Hur testar man en LCD panel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag reparerar ibland Corvette instrumentpaneler till en bekant. För det mesta går det bra, det är oftast nätdelen som packat ihop, och den är enkel att fixa till. Dock har jag på senare tid ett litet h-e med att vissa siffror i de tre olika panelerna envisas med att inte visa alla segment. Oftast räcker det med att plocka av alla gummilisterna till LCD-panelerna och rengöra dom.
Men nu har jag kommit ner till de sista instrumentpanelerna, och har nu ett antal jag inte vet om det är själva LCD-panelen som är trasig eller displaykortet. Displaykortet sitter med över 25 skruvar, och det tar en stund att skruva av, rengöra, skruva ihop, starta testern och konstatera att ett eller två segment inte lyser upp. Och oftast är det mittenpanelen som strular.
Frågan är, hur testar jag en LCD-panel? Det är en två glasskivor med flytande kristaller mellan och kontaktytor på sidorna av glaset.
Jag kan bygga en test-jigg, men vet inte riktigt hur jag får ihop elektroniken. Jag har för mig att man ska lägga på en pulserad spänning, men hittar ingen bra info om det.
Alla tips mottages tacksamt.
Här är en bild på en instrumentpanel:
Corvette-instrument.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av Icecap »

Det behövs AC! Det fungerar bra med en 100 Hz oscillator och lite gates.
Se till att spänningen är den rätta.

Då jag gjorde en klocka med passivt LCD kopplade jag backplane till oscillatorn och använda XOR-gates till segmenterna.

När segmenterna skulle vara släckta var signalerna i samma fas, när segmenterna skulle vara aktiva var de i motfas med backplane.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av Mickecarlsson »

Tack för svaret.
Hittade denna länk: http://www.learningelectronics.net/circ ... ester.html och den ser ut till att vara precis vad jag behöver.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av mrfrenzy »

Ursäkta om jag kommer med ett uppenbart förslag:
Spara undan en komplett fungerande uppsättning med LCD och drivkort som du kan prova att byta med.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av lillahuset »

Och med risk för att drabbas av en skitstorm ber jag om ursäkt men föreslår att du slutar pyssla med skit till bilar från USA.
Det kändes skönt att skriva det men det kan tänkas bli tungt på sikt. :badgrin:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av NULL »

Vadå skit? Jag funderar på att skaffa en Corvette som nästa jobbpendlarbil. :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av lillahuset »

Köp en Spark istället så får du åtminstone koreansk kvalitet. :)
http://gmk.chevrolet.se/models/spark/mo ... rview.html
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av Mickecarlsson »

@mrfrenzy, inte helt lätt. Panelerna är från 1984 till 1989. De från 84 är helt unika, fanns bara det året. 85 till 87 är ganska lika, men har två olika versioner drivkort. 88 och 89 är också ganska lika, men skiljer en del 89, och kan ha en annan typ av drivkort. 89 skiljer helt i processorkortet t.ex.
Därför vill jag testa LCD-panelerna separat för att veta att dom är OK.
Just nu har jag ca 15 instrumentpaneler liggande av varierande årtal, men bara LCD-paneler till ca 7 av dom.
Och jag har säkert två LCD-paneler som ska sitta i mitten som är sönder, en visar inte temperaturindikator, och en envisas med att inte visa ett segment på en siffra.

Alla andra som svarat, jag repekterar era funderingar och förslag, men lägg dom i sektionen Övrigt, här hjälper dom inte mig 8)
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av matsadona »

Nu tänker jag lite utanför boxen, men kan det kanske finnas ett business case i att bygga något baserad på små OLED displayer istället? Inte minst med tanke på att du har flera paneler men inte displayer så det räcker till alla. Dvs att det borde vara en sådan mängd att det kanske är ekonomiskt försvarbart att göra en serie.
Tekniken är som sagt från 80-talet och borde inte vara så svårt att hacka - dvs fånga upp signalerna med en Arduino eller liknande för att sedan presentera data på annat medium.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av FormerMazda »

Kolla på eevblog på Youtube, han har precis lagt upp tutorials i hur man driver en LCD.
Faktiskt kan det göras med en arduino rakt av.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur testar man en LCD panel?

Inlägg av Mickecarlsson »

@FormerMazda, tack för tipset, jag såg videon idag, den är mycket informativ och jag har nu koll på vad jag bör göra för att komma vidare.
Skriv svar