koppla in en kapacitiv sensor till min 3d printer. Sensorn är specad att fungera mellan 6-36v, jag har möjlighet att koppla 15 eller 24V direkt till sensorn. Mainboardet på printern vill ha tillbaks max 5V på gnd och signalpinnen.

Sensorn är denna
LJC18A3-B-Z/BX
Det är en NPN NO

I kopplingsschemat på sensorn så är det ett motstånd mellan signalpinnen och +. Varför?

Jag tänkte enbart sätta en spänningsregulator 7805 till signalpinnen och gnd så att maximal spänning är 5V tillbaka när det är signal på pinnen. Då behöver man väl inga motstånd längre?

Många som kopplar sensor till 3d skrivare använder motstånd och transistorer typ bcm547. Vad är fördelen respektive nackdelen med de två olika metoderna?

Vore tacksam för kloka synpunkter på det här ☺
Senast redigerad av Henke_83 9 januari 2018, 10:57:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Icecap »

Det är en NPN-utgång vilket betyder "open collector". Samtidig är det en NO vilket betyder att den bara drar när sensorn aktiveras.

Det symbolske motståndet är vad som behövs för att ge + ut när sensorn är obelastat.

Så nej, din idé om en 7805 fungerar inte, du har ett signal som kan bli GND eller flyta, inget annat.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av CPMS »

Motstånds-symbolen har väl ett snett sträck? Då är det symbolen för en spole, dvs det är lasten.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Japp det är ett snett streck i symbolen.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av CPMS »

Problemet är att printerns ingång ska väl byglas från jord till en ingång eller från +5V till ingång?
Jag skulle nog hellre kopplat ett litet 24V relä till givaren som får sköta om slutningen av ingången på printerkortet, då blir det mer avskilt mellan 24V och printerns styrspänning.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Mindmapper »

Henke_83 skrev:Jag håller på och ska koppla in en kapacitiv sensor till min 3d printer. Sensorn är specad att fungera mellan 6-36v, jag har möjlighet att koppla 15 eller 24V direkt till sensorn. Mainboardet på printern vill ha tillbaks max 5V på gnd och signalpinnen.

Sensorn är denna
LJC18A3-B-Z/BX
Det är en NPN NO

I kopplingsschemat på sensorn så är det ett motstånd mellan signalpinnen och +. Varför?

Jag tänkte enbart sätta en spänningsregulator 7805 till signalpinnen och gnd så att maximal spänning är 5V tillbaka när det är signal på pinnen. Då behöver man väl inga motstånd längre?

Många som kopplar sensor till 3d skrivare använder motstånd och transistorer typ bcm547. Vad är fördelen respektive nackdelen med de två olika metoderna?

Vore tacksam för kloka synpunkter på det här ☺
Du kopplar så här.

+5V till

10Kohm till

ut från givaren

koppla också ihop båda GND (dvs gnd från 24V och 5 V ska vara ihopkopplade.

Behövs det en invertering av signalen måste du in med en transistor som du sa tidigare.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av carpelux »

Lustigt sammanträffande. Jag har precis fixat det på min 3d-skrivare. Jag kör med 24V och ett MKS Sbase 1.3 kontrollerkort. Jag löste det med en N-channel mosfet som switch, styrd av utgången från den kapacitiva sensorn och via en spänningsdelare så jag inte överskrider specen för Gate-Source Voltage på den 2N7000 jag hade liggande i skrotlådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Mindmapper »

Ser inte ut som om din kapacitiva givare är (N.O) NPN den verkar vara PNP.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av prototypen »

Henke har precis den kopplingen INNE I givaren, en NPN utgång.

Carpelux har säkert en PNP utgång på sin givare, annars skulle det inte fungera,

Protte
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av carpelux »

Hoppla, så går det när man inte läser ordentligt. Ja, jag har en PNP-utgång på min givare, vilken för övrigt är en LJ12A3-4-Z/BY.

Nåväl, om någon mot förmodan försöker koppla upp en sådan funkar schemat jag bifogade :-)
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Mindmapper skrev:
Henke_83 skrev:Jag håller på och ska koppla in en kapacitiv sensor till min 3d printer. Sensorn är specad att fungera mellan 6-36v, jag har möjlighet att koppla 15 eller 24V direkt till sensorn. Mainboardet på printern vill ha tillbaks max 5V på gnd och signalpinnen.

Sensorn är denna
LJC18A3-B-Z/BX
Det är en NPN NO

I kopplingsschemat på sensorn så är det ett motstånd mellan signalpinnen och +. Varför?

Jag tänkte enbart sätta en spänningsregulator 7805 till signalpinnen och gnd så att maximal spänning är 5V tillbaka när det är signal på pinnen. Då behöver man väl inga motstånd längre?

Många som kopplar sensor till 3d skrivare använder motstånd och transistorer typ bcm547. Vad är fördelen respektive nackdelen med de två olika metoderna?

Vore tacksam för kloka synpunkter på det här ☺
Du kopplar så här.

+5V till

10Kohm till

ut från givaren

koppla också ihop båda GND (dvs gnd från 24V och 5 V ska vara ihopkopplade.

Behövs det en invertering av signalen måste du in med en transistor som du sa tidigare.
Varför ska det vara ett på motstånd på just 10Kohm? Jag ser hur många olika diagram på nätet visar olika typer av motstånd - men jag fattar inte just nu.
Min tanke var ju att bygla kablarna på 7805 för att regulera ner 15 eller 24v till 5V - men detta säger ni inte fungerar. Ska ändå testa...

Försökte rita upp diagrammet - men jag tror jag måste testa lite. Fattar inte alls just nu..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Icecap »

Du får ut en GND eller ingenting. Hur du vill ge + till en 7805 får du gärna förklara för mig.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av prototypen »

Typ såhär....

Protte
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Ok - jag hade mer tänkt så här i så fall.
15V från PSU.
Signal och GND med motstånd mellan 10kOhm, får mäta upp det så det blir 5V ungefär.
Skulle det här fungera det.
IMG_20180102_165302.jpg
OK - 7805 - såg någon annan men de hade en PNP NO istället. Då fungerar det tydligen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av prototypen »

NEJ


Det där fungerar INTE

Vad än den kapacitiva säger så kommer det att bli 0,00 volt till ditt Mainboard.

Motståndet MÅSTE kopplas mellan en 5 volts källa och signaltråden.

Motståndet kommer att ge 5 volt signal och den kapacitiva givaren ger 0 volt signal.

Då den kapacitiva givaren förmår att driva högre ström än motståndet så kommer den att ge 0 volt signal när den aktiveras (kommer nära)

Protte
Skriv svar