Felsökning ugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Felsökning ugn

Inlägg av Radiohead »

Hej,

Bytte nyligen termostaten i ugnen, den slog av vid för låg temp. Vi verifierade med annan termometer, och genom att kolla på indikatorlampan på ugnen, att termostaten slog av för tidigt.

Med ny originaltermostat fick ugnen rätt temp. Efter bara nån månad blir ugnen inte tillräckligt varm igen (150-175 max)men termostaten slår inte av. Det luktar lite bränt. Maten blir ojämnt tillagad.

Jag ser två element i taket. Ena är en slinga som går runt om taket, och går på när övervärmen ska gå på. Det andra går i zick-zack över hela taket och går bara när grillfunktionen är på, annars inte.

Bottenvärmen verkar fungera.

Eftersom det samtidigt luktar bränt så får jag känslan av att nåt blir alldeles för varmt, och eftersom ugnen inte går upp i temp, så är det nåt annat element som inte blir tillräckligt varmt.

Jag har försökt kolla att hela det första takelementet blir varmt genom att spruta vatten på det, och det verkar hett överallt.

Jag har slut på ideer. Vad kan jag kolla mer?
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Felsökning ugn

Inlägg av GalFisk »

Om effekt är angiven på elementen, kolla hur mycket ström som går igenom varje element, och jämför med hur mycket som egentligen ska gå.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Felsökning ugn

Inlägg av Biker »

Kolla matningen till elementena , kablar och reglage - värmen kanske uppstår på fel ställe...därav doften av bränt
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Felsökning ugn

Inlägg av Radiohead »

Jag undrar om det kan vara överhettningsksyddet som går in. Om jag råkat polvända kylfläkten (jag hade loss och dammsög den när jag bytte termostat) så skulle termostaten för överhettning kunna gå in, och det vore konsistent med bränd lukt.

Men visst ska väl kylfläkten blåsa ut luft omkring (i mitt fall ovanför) luckan?
Skriv svar