Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 13.51 2018-07-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: 10.43 2017-12-26 

Blev medlem: 11.27 2013-07-01
Inlägg: 170
Ort: Jonstorp
I mitt fall så stördes radion via matningen. Testade Biltemalampan som (som störde mest) på ett separat batteri tillsammans med en gammal pioneer bilstereo. Stereon har ett filter på matningen. Med det filtret så blir det inga störningar alls i radion. Utan filter blir den störd över hela frekvensbandet. Testade med en bit kabel som antenn så mottagningen var inte den bästa.

Angående störningarna från nätverket så gäller det mitt hus, en friliggande villa. Nätverket är oskärmat Kat6 kablage.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.58 2017-12-27 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 214
Huruvida störningar tar sig in på strömmatningen är lätt att ta reda på
Ta bort antennen från radion, lyssna om det hörs radiostationer, då dessa liksom störningarna i så fall kulle komma in via strömmatningen. Är det tyst prova att koppla en några meter lång antenntråd på plus kabeln, eller minuskablen.
Jag kan tänka mig att det hörs svaga FM-stationer om man or nära en FM-sändare.

Det hela bli väldigt komplicerat då störningarna fortplantar sig på en mängd olika ätt, bilen hela chassi blir antenn etc.

Oavsett hur det går till så skall inte en elektronisk pryl kunna störa en radiomottagare på något sätt. Dvs inget är förmildrande om man kan kalla tömningen ledningsbunden... För eller senare kommer denna ledning att var antenn.

Prylen, i detta fall en LED drivare, skall inte agera radiosändare. Den skall få LED:en att lysa.

Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.10 2017-12-27 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20694
Ort: Upplands väsby
Nej, det räcker inte med att ta bort antennen.

Precis som en kabel kan agera antenn så den strålar störningar så kan den agera antenn så den tar emot störningar.

Så LED-rampen kanske ger luftburna störningar som fångas upp av ledningar i radion.

Inte ens knepet med att köra radion på separat batteri är 100% tillförlitligt av samma orsak.

Tänk också på att om man sätter ett filter på radions matning och det tar bort störningarna till radion, så betyder ju inte det att störningarna försvunnit. Vi har bara hindrat dem att ta sig in i radion, men de kanske stör en massa annat också (bilens styrelektronik t.ex.).

Det är därför C:et i EMC står för "compatibility", man måste titta både på hur mycket störningar sakerna ger ifrån sig och hur mycket de tål. Om det är radion som är "för känslig" eller LED-rampen som strålar för mycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.13 2017-12-27 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 214
Jag kanske var lite otydlig.
Det finns de som anser att radioapparaterna är så ofullständigt byggda att de tar in radiosignaler visa strömkabeln.
För att testa detta förslog jag att koppla bort antennen och lyssna med radion om det hörs FM-stationer.
Normalt är FM-stationer mycket starkare än störningar skall tillåtas vara. Spelar radion utan antenn, ja då kommer radiosignaler in i fel sladd på den.

Som Nerre nämner:
En radio är även den CE-märkt och den viktigaste testen på en radiomottagare är ett EMC test.
Det betyder att den skall kunna samexistera med annan elektronik.
Radion skall inte höra radiosignaler som finns på, eller påstrålas likströmskablaget.
Radion skall inte höra radiosignaler som påstrålas dess hölje.
Radion skall med antenn endast höra den frekvens på vilken den är inställd på.

En annan elektronisk sak skall inte sända ut radiosignaler.
En annan elektronisk skall tåla att påstrålas radiosignaler från radiosändare, exvi kommunikationsradio.

Dvs ljusrampen skall inte slockna eller fela på annat sätt om man sänder med en kommunikationsradio i bilen eller i annan bil.
Att sådant sker finns det många exempel på.

Observera att det förekommer exakt samma elektroniska saker, exvis ljusramper med CE-märke och med avstörningskretsarna monterade, och från tillverkare i Kina. Så är den Kinesiska produkten tillverkad för vår marknad är det en utmärkt produkt från Kina.
Dvs ingen tvekan om att de kan, men ofta vill man inte då det innebär att få sälj fler till lägre pris.


Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.56 2017-12-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.14 2011-06-06
Inlägg: 1334
Ort: Stockholm
Finns filter att sätta mellan LED rampen och matningen till denna. Biltema har ett filter t.ex.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.48 2017-12-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.24 2004-09-26
Inlägg: 5756
Ort: Södern
Det skulle fortfarande vara intressant att veta om belysningen installerats efter instruktioner och inte minst med de medföljande komponenterna.
Detta innan någon spikar upp och avrättar alla kineser.
Kanske är det så att företaget som monterat ska "spikas upp"!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.32 2017-12-27 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 214
Det är riktigt Andy.
Vi har väl fått rea på tt ljusrampen inte är CE-märkt, den har tydligen inte E-mark heller.
Erfarenhetsmässigt är det då en produkt som ine är avsedd för en marknad med EMC krav, som EU och att det då saknas fördyrande filter i apparaten.

Men givetvis den skall ändå installeras rätt, med rätt eventuella tillbehör. Exvis skall inte chassit fungera som strönåterleddare.

Trådstartaren har tydligen inte fått någon handbok med installationsbeskrivning, där han kan kontrollera om den är rätt monterad och kopplad.
Utan den, och den kanske inte ens finns så kan det ju bli fel. Hamn har heller ej fått reda på om firman som monterade hade följt en sådan beskrivning. Tydligen har han ej fått någon Deklaration of Confirmity heller. vilken man har rätt till.

Men, och detta är viktigt, en typprovning för att ge appraten et ME-märke, och ett EMC typgodkännande handlar om att den skall kunna testas vid sämsta förhållande. Dvs i visa fall helt enkelt felmonterad, med förlängd sladdar etc. den skall ändå inte ödelägga andra tjänster.

Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.55 2017-12-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.24 2004-09-26
Inlägg: 5756
Ort: Södern
Det finns några företag i Sverige som säljer asiatiska belysningar och själv lägger till avstörningskomponenter och instruktioner för montering.
Jag påstår inte att dessa belysningar blir perfekta i alla avseenden med hjälp av detta, men en förutsättning för att de ska fungera något så när "rent" är att instruktionerna följs och därmed extra komponenterna används på rätt sätt.
Har själv jobbat nära den här typen av belysning och montering och kan bara konstatera att det slarvas mycket vid monteringen och det är enklare att koppla direkt på fordonet och slänga allt "extra" i återvinningen. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.53 2017-12-28 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 4025
Ort: Åkarp / Uppsala
Är det i så fall integratören som skall CE-märka?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.07 2017-12-28 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20694
Ort: Upplands väsby
I princip så är det så att den som monterar extraljus på en bil "tillverkar en ny bil". Och blir ansvarig för att den "nya" bilen uppfyller alla gällande regler.

Om den som tillverkade ursprungsbilen har "godkända" extraljus som man kan köpa så gäller fortfarande ursprungsbilens alla godkännanden, under förutsättning att man följer biltillverkarens installationsanvisning. Då behöver man alltså inte göra nån extra provning för att vara säker på att bilen uppfyller reglerna, för biltillverkaren har redan testat den kombinationen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.15 2017-12-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.14 2011-06-06
Inlägg: 1334
Ort: Stockholm
Köpte och installerade en LED ramp (Kinaramp)på min bil. Det första som hände att det tog stopp då det är Xenon ljus både på hel och halvljus. Vågade inte gå på befintliga kablar och sånt. frågade en vän som jobbar inom VAG och min bil behöver en extra box för att få en styrspänning till relät som tänder rampen. Boxen kostar ca 1500 spänn plus montering :(
Gjorde en provisorisk lösning med en egen brytare till rampen inne i kupen. fungerar och har inte märkt några som helst störningar. gick på batteriet med extra relä och matning även den vägen. Får se nu efter julledigheten hur jag ska göra med rampen. så jäkla trist att det inte finns en färdig plusmatning just för extra ljus. Bilen är en Skoda scout 2016.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.59 2017-12-28 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 8621
1500 var dyrt för den boxen. Pdq.se tar 825kr för en som passar skoda 2013+
http://pdq.se/produkt/canbus-interface-m8-highbeam/

Om du söker lite på eBay kan du säkert hitta ännu billigare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.47 2018-01-08 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 214
Här på NY TEKNIK:s hemsida hr iv idag en bra artikel om EMC och fordon.
https://www.nyteknik.se/fordon/har-test ... -122831618
Läsbart och bildande även för förnekare av att problemen existerar.

Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.19 2018-01-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.43 2006-11-06
Inlägg: 4079
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Det är väl ingen som förnekat att det kan vara problem
Däremot att från inlägg 1 gapa över kina skit och att det är roten till
allt ont, även det kalla vädret i landet, så får man räkna med lite
motargument

Swech


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.52 2018-01-08 

Blev medlem: 15.28 2011-10-31
Inlägg: 949
Ort: Linköping
Bjaellerud skrev:
Tydligen har han ej fått någon Deklaration of Confirmity heller. vilken man har rätt till.
Roy
DoC behöver inte skickas med de flesta typer av produkter.
DoC är främst till för myndigheter.
Vissa produktkategorier, men inte alla kräver att man skickar med en kopia eller information var man kan hitta EG-försäkran.
Detta gäller maskiner, utrustning i potentiellt explosiva miljöer, radioutrustning, mätinstrument, fritidsbåtar, hissar, tåg och flygledningssystem.

EMC-provning sker typiskt enligt harmoniserade standarder och såsom produkten är avsedd att monteras och användas enligt manualen.
Felaktig montering, eller annan användning av produkten än den som står i manualen provas inte eftersom produkten inte skall användas eller monteras så.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Akai, Henry, Mygg@n, peo007 och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010