Dimma LED julgransbelysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StorLiten
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2008, 15:42:37
Ort: Sollentuna

Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av StorLiten »

Har fått ett uppdrag av min bättre hälft att lösa ett "problem".

Vi köpte en LED Julgransbelysning

Problemet är att ljuset från den är för starkt/intensivt, ljusår ifrån hur det marknadsförs på förpackningen - tänk "mys".

Idag besökte vi en del butiker och kollade fabrikat som Star Trading, Konstsmide, Markslöjd osv. Samtliga verkar komma från samma kinesiska fabrik, samtliga är alldeles för intensiva för oss.

Så, som vanligt, får man lösa det på egen hand.

Som jag ser det har jag tre alternativ.

A) Hitta en dim-modul som jag kopplar in mellan transformatorn och slingan. Dessa är separerbara, men nycklade (se bild).

B) Hitta en färdig LED-dim "enhet" som jag kan skarva in på slingan.

C) Tillverka en egen enhet att skarva in på slinga.

Har sökt lite både i Sverige och USA, men då jag inte riktigt vet vad jag ska söka på för nyckelord så har jag inte hittat något lämpligt.

Så vad tror experterna?

Tacksam för alla tips jag kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av PeterH »

Vad händer om du sätter en helt vanlig 230V dimmer FÖRE trafon istället?
StorLiten
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2008, 15:42:37
Ort: Sollentuna

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av StorLiten »

PeterH skrev:Vad händer om du sätter en helt vanlig 230V dimmer FÖRE trafon istället?
Tack för snabbt svar!

Vad menar du med en vanlig? En som reglerar spänningen, en som reglerar strömmen eller en PWM?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av PeterH »

En helt vanlig dimmer som man normalt dimmar valfri glödlampa med... t.ex denna från Kjell.com
StorLiten
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2008, 15:42:37
Ort: Sollentuna

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av StorLiten »

PeterH skrev:En helt vanlig dimmer som man normalt dimmar valfri glödlampa med... t.ex denna från Kjell.com
Tack för tipset. Får besöka butiken och kolla. Kan ju vara att den kräver "dimbar" LED för att fungera.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av Icecap »

Slingan är kopplat så att LED'na drivs med AC. Om du vrider huvudet rimligt snabbt nära dom ser du att de blinker.

Så den enda vägen är nog dimmern från Kjell eller en tranformator som sänker primärspänningen.

Självklart går det att ta en 24V H-brygga och styra det hela med PWM men det blir en hel dej jobb.
StorLiten
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2008, 15:42:37
Ort: Sollentuna

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av StorLiten »

Icecap skrev:Slingan är kopplat så att LED'na drivs med AC. Om du vrider huvudet rimligt snabbt nära dom ser du att de blinker.

Så den enda vägen är nog dimmern från Kjell eller en tranformator som sänker primärspänningen.

Självklart går det att ta en 24V H-brygga och styra det hela med PWM men det blir en hel dej jobb.
Fast enligt transformatorn är ju utspänningen 31V DC. Är det något jag missar?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av FormerMazda »

Korrigerar dig där icecap, slingan drivs av 31VDC.

Mitt förslag, leta rätt på annan trafo med lägre spänning, kanske 24V eller så.
StorLiten
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2008, 15:42:37
Ort: Sollentuna

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av StorLiten »

FormerMazda skrev:Korrigerar dig där icecap, slingan drivs av 31VDC.

Mitt förslag, leta rätt på annan trafo med lägre spänning, kanske 24V eller så.
Men kommer de lysa öht då? Jag har ju ingen aning vad det är för spec på LEDarna, endast att det är 120st totalt.

Ska den transformatorn då vara dimbar? Och vad bör den ha för spec för övrigt? Watt intervall etc.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av FormerMazda »

Jag har gjort så och det funkar, kan ju inte lova att din slinga kommer lysa som du vill, men jag tänkte att det är kanske lättast att hitta nån 24v trafo jämfört med dimmers mm.

Och oftast brukar dimmning introducera flimmer, det vill jag alltid undvika iallafall.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av E Kafeman »

En PWM-krets efter trafon byggt av en 555 och FET är snabblösningen om man har sådant hemma. Annars får snabblösning baseras på "vad man har".
Måla linserna med märkpenna, doppa lite smältlim ovanpå för att göra färgen väderbeständigt. Kan varieras att man färgar limmet diretkt Bra då det oftast går ta bort limmet om man ångrar sej.
En 220V/15W gammaldags glödlampa i serie med en av trådarna efter transformatorn kan räcka beroende på hur stor dimeffekt man vill ha. Lampan kommer inte lysa, den agerar bara motstånd och den blir knappast varm då strömmen är låg.
För mer/mindre dimning välj annan glödlampa. Även mindre 12Volts blilampor eller ficklamps-glödlampor bör gå bra att använda men de kan då evt lysa något. Så länge de lyser svagare än de annars normalt gör så ska de inte riskera bännas sönder.
StorLiten
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2008, 15:42:37
Ort: Sollentuna

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av StorLiten »

FormerMazda skrev:Jag har gjort så och det funkar, kan ju inte lova att din slinga kommer lysa som du vill, men jag tänkte att det är kanske lättast att hitta nån 24v trafo jämfört med dimmers mm.

Och oftast brukar dimmning introducera flimmer, det vill jag alltid undvika iallafall.
Bra tips och nej, inget flimmer tack. :)
E Kafeman skrev: Måla linserna med märkpenna, doppa lite smältlim ovanpå för att göra färgen väderbeständigt. Kan varieras att man färgar limmet diretkt Bra då det oftast går ta bort limmet om man ångrar sej.
Kanske tom räcker att bara doppa dom i lite smältlim? Den är ju rätt grumlig som den är.
E Kafeman skrev: En 220V/15W gammaldags glödlampa i serie med en av trådarna efter transformatorn kan räcka beroende på hur stor dimeffekt man vill ha. Lampan kommer inte lysa, den agerar bara motstånd och den blir knappast varm då strömmen är låg.
Smart! Problemet är väl bara att få tag i en gammaldags glödlampa idag, haha!
E Kafeman skrev: För mer/mindre dimning välj annan glödlampa. Även mindre 12Volts blilampor eller ficklamps-glödlampor bör gå bra att använda men de kan då evt lysa något. Så länge de lyser svagare än de annars normalt gör så ska de inte riskera bännas sönder.
Många bra tips, tackar! Får se vilken jag väljer. Rapporterar när jag löst det. :)
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av anlamotte »

Kanske inte riktigt rätt kontakt men går väl att lösa

https://www.bygghemma.se/inredning-och- ... sQQAvD_BwE
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av 4kTRB »

Värt att kika på är
https://www.recom-power.com/emea/produc ... ivers.html
Intressanta produkter om man vill dimma LED-belysning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Dimma LED julgransbelysning

Inlägg av grym »

kapa kablen sätt dit diod eller motstånd i serie

det är så låga effekter att det funkar utan större bekymmer

hoppas inte att det är konstantström ut, i så fall för man sätta ett shuntmotstånd istället
Skriv svar