Starta den här motorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sir David
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 december 2017, 15:49:28

Starta den här motorn?

Inlägg av Sir David »

Hej
Jag är inte elektriker och har heller inte för avsikt att göra jobbet själv.

Min elektriker menar att man måste ha en transformator för att koppla in motorn i ett 3 fas uttag.
Problemet är att transformator var väldigt dyr. Så min fråga till er är om det ev finns billiga alternativ? Motorn driver ett 3 tons lyftbord.

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av VikHe »

Billiga alternativet är två stycken större blyackar (modell lastbilsbatteri) med konstant laddning inkopplad, kan fungera beroende på hur mycket det ska köras..


Vad har drivit lyftbordet tidigare?
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av H.O »

Det där måste ju komma från nån form av fordon, jag menar 24V, 140A - och om så är fallet är det ju givetvis DC så bara en transformator räcker ju inte, det måste likriktas också (vilket iofs inte är några stora problem).

Att överväga är ju att byta motorn till en 400VAC motor, men det kanske inte går rent mekaniskt.

Annars är det ju att leta på Blocket/Tradera efter typ en 24V batteriladdare modell större (var det inte nån som sålde några herrejösses transformatorer från just batteriladdare här för ett tag sedan). Om bordet inte belastas fullt så drar antagligen inte pumpmotorn (för jag antar att det är hydraulik) fullt så mycket ström.

Eller, som VikHe är inne på - det blir nog det billigaste om du inte kan hitta en begagnad laddare modell stor för en spottstyver.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av Andy »

Det blir betydligt billigare att byta ut motorn till en motsvarande för 3-fas och göra en adapter.
Batterierna i lämplig storlek kostar runt 3000kr st och en transformator räcker inte, det krävs en stabil likriktare också för att det ska fungera.

Edit: H.O likriktade medan jag skrev. :-)
Sir David
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 december 2017, 15:49:28

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av Sir David »

Tack för snabbt svar!

Mycket bra idé men, de har drivits av två 230 ah batteri tidigare. Dessvärre finns inte batterierna kvar och att köpa nya sådana kostar 9800kr+moms /st och då blir transformatorn billigare. Den skulle hamna på runt 10.000kr + moms

Jag är beredd att betala 3-5 tusen för att kunna använda de här aggregatet.

De har suttit i självgående robotar typ agv. Jag har ett tiotal aggregat och 8 lyftbord så jag vill gärna att det går att trolla fram en lösning.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av Zkronk »

Vad är det för super-batterier du har fått prisuppgift på?
Kollar man på Swedol så vill de ha 3 520,00 kr exklusive moms för ett Tudor Expert HVR 225 Ah-batteri, vilket blir ungefär 8800 kr inklusive moms för 2 st batterier.

Men det beror ju lite på hur ofta och mycket motorn behöver köras. Om det finns tid för tillräcklig återladdning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av grym »

beg elsvets löser det, en kempi för någon tusenlapp
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av mrfrenzy »

230Ah batterierna räckte ju förmodligen att köra runt roboten i en timme eller så.
Om du har en laddare inkopplad och lyftborden står stilla en viss tid varje timma så räcker det med mycket mindre batterier.

Hur nära varandra står lyftborden?
Hur lång tid tar det att köra upp från botten till arbetsläge och hur många gånger görs det per timme?

Sen kan det vara bra att känna till vad motorn klarar eftersom den är för intermittent drift, på dom parametrar som står på motorn får man en del information.
S2 = 1,2min
S3 = 5% ED

Efter 1,2 minuters drift har den uppnått maxtemperatur och måste svalna innan den får köras igen.
Om man kör med intermittent drift så får den vara igång max 5% av tiden. Det vill säga på 60 minuter ska den vara avstängd minst 57 minuter.

Med en förbrukning om 140A (vid max belastning, kan ju vara mindre i ditt fall) så ger det en genomsnittsförbrukning på 7A.

Alltså borde man kunna klara sig med god marginal på följande:
2 stycken batteriladdare 12V 8A: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000040408/
2 stycken batterier Bosch L4/L5 12V 75Ah https://www.batterilagret.se/p2677/75-A ... ning-Bosch

Totalkostnad 3000kr inklusive moms.
Eftersom batteriet bara laddas ur till 10% kommer det hålla länge.

Givetvis går det att få ner priset om du förhandlar med batteriförsäljarna om att köpa 20 batterier på en gång, men börja med att testa på ett lyftbord först.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av H.O »

Om jag läser och tolkar märkskylten rätt så är det max 72s drift (vid full belastning) och sedan 24min vila eller motsvarande drift/pause.

Om vi tänker oss maxfallet och suger ur batteriet med 140A konstant under 72s måste man fylla på det med 7A i 24min (förluster ej inräknat). Jag har inte så bra koll på bil/fritidsbatterier men sponant känns det som att nästa vad som helst som funkar i ett modern fordon skulle funka här, sannolikt betydligt mindre batterier också.

EDIT: MrFrenzy skrev medan jag funderade och gjorde lite annat...
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av Wedge »

Är det bara jag som tycker det känns felkonstruerat med 2,2kW i en sån liten mojäng, och absolut ingenting som ens liknar en kylfläns?
Inte konstigt att den mest ska stå och svalna.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av JustNeed »

Wedge: Felkonstruerat vore att sätta en motor designad för kontinuerlig toppeffekt i en applikation där den aldrig är tänkt att gå längre perioder.
Jag kan inte tänka mig att man skulle köra ett lyftbord så mycket, men en värmebrytare kan nog vara lämpligt för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av Wedge »

Jag såg bara på motorn som sådan, inte om motorn används i rätt eller fel tillämpning.

Men visst, driftparametrarna är dokumenterade, man har valt att utforma motorn så här. Använder man motorn på annat sätt är det det som är fel, inte motorn. Även om dess kylegenskaper inte är de bästa.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av SeniorLemuren »

Sir David skrev:Mycket bra idé men, de har drivits av två 230 ah batteri tidigare. Dessvärre finns inte batterierna kvar och att köpa nya sådana kostar 9800kr+moms /st och då blir transformatorn billigare. Den skulle hamna på runt 10.000kr + moms.
Som tidigare nämnts så funkar det inte med enbart en transformator. Du måste även ha en likriktare för att få likström.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av Henry »

Wedge: se den som typ en startmotor av mindre modell; de används under korta perioder och har ingen kylfläns eller annan kylning då deras massa gör att de kan drivas en tid utan att överhettas, vid max last får sägas så vid lägre last desto längre.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Starta den här motorn?

Inlägg av prototypen »

Jag föreslår en ny hydraulpump med vidhängande trefas 400 V motor.
Går säkert att koppla parallellt med befintlig motor så har man inte rivit bort något utan det går fortfarande köra på 24 volt.

Protte
Skriv svar