livslängd på UPS-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

livslängd på UPS-batterier

Inlägg av guckrum »

Varför håller inte batterierna i mina UPSer mer än 3-4 år? Jag vill gärna jämföra med batteriet i min bil, som är 11 år gammalt, står utomhus året om och emellanåt pumpar en hel del ström. Kanske är det en fråga om fabrikat?

Har ni några tips på hur man maximerar livslängden på UPS-batterier? (I mitt fall sitter de i två UPSer från APC på 750 respektive 1000VA.)
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av danielr112 »

Dom håller allt från 1 till 10 år.
De flesta vanliga håller i regel max 3 år sedan kan man köpa lite dyrare som i regel håller.

Saker som dödar dem är t ex överladdning och framförallt värmen i många av de billigare UPS systemen. Vi bytte nästan alltid batterier vart annat år i våra sådanna mindre maskiner.

Hur du förlänger tiden har jag inget tips på.
guppyfisk
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 december 2017, 18:34:12

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av guppyfisk »

ups batterier är tempratur känliga. dom ska inte utsättas för kyla eller värme
Akai
Inlägg: 1340
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Akai »

Jag har två APC 1500 som driver lite olika grejer, batterierna i dessa måste nog vara uppemot... 8-9år i min ägo och då var de begagnade när jag köpte dem...
Tror då de kom från någon stor UPS anläggning som böt batterier på rutin efter en viss tid.



Det ska bli riktigt spännande och ta i sär dem och se vad det är för märke på dem (limmade med märkningen mot varandra)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3725
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Mickecarlsson »

Det är troligtvis Yuasa-batterier.
Och dina batterier på 8-9 år ger dig en drifttid när strömmen går på ca 30 sekunder till 3 minuter oavsett last 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av MadModder »

APC är ökända för att överladda batterierna. Jag har APC smart-ups i diverse storlekar, och 3 år är att kliva en bit utanför marginalerna. Batterierna har då noll kapacitet samt börjat svälla och är inte roliga att få ut. Max 2 år skulle jag säga med APC.
Prova dra ur strömmen och se hur länge du kan köra. :)
Akai
Inlägg: 1340
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Akai »

Det är ungefär 18 minuters drift tills sista lampan lyser i batteristapeln, och belastningen ligger på 3 lampor, borde motsvara ungefär 250w eller så.

Det är klart de är sämre än nya efter alla dessa år men är imponerad av att de fortfarande fungerar någotsånär.
De måste vara bättre än genomsnittet då vi under denna tid bytt två gånger på jobbet efter larm om kasst batteri.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Oskar »

Intressant att höra MadModder. Jag har samma erfarenhet som TS. Bytte för tre år sedan batterier i min APC 750VA, som jag köpte ny 2010, nu är de dåliga igen och den har börjat varna. Kanske skall prova ett annat märke ...
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av danielr112 »

Viktigt att tänka på att olika UPS batterier har olika spänningar de ska ligga på. Så det går inte bara köpa ett par och tro att det kommer fungera. Det är rellativt viktigt att veta att vissa ligger konstant på 14.4 vissa 14.6 och det är stor skillnad i livslängd.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av xxargs »

Låter väldigt högt om underhållsladdningen ligger på 14.4 -14.6 Volt per 12V-block, möjligen då spänningarna när laddningen avslutas och övergår till underhållsladdning som brukar ligga i intervallet 13.4-13.8 Volt - 13.4 väljer man om batteriet skall hålla länge (6-10 år) men tar tid på sig att återladda sig fullt och kan dö pga att de sulfaterar

13.6 för 3-5 års hållbarhet och är en bra kompromiss i de flesta fallen, 13.8 Volt kan man inte räkna med knappt 2-3 år men batteriet återhämta sig snabbt efter en urladdning - batteriet dör dock i förtid här av inre korrosion.

modernare och intelligentare laddsystem laddar ofta upp till 14.6 Volt (eller vad batteriklassen är dimensionerad för) för att helt släppa batterispänningen fritt och när den går under ca 13 Volt, då först laddar igen under antal sekunder till någon minut och detta kanske enstaka gång per dygn upp till flera dagars mellanrum och på så sätt få batterierna att tåla tiden lite bättre än när det underhållsladdas med konstant spänning 24/7.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3725
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Mickecarlsson »

Kjelle har numera Yuasa-batterier Kjell&Company: 32885, dessa används av APC i sina UPS'er.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av swapper »

Vi har bytt pallvis med batterier i våra lite större upser (60kw) på jobbet och dessa UPSer står i klimatkontrollerade rum med 19C.
Många har bytts på garanti.
Vad jag hört så har merparten av de som producerar "underhållsfria" gel batterier problem med kvalitén och de håller inte alls utlåvad tid.

Är på gång UPSer med li ion batterier, förhoppningen där är att dessa skall hålla mycket längre.
Hört att de siktar på 15 års livstid på packarna där.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av MadModder »

Litiumbatterier självdör väl långt innan 15 år även om de ligger optimalt 50% laddade på hyllan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Henry »

15 år är verkligen att dra det. Om de dock hålles riktigt kalla strax över nollan (om det kan garanteras annars kan de ta skada under så +2 kan vara rek) så håller de sin kapacitet och livlängd betydligt längre men får svårt att ge max kräm tills de värms upp. Är det små strömmar är det inte lika petigt, men 15 år? Nja.

Har tex en hög med litiumbatterier till quads på sammanlagt runt en 35Ah så tusenlappar men som jag tyvärr inte fått tid med att använda så de har legat oanvända laddade till 3.5V i dvala i diverse kylskåp runt +4 i snart 4 år nu.

Kollade kapacitet och dylikt vid flytten nyligen på ett antal och de låg på runt 3.2V +- 0.05-0.1 mellan batterierna (har kollat spänning 1 ggr om året) och efter laddning hade de allt mellan 0 (!) - 2% mindre kapacitet än vad jag skrivit upp på de när jag lade in de första gången och strömreserver var det mer än gott om.

Testade och starta en traktorgräsklippare med ett och den startade bra snabbare och med bra bättre drag än med org bly batteriet så jag ser dessa som i princip purfärska än vilket var glädjande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av mrfrenzy »

Förmodligen kommer det bli en ny sorts litiumbatterier för UPS "för standby-drift".

Det vill säga anpassade för att klara lagring vid 90-100% laddningsgrad i många år men dom behöver bara klara 10-30 cykler under sin livslängd.
Skriv svar