AM mellanvåg sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

AM mellanvåg sändare

Inlägg av prototypen »

Hur omöjligt skulle det vara att få driva en AM sändare med musik under tex Bigmeet i
Lidköping eller andra bilträffar, det finns nog ett stort antal veteranbilar med bara AM mellanvågsradio.

Hur mycket antenn skulle det behövas?
Hur hopplös är PTS?
Risken att krocka med en Svensk AM station är väl obefintlig.

Protte
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av Nerre »

Risken är väl att det bandet idag är reserverat för annat (men det är väl bara att kolla frekvensplanen hos PTS).

Evenemangsradio kan man ju få tillstånd till, vi körde det på ett scoutläger för en massa år sen och reglerna verkar vara liknande idag. Det likställs med att sätta upp en högtalaranläggning, men man får alltså köra på FM-bandet istället. Man åker ju på att pröjsa till STIM också, om man kör musik (men deras prislistor var extremt svåra att tolka sist jag tittade på dem).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av lillahuset »

alexanderson ville legalisera piraterna i oktober http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=89052
Det kanske finns något av intresse i den korta tråden.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av hcb »

Jag gissar att PTS kommer att vara griniga. Som antenn (för några hundra meters räckvidd) behövs bara en tråd på några tiotals meter. Har jag (hrrrrm) hört att det räckte med på 80-talet.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5781
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av rvl »

80-talet är väl redan preskiberat? :vissla: Vet inte hur långt jag nådde då med rätt obetydlig egentlig antenn, men det var över en km fågelvägen till 10kV/380V-transformatorn, så ett par km luftledning kanske agerade antenn...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av Biker »

Markvågen går ju inte så långt på dom frekvenserna om man inte kommer upp en bit i luften , iaf en halv våglängd och så
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av YD1150 »

rvl: Det gick nog under kategorin trådradio då :wink:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trådradio
De höll på med det tills 1971.


Nu till ämnet:
Här har de fått tillstånd den 1179kHz , den frekvens som Hörby hade. 2,5W körde de med.
http://veteranljuddagen.se/1179%20khz/index.html
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av lillahuset »

OT: I min tidiga ungdom, början av sjuttiotalet, experimenterade vi mycket med HF100 tror jag den hette, från Josty Kit. Vi byggde rätt många egna med olika transistorer och varierande matning. Rätt många hade oväntat bra räckvidd, några hade oväntat kort livslängd och några fungerade mindre bra eller inte alls. Antennerna brukade vara någon eller ett par decimeter eller så av vanlig kopplingstråd. Det var iofs extremt simpla FM-sändare men räckvidden var ibland bortåt en kilometer. Vi hade mycket kul men det retade rätt många i trakten varav en del misstänkte oss. Vi förklarade naturligtvis att det var förbjudet och att vi självklart var oskyldiga. UNGJÄVLAR! :lol:
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av Gizmo »

hcb skrev:Jag gissar att PTS kommer att vara griniga.
Visst lagar är lagar och de ska respekteras. Men trodde PTS hade fokus på dels FM eller andra störande sändare i första hand?
De lär väl knappast bry sig om en pytteliten AM-sändare som är igång lite lokalt över en helg.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av Bjaellerud »

Att använda en illegal radiosändare under ett större evenemang, bilträff etc. gör ju saken (brottet) mer offentligt och med stor risk att åka fast.

Några ggr per år får en del radio organisationer, och radioamatörklubbar tillstånd att tillfälligt driva en AM sändare på mellanvåg eller kortvåg. Exvis återutsändning av radio Nord i nostalgiskt syfte, Så omöjligt att få tillstånd är det inte.

Mellanvåg användes för läääänge sen som kommunikationsnradio, eller övre mellanvågen omkring 1,8 MHz.
Exvis Amerikansk polisen, man hade då särskilda radiobilar med telegrafister som skötte radiokommunikationen.
Då var markvåg av intresse. Att få upp antennen fler våglängder, som antyddes i tråden var förstås svårt.
Antenntypen som användes var vertikal då, en kvartsvåg rakt upp i luften, ett torn, med ett rejält jordplan av mängder av koppar på marken.
Den vertikala delen blir lång, vid 1 MHz omkring 75 meter. Så man får använda förlängningspolar. En tio meter vertikal del med spole är en bra antenn för att få maximal markvåg.

Detta är vad man i USA använder till sin lokala små reklamstationer på mellanvåg i städerna.

Vist vore det praktiskt med en mellanvågssändare för att nå deltagare och publik vid ett rrngemang. Men få vet idag vad mellnvåg är och var den knappen sitter på bilradion, hur man sen ställer in exvis 208 meter är en svår fråga.... De flesta radio idag är graderade i MHz eller kHz, och vad är 1440 kHz på min radio????

Projektet är kul tycker jag så jag önskar lycka till!!!!!

Kopplingscheman på mellanvågsändare finns det gott om på nätet.
Från 100 mW till flera Watt.
Googla på "AM transmitter", "Medium Wave transmitter" , etc.

FM sändare upp till 10 W finns färdig att köpa från Kina sajterna, och med stereo till och med. Men färdiga AM sändare har jag aldrig sett.

Det är lite klurigare att få till bra AM ljud. (modulation) Jämfört med FM.

Roy
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av Jonyverse »

PTS har gett tillstånd flera gånger till evenemangssändningar på mellanvåg.
Antennen behöver inte vara av monstertyp.
DX-parlamentets sändningar från Kvarnberget i Vallentuna hörde jag med full kräm å kvalite i bilen 3 mil därifrån (250 W? - tiotals meter antenn)

http://radionordrevival.blogspot.se

I USA m fl länder är det tillåtet med lågeffekt (<100 mW) och 2-3 meter vertikalantenn licensfritt.
Räckvidd några hundra meter.


Roy: helt riktigt vet inte de flesta vad AM är men på en bilträff med åkdon från 50-talet med AM-radio i originalskick så vet dom.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av Bjaellerud »

Här finns en trevlig liten kit för en AM sändare på mellanvåg: https://www.ebay.com/itm/50mW-AM-Transm ... 0005.m1851

104 kronor på E-bay.

Men du får inte sätta på längre antenn för då.........
Roy
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3824
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av Mickecarlsson »

Denna kör jag i huset http://www.sstran.com/pages/AMT5000/AMT ... rview.html
Jag sökte och fick tillstånd av PTS att sända på AM, var jag ville på bandet, och hela Sverige. Det kostade 200 kr för ett år.
Tyvär fick uteffekten bara vara 20 uW (ERP) :D :D :D
mattias g
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 oktober 2012, 09:59:00
Ort: vara

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av mattias g »

det finns lite roliga sändare på ebay som denna på 600w.

https://www.ebay.com/itm/Transmisor-Ond ... Sw6DtYR5rp


eller om det räcker med 0-20w så blir det lite billigare.

https://www.ebay.com/itm/Transmisor-Ond ... Swux5YR5BE
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18362
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: AM mellanvåg sändare

Inlägg av 4kTRB »

Det där med räckvidd är lite diffust.
Beror ju på hur känslig mottagaren är.
Radiovågorna stannar ju inte efter 200m bara så där.
Skriv svar