Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sängen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sängen

Inlägg av Bosen »

Jag har en 14-årig grabb, och som alla andra tonåringar så är han en liten sjusovare. Jag skulle vilja ha en liten manick som känner av om han ligger kvar i sängen eller inte.
Jag tänker mig någon form av trycksensor eller liknande under benet på sängen som känner av om det ligger någon i sängen eller inte. Kanske någon fjäderbelastad switch eller nåt.

Jag vill gärna få en indikation på min mobiltelefon (iphone) när han går upp. Gärna utan att jag behöver kolla själv. Jag sitter i bilen på väg till jobbet när han ska upp så bara en indikation på att han har gått upp. Om han inte har kommit upp så måste jag ringa honom helt enkelt.

Jag hade hoppats på någon liten enhet som kan skicka över wifi någon form av meddelande till min mobil. Hur löser jag detta enklast tror ni?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av LaRdA »

En esp8266 eller en esp32 kopplad mot ditt wifi, sen låter du den skicka ett meddelande till din telefon via lämplig IM-tjänst, tex Telegram.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Bosen »

Hittade denna: http://www.instructables.com/id/Portabl ... fications/
Mycket enklare verkar det inte kunna bli. Då är det bara själva switchen jag måste lösa.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Jonyverse »

Så han är inte smart nog att överlista en switch då?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av carpelux »

Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Wedge »

Känns lite väl integritetskränkande att övervaka nån i sin säng. Kan du inte övervaka andra livstecken? Som att kylskåpsdörren öppnas, eller badrumsbelysningen tänds?
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Kulla »

Du kan övervaka om hans telefon är online, det brukar bli första sak de kollar på.

Så gjorde jag, pingar hans ip, när jag får första 5 svar på en minut då är han vaken.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av tecno »

:humm:
pingar hans ip
Om nu nallen är påslagen 24/7 så har du väl ingen hjälp av ovanstående, eller?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av arvidb »

Bosen skrev:Om han inte har kommit upp så måste jag ringa honom helt enkelt.
Du utsätter honom för en väldigt stor stress om du tvingar honom att gå upp innan han har sovit färdigt varje dag. Om skolan kräver att han ska vara på plats innan han är vaken så är det skolan som det är fel på, inte din grabb.

Man ska inte slåss mot sin interna klocka! Googla på cirkadisk rytm och på årets nobelpristagare i medicin. Kanske bättre då att låta honom sova en timme extra och ta igen skolarbetet på något annat sätt? Prata med skolan, kanske de kan ordna en timmes extra undervisning på eftermiddagen istället (för honom och för andra som behöver det)? Även om de säger nej så är det nog bra om de börjar få lite sådana påtryckningar, till slut kanske det leder någonvart.

I vart fall: fundera på om det kanske inte är bättre att ge honom lite "slack" vad gäller sömnen, istället för att stressa honom ännu mer genom övervakning.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Teknikern »

Om skolan kräver att han ska vara på plats innan han är vaken så är det skolan som det är fel på, inte din grabb.
Exakt!
Skulle jag blivit kollad när jag gick och la mig och gick ur sängen skulle inte den apparaten blivit långlivad samt att farsan skulle fått en fiende för livet. Nu var han ju ett jävla rövhål iallafall (mytoman, narcissist och allmänt kontrollfreak) men det hade blivit sista spiken i kistan för vårat förhållande.

Apropå sjusovare så är det ju vi som tillhör den smarta delen av mänskligheten, inte dom som är uppe och väcker tuppen och sen lägger sig senast 9 på kvällen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag tror att jag har sagt det tidigare! Ansvar är en egen sak!
Som föräldrar under sjuttiotalet gjorde vi klart för ungarna att det var deras ansvar att komma upp och ta sig till skolan!
De rår över tiden. Vi pratade iof med lärare innan vi lät dem själva ta hela ansvaret!
Det fungerade bra. Det tycker jag iallafall. ;-)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Bosen »

Ojojoj, här drog det iväg rejält.
Jag är faktiskt överens om att man inte ska "slåss mot sin interna klocka" men i detta fallet handlar det inte så mycket om det. Grabben har ADD och eventuellt även asperger men i detta fallet bror det bara på att han är 14 år, och ska han få vakna av sig själv så blir det nog ingen skola alls. Att skolan gör fel... JA, men går det göra så mycket åt i praktiken? NEJ....

Just nu så ser jag till att han har kommit upp och satt sig vid frukostbordet innan jag åker till jobbet, men det betyder att både han behöver gå upp tidigare just nu än vad han faktiskt skulle behöva och jag kommer senare till mitt jobb än vad jag skulle behöva. Det funkar faktiskt just nu, men MIN interna klocka vill att jag ska gå upp och åka till jobbet mycket tidigare än vad jag gör.

Grabben åker buss 3mil och det finns bara den bussen, så ansvaret som någon skriver om handlar om att han måste komma med den bussen annars kommer han inte till skolan alls. Jag gör allt för att han ska bli stressad så lite som möjligt på morgonen , och även jag ska bli mindre stressad över att han kanske missar bussen, så det är därför tanken på denna anordningen kommer upp.

Integritetskränkande att kolla om han ligger i sängen eller inte.... hmm, jo visst, men min första tanke va en webkamera men jag slog snabbt bort den tanken just för integritetens skull....

Ja, detta var väl mitt försvarstal.... Jag förbehåller mig rätten att faktiskt inte försvara mig mer, utan är tacksam för olika tekniska lösningar. Dom moraliska aspekterna brottas jag med ändå, utan er hjälp.

Finns det någon form av ställbar switch som känner av en vikt?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av rvl »

Med litet experimenterande går det att göra en sån switch av två plåtbitar och lagom tunna mellanlägg. Tillräckligt tjock plåt och tunna mellanlägg för att inte deformeras plastiskt vid största abetsvikten.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av Gizmo »

Jag tror on/offswitch är svårt.
En inte alltför liten trycksensor är nog enklare och så får man anpassa efter vad den levererar för att avgöra om nån ligger i sängen eller ej.
Tipset är att söka på nätet på diy pressure sensor, finns många enkla alternativ.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av limpan4all »

Dom flesta går på muggen det första de gör efter att ha gått upp.
En IR sensor i Nexa serien som "bevakar" vägen ut ur rummet och har en Teldus Net och lite regler borde räcka och funka bättre.
Skriv svar