Kabelarea till billaddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Swed
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 juli 2017, 10:04:09

Kabelarea till billaddare

Inlägg av Swed »

Hej på er !

Jag är ny på detta forum och tycker kunskapsnivån verkar hög här,
jag har lite grundläggande elkunskap, men ingen behörighet, så jag tänkte ställa en fråga:

Har köpt/skaffat (tjänstebil) en laddhybrid, men företaget står inte för någon laddinstallation hemma hos mej,
har tillgång till laddning på jobbet dock.

Bilen klarar 1-fas, 16A (3,7 kW som jag har förstått det).
Så jag tänkte dra fram en 2,5mm kabel direkt från elskåpet fram till parkeringen, ca 15m kabel.

Frågor:
* är det tillräckligt med 2,5mm för att kontinuerligt mata 16A ?
* är det lika bra att dra fram 3-fas på en gång, tycker ni ?
* jag tänkte sätta en blå CEE, och ha en kabel sittande där hela tiden för att slippa dra i och ur den, nåt bättre förslag ?


Bosse
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av danielr112 »

Nu vill jag inte vara en party pooper men om du inte har behörighet bör du ha en elektriker att göra jobbet. Denne person kommer då också beräkna så att du får rätt typ av kabel hela vägen.

För att svara på din andre fråga så hade jag dragit ut 3fas. Just då man säkrar för att kunna ladda framtida bilar med 3fas istället. Beror kanske på typ av bil dock.
Swed
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 juli 2017, 10:04:09

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av Swed »

Förstår att du tror att jag "fiskar" för att göra det själv...
;o)

Men jag tänker faktiskt låta en behörig kille göra det,
var mest ute efter en "second opinion".

Har 2 kompisar med elfirma,
så nån av dom kommer få koppla i bägge ändar,
men jag drar nog kabeln själv (vill inte besvära dom mer än nödvändigt).

Har pratat med ena polaren och han säger att 2,5 räcker för 16A,
men lästa nånstans att nå tyckte man skulle dra grövre om det var för långvarigt bruk.

Tänkte som sagt mest få mer input.


Bosse
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av limpan4all »

2,5mm2 räcker för 16A utan tvekan, men.
JAG hade dragit EKKJ 4*6mm2+6mm2 skärm.
För den största kostnaden är grävjobbet och anslutningen av elektrikern, kabelkostnaden är väl skillnaden mellan 10:-/m och 35:-/m för 15m så är det skitpengar jämfört med grävjobbet och inkopplingen.
Då kan du byta upp dig till en betydligt större elbil när som helst i framtiden utan att behöva gräva om allt (3*35A=24kW eller en laddad Tesla på under 6h).

Eller om du anser att du inte har råd med att framtidssäkra det hela så lägg ned en 50mm PEM-slang eller ett motsvarande el-plaströr då går det att byta elkabeln utan att gräva om.
Om du sedan sparar några pengar gentemot att installera 6mm2 från början är en helt annan fråga.

EDIT: En elfirmas skillnad i pris mellan EKKJ 4*2,5+2,5 och 4*6+6 är 15:-/m resp 30:-/m så det är en nobrainer.
Senast redigerad av limpan4all 18 juli 2017, 13:16:04, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av xxargs »

Man kör 10 Ampere (ibland 13 A) på 1.5-kvadrat idag, så 2.5-kvadrat för 16 Ampere bör inte vara något problem rent värmemässigt.

Det som egentligen styr är brytningsvillkoret - dvs. hur fort säkringen löser ut vid kortslutning vid andra ändan (ute vid bilen) och för undergrupper i en huvudcentral brukar det sättas till 20 ms utlösningstid och för en C-dvärgbrytare så handlar det då om att elsystemet skall kunna ge minst 160 Ampere i kortslutningsström.


230 Volt är det svåra fallet medans 400V-trefas är lättare. Du bör definitivt dra ut kablar för 3-fas+P+N när du ändå är där och gräver - all annat är idiotiskt!

16 ampere är ganska högt - samma som huvudsäkringarna i många fastigheter och det kan inverka hur fastighetens övriga förbrukare är fördelad över faserna då när du laddar bilen så kan du i princip inte ha något annat gående på den fasen samtidigt (typ värmepumpar, elpatroner, kaffebryggare, dammsugare, spisar och allt annat som man inte tänker på förrän säkringarna i huvudcentralen löser ut...)

Hade optionen med att kunna ladda med 3-fas funnits så hade det helt klart varit att föredra rent belastningsmässigt i fastighetens elnät.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av Elman »

Jag skulle personligen dra 6mm2 kabel för en 400v Laddare och om man är snål börja med ett 230V uttag på kabeln ... håller på kollar till jobbet på laddare 2 elbilar idag med 10A , men dessa tar en evighet att ladda 400v laddaren kan vara omkopplingsbar mellan typ 10-32A som jag tittat på... det kostar ju samma att ladda i 2 timmar som 20 man betalar för energin..:-) kan kan vara bättre att ladda ex efter 22 när tvätten mm är fixad hemma och alla 16A till spis/disk tvätt/torktumlare är klara ,än att sno 10A på samma fas som spisen för att spara på ev mätarsäkring ..samt på helgen kanske man vill åka 2 turer samma dag. be elkompisen komma förbi SEN kan HAN delegera ev, grävjobb,borrning i väggar.mm och du kan hjälpa till vid dragningen, helt enkelt skitjobbet som tar tid men är lika viktigt att det blir rätt från början.
/P
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av Miramithe »

Tänk även på att jordfelsbrytare är krav i en sådan installation. Och här går historierna isär. Det är IEC 60364-7-722 som gäller för laddning av elbil. Och jag har för mig att det är jfb typ b som det ska vara. Men på andra ställen står det att typ a är godkänd i befintlig installation. Jag har inte standarden framför mig men oavsett så ska du ha jfb för din egen säkerhet.
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av Fecko »

Tänkte smacka upp 10 till 15 st laddare för elbilar/hybrid. Har redan motorvärmare utplacerade med timer på varje p-plats. Vi funderade på denna Garo Laddinsats då det blir mindre jobb och billigare då man bara behöver byta ut insatserna.

..MEN enligt flera hemsidor så rekommenderades laddbox med mode3, varför det är så förstår inte vi. Räcker inte det med ett vanligt uttag?

Om jag har förstått det rätt så finns mode3 endast i laddbox med typ1 eller typ 2 uttag som denna. Garo laddbox
Senast redigerad av Fecko 18 januari 2018, 19:21:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av säter »

Har man helt slutat med 4mm² kabel?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av mrfrenzy »

Självklart rekommenderar dom som tillverkar mode 3 laddare att man installerar sådana, då tjänar dom mer pengar.

Dessa är ju bra på arbetsplatser, restauranger osv där man ska snabbladda på kort tid.

Hemma där man laddar över natten bör det oftast räcka med enfas 230V (mode 1).
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av Fecko »

mrfrenzy skrev:Självklart rekommenderar dom som tillverkar mode 3 laddare att man installerar sådana, då tjänar dom mer pengar.

Dessa är ju bra på arbetsplatser, restauranger osv där man ska snabbladda på kort tid.

Hemma där man laddar över natten bör det oftast räcka med enfas 230V (mode 1).
Okej, så länge man har ett uttag avsedd för laddning så det inte uppstår elfel? Kruxet är att det verkar inte finnas enfas laddning med ett slags beräkningssystem. Vi måste manuellt läsa av mätningen. Hur löser man det snyggast?

Skulle denna lilla prylen kunna hjälpa? Clas Ohlson: 36-4500

EDIT: Jag hittade en som verkar ha inbyggd mätartavla https://www.elbutik.se/product.html/gar ... are-16a/2p
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av Sverige »

Nackdelen med schuko (vanlig stickpropp) är att det finns risk för varmgång vid långvarig belastning på 10/16A (när det inte är idealiska förhållanden, är inte riktigt konstruerad för det).
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av Sverige »

säter skrev:Har man helt slutat med 4mm² kabel?

I princip, då den är dyrare än 6mm² så är det ingen som köper den.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av bit96 »

Det är inte ovanligt att elbilar laddar på ca 13A även om det står 16A i reklamen.
Jag har en Outlander PHEV och den drar ca 13A max.

Naturligtvis drar du en tre-fas-kabel och sätter upp tre en-fasuttag och kanske ett tre-fasuttag.
På så sätt kan du välja vilken fas du vill belasta med din billaddning.
Man kanske har två bilar och vill köra motorvärmare till den andra.

Även om du bara skruvar upp ett en-fasuttag så har du i alla fall möjlighet att enkelt skifta om till en annan fas om du märker att huvudsäkringen för den fasen vill lösa ut.

Minsta kabelarea är 2,5 mm2.
Eller större beroende dels på utlösningsvillkoret dels på att elbilsladdning är en typ av belastning som varar flera timmar och risk för varmgång finns beroende på hur kabeln är förlagd.
Dessutom är kabel billigt i förhållande till förläggningskostnad och man har då tagit höjd för framtida uttag av högre effekt.


Med det sagt så laddade jag min PHEV första halvåret via en soltorkad spröd förlängningskabel på 1,5 mm2 liggandes på grusgången.
Oftast laddade jag med 10A via medföljande laddkabel, men ibland med 16A(13A) via extra inköpt laddkabel och då blev både förlängningskabel och skarvdosa lite ljumna/varma. :)

Numera är det installerat ett tre-fasuttag och tre rejäla enfasuttag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kabelarea till billaddare

Inlägg av mrfrenzy »

Om man ska sätta upp 15 uttag avsäkrade med 10A utan någon form av effektbalansering så behöver man 50A huvudsäkring.

Det finns givetvis uttagsboxar som sköter både mätning av strömmen och begränsning när det är för många som laddar samtidigt. Då kanske man kan klara sig på 25A säkring.

Ett exempel:
https://chargestorm.se/produkter/laddbox-eva/ (väldigt smidigt och bra, men kostar säkert en slant).

Mätaren från Clas Ohlson hjälper inte mycket, det är bara ett tillbehör för vanlig gammaldags elmätare.
Om man vill göra det billigt själv så kan man sätta en stor låda vid varje uttag med en begagnad elmätare, och några effektvakter för att rotera mellan uttagen när det är många som laddar.
Skriv svar