Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal?

Inlägg av JanErik »

Jag har alltid haft så på mina (för)förstärkare men inser att det inte är så vanligt. Nu håller jag på att bygga en hörlursförstärkare med Lightspeed Attenuator och undrar om jag ska köra på samma eller ha trimmers för att justera kanalerna till samma nivå?

Jag har velat undvika balanskontrol för bättre kanalseparation.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5771
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal

Inlägg av rvl »

För analoga grejer är det väl lättast med två galvaniskt skilda, även om de råkar ha gemensam axel. Men har man (på sätt eller annat) bara en, så behöver man en separat balanskontroll. Separata ger kanske litet mer friheter, men en möjlighet att mekanisk sammankoppla dem skulle ge litet bekvämlighet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal

Inlägg av Glenn »

Jag föredrar när det är två på samma axel och man kan justera dom individuellt, att ha en separat för varje kanal är riktigt jobbigt då man måste "finjustera" två rattar varje gång man ändrar volymen.

En separat balans funkar ju förstås också nästan lika bra som två på gemensam axel ur användarsynpunkt, men jag tycker det är vackrare när kanalerna är helt skiljda. (vilket väl iofs går att lösa med en separat balanskontroll också.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju köra en balanskontroll med dubbla kolbanor där du trimmar var kanal utan att den har kontakt med den andra.
Det kan ju annars vara lattjo att ha möjligt att trimma in volymen ordentligt om det handlar om "lynniga" komponenter. NSLR32-plupparna har ju lite spridning i värdena och du kanske ska ha ett 50-tal och matcha.
Jag gjorde något liknande med LDR och LED, men droppade det projektet.

Så till ett annat svar: varför splitta kanalerna. Vill man inte ha lite överhörning från Vä till Hö och tvärtom?! Dagens musik kanske är "inspelad rätt", så Vä och Hö har lite öevrhörning. Men sätt på en pyskedelisk muschroom-platta från 1968 där det är en berlinbur mellan kanalerna och du önskade lite överblödning.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal

Inlägg av Nerre »

Ja, balanskontrollen kan ju ha två potar i sig, då blir det ju galvaniskt skilt mellan dem i alla fall?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal

Inlägg av arvidb »

För att svara på frågan i första inlägget: ja, jag tycker att det är lite kufiskt. ;) Men framför allt opraktiskt - det är sällan jag vill justera balansen, och jag vill absolut inte att den ändras bara för att jag ändrar volymen!
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal

Inlägg av Nerre »

Eller så ser man till att rummet har perfekt akustik och symmetriskt placerade högtalare, så behöver man bara en volymratt! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tycker ni det är kufiskt med separat volymratt per kanal

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle nog, OM en balanspot vore nödvändig ha en stereopot för volymen och en balanspot. Om volympoten är bra balaserad (bra matchning mellan kolbanorna) vet man att man justerar volymen lika på båda kanalerna. Det vet man inte med två vplumpotar.

Mycket matnyttigt finns HÄR: http://sound.whsites.net/project01.htm
Skriv svar