Skärma av nätverkskabel från el.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thermal
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 maj 2009, 19:34:37

Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av Thermal »

Hej

Håller på att renovera och stöde på tänkbart problem.

Det är så att jag drar el (FK/1,5 mm2/10A) och nätverk (Cat/oskärmat) i var sitt vp rör,
dessa ligger dikt av varandra.

Nu till min fundering, fungerar detta utan att det blir störning i datatrafiken?
Eller måste jag skärma av Cat kabel på något sät?

Mvh /Jonas
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17114
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av AndLi »

Varför drar du oskärmat om du är rädd för störningar?
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av grottan »

Thermal skrev:Hej

Håller på att renovera och stöde på tänkbart problem.

Det är så att jag drar el (FK/1,5 mm2/10A) och nätverk (Cat/oskärmat) i var sitt vp rör,
dessa ligger dikt av varandra.

Nu till min fundering, fungerar detta utan att det blir störning i datatrafiken?
Eller måste jag skärma av Cat kabel på något sät?

Mvh /Jonas
Oftast ger skärmad kabel mer problem då allt för få installatörer/brukare hanterar framförallt jordning på rätt sätt, är väldigt vitalt att ha koll på elsystemet och hur det är förlagt så en nätverkskabel inte skapar en förbindelse mellan två olika elfördelningar och därmed agerar PE/PEN ledare mellan centralerna

Är först nu med lokala nät som förväntas klara 10GBit/s eller HDBase-T det verkligen är aktuellt med skärmad kabel, för övriga nät har jag i alla fall hittills aldrig stött på en installation som inte fungerar på oskärmat kablage och då har vi allt från små nät med 10-talet portar till de lite större med runt 25 000 uppkopplade portar, miljö är allt mellan lägenheter till tung tillverkande industri så vore det problem med oskärmat i närhet av elkablage borde det dykt upp tycker jag ;-)

En CATx kabel är partvinnad i sin konstruktion med balanserad överföring så den är i sig rätt störningstålig.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av svanted »

svar nej...
utan argument.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av Mindmapper »

grottan skrev:
Thermal skrev:Hej

Håller på att renovera och stöde på tänkbart problem.

Det är så att jag drar el (FK/1,5 mm2/10A) och nätverk (Cat/oskärmat) i var sitt vp rör,
dessa ligger dikt av varandra.

Nu till min fundering, fungerar detta utan att det blir störning i datatrafiken?
Eller måste jag skärma av Cat kabel på något sät?

Mvh /Jonas
Oftast ger skärmad kabel mer problem då allt för få installatörer/brukare hanterar framförallt jordning på rätt sätt, är väldigt vitalt att ha koll på elsystemet och hur det är förlagt så en nätverkskabel inte skapar en förbindelse mellan två olika elfördelningar och därmed agerar PE/PEN ledare mellan centralerna

Är först nu med lokala nät som förväntas klara 10GBit/s eller HDBase-T det verkligen är aktuellt med skärmad kabel, för övriga nät har jag i alla fall hittills aldrig stött på en installation som inte fungerar på oskärmat kablage och då har vi allt från små nät med 10-talet portar till de lite större med runt 25 000 uppkopplade portar, miljö är allt mellan lägenheter till tung tillverkande industri så vore det problem med oskärmat i närhet av elkablage borde det dykt upp tycker jag ;-)

En CATx kabel är partvinnad i sin konstruktion med balanserad överföring så den är i sig rätt störningstålig.
Har samma erfarenhet. Har aldrig haft problem med störningar med UTP kabel, de gånger jag hört talas om problem med störningar har det varit med skärmad kabel. Oftast har en riktig jordning löst problemen, ibland har en ändrad dragning gjort det. Att ha nätverkskablar liggande för nära matningar till svetsar och gamla frekvensomriktare är definitivt obra. I något fall har jag till och med hört att byte till UTP löst problemet.

Det som gett mycket mera problem än störningar är när kabeln har varit feldragen med för skarpa böjar. Då har det inte varit problem med kabel dragen i vp-rör, utan kabel som legat mot kanter och tyngts ner. Kan fungera flera år sedan blir det problem med mer och mer omsändningar tillslut går det riktigt sakta.
Thermal
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 maj 2009, 19:34:37

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av Thermal »

Tack för respons =)

Drar det som tänkt alltså, i var sitt VP rör samt UTP.

Mvh
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av kricka »

Jag kör alltid skärmat, har haft för mycket problem med störningar från elledningar samt störningar från nätverksenheter som strålar via nätverkskabeln. Använder aldrig oskärmat mer, (Den kabeln duger som kortvågs antenn)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av tecno »

SFTP i såna lägen med parallel dragning med el.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av kricka »

Precis Tecno S/FTP är en vinnare. Den kanske inte är gratis, men ska man upp på vindar och krypa i glasfiberull och runt under hus. Så är det skönt att bara göra det en gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av tecno »

Precis så är det, dumsnålt att inte dra ordentligt.
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av guckrum »

Jag kör alltid skärmat, har haft för mycket problem med störningar från elledningar samt störningar från nätverksenheter som strålar via nätverkskabeln. Använder aldrig oskärmat mer, (Den kabeln duger som kortvågs antenn)
Intressant. Man blir nyfiken på vilka problemsymptomen varit, om det till exempel är stor andel paketfel? Samt om du haft möjlighet att kolla vilken den mest bidragande orsaken varit?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har dragit tusentals meter oskärmad CAT5e och aldrig någonsin haft problem med störningar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av TomasL »

Kör också med SFTP, då det är skitig elmiljö.
Dock, jag jordar bara i en ända, den andra är avkopplad mot jord, för att slippa problemet med jordströmmar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av MadModder »

Brorsan hade ett par meter överlängd utp låg bland kabelhärvorna bakom tevebänken. Det blev massor av paketförluster så hastigheten kanske blev 10% av förväntad.
Rensade upp där, skilde på kablarna och lade överlängden i en ringla för sig själv i ena skåpet. Problem borta.
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Skärma av nätverkskabel från el.

Inlägg av guckrum »

Hmm, vore spännande att lite vetenskapligt blanda cat5e med diverse apparatkablar i olika topologier och längder och mäta paketfelen.
Ett möjligt jullovsprojekt.
Skriv svar