Problem med strömbrytare till lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jack Dalton
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 juni 2011, 19:00:24

Problem med strömbrytare till lampa

Inlägg av Jack Dalton »

Hej och hå!

Jag har hittat en uråldrig lampa i källaren med lika ålderdomlig el på vinden. Dum som jag var slet jag ut allt utan att se efter hur elen ursprungligen dragits. Lampan har plats för två ljuskällor. Det finns en strömbrytaren placerad i lampans fot och strömbrytaren har 4 st "ingångar".

Bilder på den nya strömbrytaren:
Jag har kopplat in fas och nolla i illustrativt syfte.

Se min skiss:


Strömmen ska, som jag förstått det, gå från en EU-kabel i väggen via strömbrytaren i foten och sedan upp genom "stammen", grenas genom sockerbiten och vidare ut till ljuskällorna.

Så här trodde jag att det skulle kopplas:


Men efter att ha kikat närmare på den gamla strömbrytaren, som bara har två ingångar, är jag inte längre så säker. Kan ni hjälpa mig?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Problem med strömbrytare till lampa

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ju en vanlig omkopplare till gamla hederliga bords-slampor (passande namn i metoo-tider). Sådana finns ju "överallt".
Strömbrytaren, bryter bara ena fasen och den andra kopplas helt enkelt förbi brytaren.

Kopplas så här (inte min illustration!):

Bild

Typisk lampa som har en typisk sådan här kontakt.
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med strömbrytare till lampa

Inlägg av Glenn »

Ja, troligen är din nya brytare lite bättre, och avsedd att bryta både fas och nolla (vilket man vill göra ibland, och det skadar aldrig), medans den gamla bara bröt fas.

Du kan koppla in bara den ena polen på den nya isåfall.

..Sen.. för att krångla till det extra mycket så finns det sådana där tryckströmbrytare som växlar utgång vid varje tryck, alltså första trycket kopplar ihop common och 1, nästa tryck common och 2, nästa tryck bryter, och så om igen, kan ha funnits sådana med tre olika utgångar också, jag TROR inte det är en sådan du har man man kan ju kontrollmäta.

En gång i tiden hade vi en kökslampa hemma i mitt föräldrahem som hade en sådan, knappen uppepå växlade då mellan starkt och svagt ljus, genom nån skum lampa med dubbla glödtrådar, men man kan ju lika gärna uppnå samma effekt med flera lampor.
Jack Dalton
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 juni 2011, 19:00:24

Re: Problem med strömbrytare till lampa

Inlägg av Jack Dalton »

Först och främst: stort tack för hjälpen!

Ok, nu måste jag börja med att dumförklara mig själv. Det är en 1-polig brytare. Tanken med ingångar från båda hållen är förstås att underlätta kabeldragning genom att kablarna (fasen) kan dras från samma, eller motsatt håll. :doh:

<
<


eller

>
<
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med strömbrytare till lampa

Inlägg av SM7CZR »

Jag har använt din egen bild.
Du skall koppla strömbrytaren så här:
1-pol. brytare.png
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar