Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Platis »

Trevlig video! :)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av SM7CZR »

Oskar, om du vill öka induktansen i oscillatorspolen måste du trycka ihop varven, om jag minns rätt.
Otur att det inte är mer lättåtkomligt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Oskar »

Jo det är jag med på. Skrev lite slarvigt. Schemat på apparaten som Rolf tippsade om verkar lovande. Jag skulle ha laddat upp det igår, men strömmen for :)

Jag skulle kunna testa med mejsel sen och bara hålla mot spolen jag misstänker för att se om det är rätt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Oskar »

Schemat på R1020 så. Det är ju lite svårt att se att allt stämmer utan att öppna FM burken. Men det är rätt antal sektioner på vridkondingen och .. tja mer vet jag inte.
schematic_R1020.pdf
Har kollat med mejsel mot det jag misstänker är oscillatorspolen och amplituden på oscillatorn påverkas, inte frekvensen så mycket. Men jag ändrar ju inte spolens form, utan för bara in en metallkropp (isolerad mejselspets) imellan varven. Frågan är om jag törs sträcka mig in med en spetstång och prova nypa ihop nåt av varven.

Är det rimligt att tro att justeringen skall vara ändra form på spolen? På det bifogade schemat visas spolarna som att de har kärna och är justerbara, men som sagt, det är inte säkert att schemat överensstämmer med min FM tuner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av SM7CZR »

Lita inte för mycket på det schemat.
Jag tycker det är konstigt att man inte enkelt skall kunna justera osc.frekvensen.
Går det inte att justera trimkondingen mer?
Är det den som syns i det runda hålet på bilden?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Oskar »

Jo det är märkligt att det inte finns någon smidig trimmpunkt. Precis, trimmern befinner sig ovanpå vridkondingen. Det är hålet som syns längst till höger på sista bilden på mitt inlägg längst ner på förra sidan.

Trimmern verkar påverka mera på de höga frekvenserna och som sagt jag tycker den änden av skalan stämmer bra nu. Fast nog kan jag prova ändra mera på trimkondingen.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av SM7CZR »

På schemat R1020 finns AFC med on/off. Kan inte se någon sådan på din radio. Annars kunde den ju vara bra att ha nu... :)

TILLÄGG
Jag lyckades "ljusa upp" bilden på den aktuella spolen. Visst ser det ut som en mindre spole inuti den större, eller är det kanske en synvilla?
Vad tror du, Oskar?
Om det bara är en enda så kan du väl klämma ihop den lite med en spetstång.
EDIT
Efter att ha tittat ytterligare på bilden inser jag att spolen är ensam. :)
Kanske den öppna gluggen är just för man skall komma åt att justera.
spole.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av SM7CZR »

Hur går det med FM-oscillatorn?
Eller har du gett upp?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Oskar »

Jo det är en ensam spole, förmodligen är det en synvilla på mobilbilden som gör att ser ut så. Precis så tänkte jag också, att gluggen är placerad ovanför spolen för att man skall komma åt och justera. Efter testet med mejselspetsen är jag säker på att det verkligen är oscillatorspolen.

Sorry, jag hade missat att du svarat.

Nejdå, jag har inte gett upp, men fått lite mycket annat att göra. Jag var också inne på att klämma ihop den med spetstång. Genom att gå lite fram och tillbaka mellan justeringar på formen av spolen och trimmkondesnatorn ovanpå vridkondingen borde det gå att få till en exakt överensstämmelse på skalan. Jag inväntar en lämplig kväll när jag själv är pigg och familjen gått och lagt sig :mrgreen:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Oskar »

Tog till slut mod till mig och provade nypa ihop oscillatorspolen något. Det gjorde susen!
Det försiktiga "nypet", ihop med lite efterföljande justering på trimkondingen för de högre frekvenserna gjorde att skalan nu stämmer skalan bra och FM sändaren går också in med bra ljud.
20171221_212714.jpg
I övrigt kan jag konstatera att ljudet på FM mottagaren inte är riktigt det bästa. Låter lite distat och "vasst". Kan även annan trimning, exempelvis MF, behövas för att få ordning på ljudet? Eller så är det en "feature" på denna apparat.

Avslutade kvällen med lite rengöring och receivern fick flytta tillbaka in i lådan. Ganska tjusig pjäs, ser bra ut nu med samtliga skallampor bytta.
20171221_214628.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av SM7CZR »

Grattis!
Distorsionen kanske beror på att sändarens modulation är en aning komprimerad.
Jag upplever ibland samma sak på min Beomaster 1000, särskilt på de kommersiella sändarna.
Kan också bero på att diskriminatorn behöver justeras lite. Men roligt att du blev nöjd med oscillatorjusteringen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Oskar »

Ja det var kul. Jag tyckte nog att denna sak förtjänade ett bättre öde än återvinningen (var ju där jag hittade den).

Har ett par 50-tals apparater med FM och de låter inte alls så här "vasst", det kan inte bara bero på att de gamla apparaterna inte riktigt har samma bandbredd eller något sådant. Jag upplever dessutom mottagaren som något okänslig, P4 Västerbotten går exempelvis in helt brusfritt på min 60-tals LUMA radio, men inte på denna. En svår station visserligen, då även bilradion kämpar med den eftersom vi befinner oss långt från sändaren.
Jag vill egentligen inte pilla mera utan att ha tillgång till servicedokumentation, även om nyfikenheten driver på lite. Justera diskriminatorn säger du? Måste nog läsa på lite känner jag.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av SM7CZR »

Ja, utan serviceschema på radion är det problem att hitta rätt trimpunkter.
Dessutom bör man ju trimma enligt konstens alla regler precis som du säger.
Visst kan bandbredden spela in när det gäller distorsion.

Har du en bra FM-antenn?
Om du sätter radion i monoläge, minskar distorsionen då?
Mottagningsförhållanden är väl ganska störningsfria hos dej?
Här nere i södern är det fullt med störningar från billiga switchade nätaggregat till datorutrustning i grannskapet.
För att inte tala om alla LED-slingor som hänger överallt nu i adventstider. :wink:

GOD JUL!
Senast redigerad av SM7CZR 23 december 2017, 14:11:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationer och trimning Rank Arena R55 receiver

Inlägg av Oskar »

Jo, ljudet blir bättre i mono läge. Nja, hade två st 1m trådar upphängda åt var sitt håll som FM antenn bara, det brukar duga i de flesta fall, men är kanske inte riktigt rätt. Jag provade förlänga trådarna och flytta runt dem lite, men det gjorde ingen skillnad egentligen. LUMA radion, som jag tycker är utomordentligt känslig använder enbart den inbyggda loopantennen, häftad på insidan av lådan.

Det stämmer att mottagningsförhållandena hos oss nog är så bra som de kan bli ur störningssynpunkt. Allt som stör har jag kontroll på själv och kan vid behov byta ut eller stänga av. I stället är det som jag nämnde tidigare avståndet till sändaren som avgör.
Skriv svar