Felsökning av styrmodul i elbil
Felsökning av styrmodul i elbil
Hur felsöker jag en "wake on charge module" som sitter i min elbil? Bilen är en Ford Transit Connect Electric från 2012.
Felet är att bilen har slutat att starta laddningen när jag sätter i kabeln. Ingen diod lyser eller blinkar vid kontakten.
Kan jag plocka bort modulen och testa om det är denna modul som det är fel på? Är det pilotsignalen som talar om att kontakten sitter i? Hur ser pilotsignalen ut? Kan jag mäta mig till om modulen funkar?
Felet är att bilen har slutat att starta laddningen när jag sätter i kabeln. Ingen diod lyser eller blinkar vid kontakten.
Kan jag plocka bort modulen och testa om det är denna modul som det är fel på? Är det pilotsignalen som talar om att kontakten sitter i? Hur ser pilotsignalen ut? Kan jag mäta mig till om modulen funkar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Laddaren ska fungera utan modulen, så du kan plocka bort den och se om laddningen fungerar.
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Vad har utgången Wake för funktion? Är det inte den signalen som startar laddningen?
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Provade att ta bort kabeln till modulen och sedan sätta i laddkabeln. Ingen skillnad.
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Jag tolkade det som att Wake gick till övriga bilen, men den går ju också till modulen. Det bästa vore att ha en Ford diagnoskabel och se vad alla moduler säger.
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Eldriften är byggd av Azure och Ford har inte kvar något så de kan felsöka.
Vad kan jag mäta mig till i kontakten? +- 12V matningen stift 1 och 8. Kan jag mäta pilot signalen? Är den DC spänning eller något annat?
Vad kan jag mäta mig till i kontakten? +- 12V matningen stift 1 och 8. Kan jag mäta pilot signalen? Är den DC spänning eller något annat?
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Nu har jag mätt på kontakten till modulen.
Det är 12,3V mellan + och - mellan 1 och 8
Det är 9,6V mellan - och pilotstiftet när jag mäter DC och 20,3V när jag mäter AC
Betyder det att pilotsignalen är AC!?
Det är 12,3V mellan + och - mellan 1 och 8
Det är 9,6V mellan - och pilotstiftet när jag mäter DC och 20,3V när jag mäter AC
Betyder det att pilotsignalen är AC!?
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Ok det är alltså fristående från Ford.
Det står i manualen att man ska ansluta med en Kvaser CAN adapter, den finns här: https://www.elfa.se/sv/can-bus-kvaser-00685/p/11070530
Sen får man nog kontakta Axiomatic för inloggning till att ladda ner programvaran https://www.axiomatic.com/user-documentation-downloads/
Det står i manualen att man ska ansluta med en Kvaser CAN adapter, den finns här: https://www.elfa.se/sv/can-bus-kvaser-00685/p/11070530
Sen får man nog kontakta Axiomatic för inloggning till att ladda ner programvaran https://www.axiomatic.com/user-documentation-downloads/
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Diagnosverktyg på Ebay:
https://www.ebay.com/itm/124603287325?h ... SwZbhfjx7m
https://www.ebay.com/itm/124603287325?h ... SwZbhfjx7m
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Här är en video som visar hur programvaran fungerar, det verkar väldigt omfattande:
På detta forum diskuterar de en hel del om diagnostik och felsökning på bilen https://www.diyelectriccar.com/threads/ ... ems.89647/
På detta forum diskuterar de en hel del om diagnostik och felsökning på bilen https://www.diyelectriccar.com/threads/ ... ems.89647/
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Finns massor att läsa om man Googlar SAE J1772 Control pilot signal
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
När jag gogglar SAE J1772 Control pilot signal så hittar jag följande:
Control Pilot Signal Interface
The control pilot circuit is the primary control means to ensure proper operation when connecting an
EV/PHEV to the EVSE. The pilot signal is the key method through which a J1772-compliant EVSE
communicates with a vehicle. The pilot signal is based on a 1-kHz, ±12-V PWM signal that is transmitted
to a vehicle over the charging chord. The vehicle can then respond by placing various loads on the line,
affecting its voltage, which the EVSE measures.
1) När jag mäter pilot signalen med en vanlig voltmeter från Biltema. Vad för spänning kan jag mäta upp, vid inställningen DC alt AC på voltmetern? Gissar att voltmetern bara hanterar 50Hz.
2) Om jag själv skapar en Wake + signal i kontakten för attt se om laddaren vaknar. Vilken spänning är denna signal? Är det DC eller AC? Kan någon komponent skadas om jag byglar en signal till wake + i kontakten?
Control Pilot Signal Interface
The control pilot circuit is the primary control means to ensure proper operation when connecting an
EV/PHEV to the EVSE. The pilot signal is the key method through which a J1772-compliant EVSE
communicates with a vehicle. The pilot signal is based on a 1-kHz, ±12-V PWM signal that is transmitted
to a vehicle over the charging chord. The vehicle can then respond by placing various loads on the line,
affecting its voltage, which the EVSE measures.
1) När jag mäter pilot signalen med en vanlig voltmeter från Biltema. Vad för spänning kan jag mäta upp, vid inställningen DC alt AC på voltmetern? Gissar att voltmetern bara hanterar 50Hz.
2) Om jag själv skapar en Wake + signal i kontakten för attt se om laddaren vaknar. Vilken spänning är denna signal? Är det DC eller AC? Kan någon komponent skadas om jag byglar en signal till wake + i kontakten?
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Pilotsignalen verkar vara en PWM signal med +12 till -12 volt.
Det är en fyrkantsvåg som ger ett topp till topp värde på 24 volt
och det är det du ser när du mäter i AC läge.
I DC läge hinner inte instrumentet med. Du behöver ett oscilloscope.
Utgången Wake+ ser enligt din pdf ut att vara en utgång som går hög,
alltså +12v när modulen hittar pilotsignalen.
200 mA @12VDC, high side driver acts as the WAKE command to the Vehicle Control Unit or other
controls/relay coils
Jag vet inte vad som händer om du byglar den hög till 12v, den kanske börjar ladda
men samtidigt så har ju all canbus kommunikation troligen en funktion.
/B-O
Det är en fyrkantsvåg som ger ett topp till topp värde på 24 volt
och det är det du ser när du mäter i AC läge.
I DC läge hinner inte instrumentet med. Du behöver ett oscilloscope.
Utgången Wake+ ser enligt din pdf ut att vara en utgång som går hög,
alltså +12v när modulen hittar pilotsignalen.
200 mA @12VDC, high side driver acts as the WAKE command to the Vehicle Control Unit or other
controls/relay coils
Jag vet inte vad som händer om du byglar den hög till 12v, den kanske börjar ladda
men samtidigt så har ju all canbus kommunikation troligen en funktion.
/B-O
Re: Felsökning av styrmodul i elbil
Det finns ingen riktig standard för hur en multimeter i AC-läge reagerar på DC. Vissa filtrerar bort DC, andra visar ett felaktigt värde. Detsamma gäller för AC överlagrad på DC.
Så här är det nog oscilloskop som gäller, eller testa hur din mätare reagerar på några kända signaler.