Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av Uky »

Hittar Du några Rifa-kondingar som inte är bytta så är det högrisk
på dom. Man kan se sprickor på äldre Rifa och även om dom inte svullnat
kan det vara läck i dom, alternativt kortis pga fuktinträngning.

Byt allt som det står "Rifa" på!

Jag har lyckats fixa några Tektronix oscilloscope med döda
nätdelar. Att sitta och leta efter en specifik halvledare
tar för lång tid. Man kan kanske se om en trafo har
överslag mellan lindningar men att byta enskilda komponenter
för att hitta felet kan vara olönsamt.

Det kostar en slant, men om man kan hitta området som strular
brukar jag byta alla ingående komponenter för att utesluta
exvis kondingar som läcker, har drivit utanför sitt område
eller halvledare som är "halv-bra" (Och sådant förekommer!)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av xxargs »

Följer det hela med spänning, för framtida reparationsbehov - har ju två skärmar varav den ena var igång i somras tillsammans med resterande ABC1600

Gör du någon lista på vilka komponent och positioner som man bör byta - helst preventivt innan man slår på strömmen... vad jag förstår så hittade du en bunt RIFA-kondingar bl.a...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av breflabb »

xxargs: Gör du någon lista på vilka komponent och positioner som man bör byta - helst preventivt innan man slår på strömmen

Jag följer principen ( Rör inte det som fungerar )
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av xxargs »

Jag följer också helst den principen -men är det kända komponenter (tex. Fifa-kondingar) vars haveri ger kostsamma/knepiga följdverkningar på betydligt mer svårersättliga komponenter som HV-trafos, IC-kretsar, trissor så är det bra att kunna mota Olle i grind sas.

nu har du ju råkat på sådant och dessvärre är det inte bara åka till valfri gubbdagis för att hitta ersättning av det...

Själv har en nätagg brunnit vid strömpåslag på själva ABC1600 (en köpekraft av okänd tillverkare), men jag har fler chassier med kraftdel så det var ingen showstopper även om problemet behöver lösas förr eller senare.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av breflabb »

xxargs :

nu har du ju råkat på sådant och dessvärre är det inte bara åka till valfri gubbdagis för att hitta ersättning av det

Förstår inte vad du menar, råkat på,gubbdagis?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av xxargs »

å trodde begreppet 'gubbdagis' var etablerat - dvs. det vi män/gubbar siktar på när kvinnliga halvan siktar på klädaffärerna - dvs. Jula, biltema, clas, kjell&company etc.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

xxargs: Jag byter alla RIFA papperskondingar. Jag har mycket dålig erfarenhet av dessa, speciellt X-kondensatorerna.

Jag har faktiskt försöka få igång två stycken ABC1600 system. Jag har nu ett som fungerar. Det andra som jag håller på med nu är inte helt frisk i datorn heller. Jag har minnesfel på grafikkortet, på CPU-kortet har jag ett fel som gör att systemet bootar om innan det ens startat klart. Jag har servat båda nätdelarna i datorerna. Den första brann för 15-år sedan sen har jag inte pillat med ABC1600... Men nätdelarna har jag nu reparerat och testat med en separat konstlast innan jag provade dem med datorerna. Det brukar jag göra, testa dem separat.

Nu till monitorn, jag har undersökt syncblocket en del. Det första som händer är att efter 0,5 s så löser skyddskretsen ut, sen händer inget mer. 12 V matningen till TDA2595 ser ut så här:
12V-tear-down.jpg
Jag lödde då loss RH13 så att 12 V matningen inte stängs av. Då mäter man switchpulser, men spänningarna H03, H04 och H05 orkar inte upp. 110 V matingen sjunker till ~33 V, ingen högspänning alls. Eftersom dessa spänningarna inte kommer upp kommer så stängs 12 V matningen till TDA2595 av och allt stannar. Trafon måste vara kass.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av xxargs »

jag skulle inte dra slutsats att trafon är kass ännu... något lastar för mycket eller det är något som inte kan leverera tillräckligt.

försöker följa, men 110V kommer direkt från PSU och borde inte krokna om den inte är överlastar eller inte har förmåga att lämna ström i tillräcklig mängd, då denna också är stora effektleverantören så blir det problem med effekten även på tappspolarna ur trafon - hur ser det ut i H03 och H01, stänger trissan TH02 (BU326A) som den skall och inte leder hela tiden, för då kan 110V gå i hick-mode

RH01 ser ut att vara en sprätt-motstånd som säkring och om man försiktigt värmer få den att släppa (om det är öppen typ) så blir hela matningen HS-trafon av med spänningen, får man tillbaka 110 Volt då ? - problemet är att det då är väldigt mycket annat som slutar att fungera eftersom så många kretsar som är beroende av spänningen från HS-trafon och det knyter sig själv. Det är ju byggd så att varje enskild komponentfel ger resultatet att allt stannar för att det inte skall bli brand i utrustningen - och då är det HS-svepet man stoppar och gör stora delar av monitorn effektlös.

det är ganska delikat att hantera då svepet och HS-trafon hela tiden måste dumpa effekt någonstans eller skicka tillbaka och tar man bort laster och annat från HS-trafon så kan spänningen bli mycket högt och något går sönder, som var helt innan...

även glödspänningen hämtas från trafon...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av breflabb »

Det börjar lukta HS trafo. Hade inte tu en likadan skärm till?
då är det bara o skifta trafona. Det är den enda utvägen o gå vidare.
Skulle vilja varna för HS proppen på bildröret. Man kan få sig en obehaglig stöt
om man inte laddar ur soppan. Man kan ta en 10M ohm motstånd och stoppa in
under sugproppen och jorda i andra änden,så det blir en långsam urladdning
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

Trafon är kass, men det finns fler problem. Skiftade trafona mellan skärmarna och ingen gick! Den som tidigare gick hade nu ett skållhett RH01.

Den som jag håller på att laga tickade det i nätdelen, ingen högspänning. Så den har en trasig trafo plus ett minst ett annat fel. Kanske något i nätdelen också. Nu har jag byggt tillbaks så att jag har en som fungerar. Reparationen fortsätter om och när jag hittar en annan trafo...

EDIT: Var hittar men en trafo? Jag har ett par att fråga, sen leifline.se finns det fler?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av xxargs »

Trist, det är väl dioderna i denna alternativt överslag i lindning i trafon...


det står ARCO 925/1 som benämning i ritning - frågan är om det är en specialare för just denna monitor eller en mer standard-trafo.

denna är ju lite speciell med typ 4 ggr högre svephastighet än standard TV, så det luktar special...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av breflabb »

Alla HS trafo är speciella.Jag har 150 St. och ingen går att ersätta med någon
annan. Och monitor trafona är ennu värre, så det gäller o hitta exakt samma trafo
eller ersättare som är lindad på samma sätt.
Eftersom du har en till så skulle jag ohm mäta horisontal avlänkningsspolen och
se om det är några större skillnader,jag vet att det är svårt att mäta spolar DC messigt
men man kan se något kanske. Det har nämligen förekommit kortslutna varv
på avlänkningsspolar.När du gör detta så skall du lossa på XH 01

Tyvärr har jag inga trafos till monitorer
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

Jag inser att det blir svårt att hitta en trafo. Tack för all hjälp så här långt. Postar en bildserie på den, om någon skulle ha en mot förmodan.
DSC_1251_00001.jpg
DSC_1252_00005.jpg
DSC_1250_00003.jpg
DSC_1249_00002.jpg
DSC_1248_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av kodar-holger »

Kom igen nu! Du fixade ju kärnminnespacken. Hur svårt kan det vara? :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av breflabb »

Här får du en länk till största tillverkaren av HS trafo. Det kanske går att föra
en dialog med dom via nätet? Men du kan även söka direkt på sidan
med olika sökfunktioner. Jag har inte fått någon träff

http://www.hrdiemen.com/
Skriv svar