Helljus stör ut radiokanaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av haben12 »

Jag köpte en ny bil för några månader sedan, och lät i samband med det få bilen försedd med en led-ljusramp. Rampen fungerar fint och sitter under fronten på bilen, den är på 125W och 12V. Funktionen är jättebra, men jag störs av att vissa radiokanaler störs ut när jag kör med helljuset. Ett par av radiokanalerna jag brukar lyssna på blir så brusiga att jag måste byta kanal när jag kör med helljuset.

Jag skulle gärna vilja få bytt led-ramp till en som inte stör ut radion i bilen, men har jag laglig rätt att kräva det? borde inte rampen ha varit CE-märkt, eller är det inte ett bevis på att den inte ska störa ut radiokanaler?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilka kanaler är det som störs? Är det RixFM eller Mix Megapol, tycker jag du ska gå tillbaka där du köpte rampen och betala en hundring extra för att du slipper de skitkanalerna ... :badgrin:
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av Bjaellerud »

Är den inte CE-märkt, så få¨r den inte importeras kommersiellt till EU ej heller säljas.
I CE-märkningen ingår EMC, vilket inbär förmågan att samverka med annan elektronik exvis radiomottagare.
En sådan här grej kan bli billigare om avstörningskomponenterna inte har monterats, dvs den är avsedd för en marknad där man inte bryr sig om radiostörningar.
I värsta all kan du störa ut andra personers radiokommunikation ja till och med blåljusen kommunikatiosradio. Då kan det bli kritiskt.

Du bör omedelbart lämna tillbaka prylen och berätta vad som händer.
Accepteras inte detta finns Elsäkerhetsverket vilket är tillsynsmyndigheten för EMC problem. Där anmäler man produkten som då kan försättas i försäljningsförbud, eller till och med återtagande av sålda apparater.
Finns till och med en blankett för ändamålet.

Roy
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av AndLi »

Den kan visst vara korrekt CE märkt, gränsvärdena är relativt höga för EMC.
Och mtp hur nära den sitter din radioantenn och hur långt bort FM-sändaren sitter så behövs det inte mycket för att dränka den.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av Purre »

Kolla efter produkter som är ECE R10 och/eller EMC enligt 55015. Troligen kommer dom vara dyrare också
Senast redigerad av Purre 19 december 2017, 17:05:05, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av Nerre »

haben12 skrev: Jag skulle gärna vilja få bytt led-ramp till en som inte stör ut radion i bilen, men har jag laglig rätt att kräva det? borde inte rampen ha varit CE-märkt, eller är det inte ett bevis på att den inte ska störa ut radiokanaler?
Varifrån köpte du rampen?

Vad säger rampens installationsanvisning om avstörning? (Om det inte följde med en installationsanvisning så är jag ganska säker på att eventuell CE-märkning är felaktig.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av mrfrenzy »

Produkten är ju avsedd att användas på personbil samtidigt som man kör och lyssnar på radio.

Oavsett om den uppfyllet emc-kraven eller inte så är den defekt eftersom den inte klarar normal användning.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av AndLi »

mrfrenzy skrev:Produkten är ju avsedd att användas på personbil samtidigt som man kör och lyssnar på radio.

Oavsett om den uppfyllet emc-kraven eller inte så är den defekt eftersom den inte klarar normal användning.
Och hur stark radiosignal anses som normal användning, enligt haben12 förstapost kan han ju få in radiosignaler med helljuset på,
bara inte den station han helst lyssnar på!

Var finns definitionen av normal användning?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av Bjaellerud »

År den specificerad att användas på en bil och kunna användas tillsammans med bilradio?
Står det så i beskrivningen eller handboken, databladet?

Att man tycker det borde vara så betyder inte att det är så.
Som sagt en pryl utan avstörningskomponenter är billigare än en typgodkänd med avstörning.
Kan tänka mig att det finns tomma platser på kretskorten där EMC komponenter skall sitta om den säljs på en marknad där avstötning inte krävs.


Roy
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av haben12 »

Eftersom jag köpte bilen fabriksny, och bad återförsäljaren att montera led-ramp innan jag hämtade bilen har jag inte någon direkt uppfattning om var rampen kommer ifrån. Eventuella datablad eller annan information har bilhandlaren förmodligen kastat. Rampen tror jag beställdes från ett företag som importerar extraljus, och kommer alltså inte från företaget som tillverkade bilen.

Bland annat ett par av Sveriges Radios radiofrekvenser störs ut, brusmattan blir så hög med extraljuset på att det inte går att lyssna på kanalen. Jag lyssnar inte själv på just dom kanalerna så ofta, så det tog ett tag innan jag upptäckte fenomenet.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av Purre »

Reklamera och se vad dom svarar med. Förra jobbet hade vi samma problem med truckar som körde kinalampor högt och lågt. Slutade med att när det var dags att byta dom blev det passande från Tyri och jag hörde aldrig att dom hade problem med någon radiomottagning efter bytet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av lillahuset »

haben12: Jamen då är det väl enkelt. Åk till bilhandlaren och ta honom i örat. :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av Biker »

Man kan prova och sätta lite kondingar i nF området just i anslutningen till kabeln när den går ur höljet - nF området 4,7nf,10nF ,47nF eller så - brukar fungera.

Eller till och med ett fullvärdigt CMR filter med spolar och hela baletten - det funkar ofta och släcka skiten.

Det säljs till och med sådana filter har jag för mig då problemet är ganska stort...

Jag har en powerbank som släcker allt från 0.5 till 200Mhz inom 20m..jävla crackig design
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av 4kTRB »

Du kan testa med en common mode choke strax
innan matningen till radion. Lägg på några
kondingar på var sin sida om chokens anslutningar.
Mest troligt är att de oönskade signalerna går in via matningen.

Bild
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Helljus stör ut radiokanaler

Inlägg av Biker »

Kinesernas störningar e fan alltid feta.Dom är säkert både luftburna,kabelburna och några andra okända utbredningsätt dessvärre :mrgreen:

Men 90Mhz kräver lite antenn så enklast är och kväva inne i lampan så störningarna inte kan åka ut i matningsledningarna som blir till antenn.Eller så jävla nära som möjligt.

Till och Biltema har filter på hyllan om inte du vill snickra själv - kolla effektåligheten bara

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000035131/
Skriv svar