Phoenix-kontakter önskas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag försöker få fatt i en vinklad partner till den här kontakten https://www.mouser.se/ProductDetail/Pho ... QHNAig8%3D

Problemet är "bara" att antalet träffar hos Mouser är över 8000...

Och jag fattar inte hur man filtrerar fram det man vill ha.

Jag vill ha ett vinklat set för 3 poler och ett vinklat set för 8 poler.

Jag behöver ha detta mest för att jag behöver hantera spänningar över 250VDC (max 800VDC).

Hanen ska alltså vara rak medans honan behöver vara vinklad för att man skall kunna sticka in kontakten mellan ett par kort på 6HE (~3cm) avstånd.

Jag vet att det finns sånt här, frågan är bara hur man hittar dom.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av TomasL »

Jag har med trådanslutning 90 grader mot kortdelen, 2 och 3-poliga, har för mig att de är 5.08 mm, inte Phoenix utan Wurth, men det borde inte göra någon skillnad.
Dvs denna versionen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt Tomas!

Låt oss diskutera lite.

Jag behöver två olika ty spänningarna utgår från ett nätagg och behöver gå tilll två olika kort.

Det ena kortet (KVM) behöver bara tre poler medans det andra (CRT) behöver 8 poler.

Nu är det dock inte som så att dessa polantal behöver stämma utan jag kan tänka mig 3-poliga för KVM och 3+3+2 för CRT.

Ärligt talat är det samma princip jag kör med mina standard skruvplintar för PCB dvs 2+3 ty inget annat behövs, samma här.

Nu måste dock hanen vara rak och honan vara vinklad för annars finns det ingen plats.

Vad säger du nu, min vän?

MVH/Roger
PS
På mitt förra jobb hade vi precis sådana här kontakter som jag nu behöver så jag vet att dom finns MEN jag lärde mig aldrig vad dom hette, minns dock Phoenix från en gång för typ ett år sedan när mrfrenzy la en kommentar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av TomasL »

Även om du kör med 8-polig plint, så kan du sätta 3+3+2 eller 2+2+2 i den.
Kan kanske ha några pcb-plintar liggande också. Dock är ute och reser, så jag kan inte kolla förrän måndagen den 16/12 när jag är hemma på kontoret igen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Just det, det är sant att man kan göra som du säger om jag kommer ihåg kontakten rätt.

Hör gärna av dig när du kommer hem.

MVH/Roger
PS
Vart är du? Galapagos-öarna eller :)
'
'
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av TomasL »

Trondheim denna veckan, Bergen nästa, med bil, så det blir lita åka av.
schnilsch
Inlägg: 76
Blev medlem: 11 juni 2014, 18:14:16

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av schnilsch »

Här har du artikelnummer som borde passa

3pol: 1757022
8pol: 1757077
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Icecap »

Just den "Jackbara plint" (som jag använder en hel del) tillverkas av många olika tillverkare och i poltal mellan 2 och 16 poler.
Det är möjligt att koda dom med plastnycklar om man vill.

Vissa tillverkare gör bättre kvalitet än andra så det kan vara värd att betala lite extra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

schnilsch skrev:Här har du artikelnummer som borde passa

3pol: 1757022
8pol: 1757077
Intressant, jag tackar jättemycket för detta!

Dock är jag väldigt konfunderad för kontakten är rigorös med hela 5mm delning MEN tål ändå bara 250V (märkspänning står det vilket både kan vara AC eller DC, jag gissar DC eller peak).

Så hur fasen skall jag kunna hantera 800V när ingen kontakt verkar klara det?

Hur gjorde man förr i en TV?

Klart som fasen att det går att nyttja kontakter för 800VDC, men vart är dom?

Märk att den dielektriska styrkan hos plaster i snitt är 10ggr högre än för luft vilket ändå är så högt som 3kV/mm DVS 100mil's avstånd mellan ledarna i ren luft tål c.a 7kV medans de tål typ 70kV när plast är isolator.

Så varför ynka 250V? :humm:

MVH/Roger
PS
Men hur fasen bar du dig åt för att hitta grejerna? Ungdomar, jag säger då det vilka snillen! Här är annars länkarna:
3P: https://www.mouser.se/ProductDetail/Pho ... ct/1757022
8P: https://www.mouser.se/ProductDetail/Pho ... ct/1757077
Fast här behöver jag ju stiftkontakterna också, borde inte vara så svårt att hitta även om jag suger på datorer :) Så jag klickar på "Liknande"... men fattar ingenting :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Just den "Jackbara plint" (som jag använder en hel del) tillverkas av många olika tillverkare och i poltal mellan 2 och 16 poler.
Det är möjligt att koda dom med plastnycklar om man vill.

Vissa tillverkare gör bättre kvalitet än andra så det kan vara värd att betala lite extra.
Tack Icecap för din kommentar!

Tydligen finns ju i alla fall Wurth utöver Phoenix men fattar du varför spänningståligheten (~250VDC för Phoenix) är så dålig?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Icecap »

Det finns jackbara plint med 7,62 mm pinavstånd för höga spänningar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan du ge mig en hint?

MVH/Roger
schnilsch
Inlägg: 76
Blev medlem: 11 juni 2014, 18:14:16

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av schnilsch »

GMSTB 2,5/ 2-ST-7,62
2pol hon med 7,62 delning. 2-st=poltal
Passande vinklad hane GMSTBA 2,5/ 2-G-7,62.

Jag kan dessa plint för att det är det vi använder på jobbet.

Märkspänningen är vad den är för att man kan inte designa ett godkänt mönsterkort med högre spänning med den plinten, ur isolationssynpunkt då.
Eller så vitt som jag vet så får man inte ens köra 230 på 5mm plint.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Icecap »

Jo, man får köra 230V på 5,08 plint - men inte i sammanhang där det ska vara isoleringsavstånd till lågspänning som människor kan komma i kontakt med.

Minste isoleringsavståndet där är nämligen 5mm och det klaras inte med 5,08 plint när man räknar bort pinbredd och lödö.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Pucco »

Man kan öka isolationen genom att fräsa ett spår mellan pinnarna/padarna på PCBt så det blir luftgap i stället för krypavstånd.
5mm pitch med 1mm stift ger typiskt 4 mm krypavstånd i själva kontakten vilket sätter en gräns för funktionell isolation.
Nu måste man ju veta vilken användning/krav man ska ha i det här specifika fallet.
Här finns en bra översikt för att få förståelse av kraven för olika isolationsnivåer. https://www.smps.us/pcbtracespacing.html

Funktionell isolation. Om isolationen gäller intern isolering utan risk för personkontakt så behövs bara isolation för att klara överslag som kan förstöra utrustningen och eventuellt skapa brand. (Functional Insulation)

Enkel personsäkerhet. Typ normala konsumentprodukter där användaren kan komma i kontakt med ledande delar. Ofta har man den isoleringen i nätaggregatet.(Basic insulation)

Dubbel personsäkerhet. Exempelvis medicinsk utrustning har krav på dubbel isolation (2MOOP/2MOPP) för att enkelfel inte ska skapa risk. Här skapas säkerheten med förstärkt isolation på lite olika sätt. (Reinforced, Basic+Basic, Basic+Functional)
Skriv svar