Funkar denna SaH-krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om denna Sample-and-Hold krets kan fungera?

Jag nyttjar en JFET (BF245A) som egentligen är en unipolär sak dvs den kan leda ström åt båda hållen, sen styr jag gate med en 5V logikrets (HC21) och driver alltså gate med 0-5V samtidigt som Vgs=0 genererar fullt öppen JFET men om man t.ex säger att Uout=2V och HC21 är låg då är Vgs=-2V som ju inte riktigt kan betraktas som strypt, när då HC21 går 5V och Vgs max kan bli 0V så borde JFET gå fullt öppen (Vgs=0) och pga OP ladda kondensatorn med Uin oavsett om Uin är större eller mindre än Uout, eller?

Jag tror detta skall funka men är mycket osäker så jag är tacksam för tips!

MVH/Roger
Problemet som jag ser det är jag skulle behöva ha JFET strypt när HC21 är låg men detta tror jag bara sker om Uout är ganska stor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av YD1150 »

En OP som spänningsföljare för att slippa belastningen på kondensatorn, annars laddas kondensatorn ur.
Hur högra frekvenser ska du använda den med, några kHz?
Peta in en CMOS 4066 som "sample-switch". :mrgreen:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

Jag skulle ersätta 74HC21 och BF245 med en 74HC4051. Sen om det uppfyller dina elektriska krav vet jag inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:En OP som spänningsföljare för att slippa belastningen på kondensatorn, annars laddas kondensatorn ur.
Hur högra frekvenser ska du använda den med, några kHz?
Peta in en CMOS 4066 som "sample-switch". :mrgreen:
Knappt ens det :)

Jag börjar tro att trissan's gate bör drivas +/-5V för att vara seriöst negativt biaserad så att den verkligen stryper samtidigt som Vgs=0 uppfylls enkelt (vid positivt sving) för drain får in max 5V.

Belastningen av kondensatorn är inget orosmoln för samplingen kommer att ske med så låg frekvens som 100Hz dvs det är refresh var 10ms som gör att UNO's A/D'ingångsresistans kan vara så låg som för 1ms tidskonstant dvs 10k och så lågt är det inte.

Vad tror du om mitt resonemang (speciellt kring +/-5V in på gate)?

MVH/Roger
PS
4066:an är ett bra tips, får fundera på det även om jag inte gillar kretsar som löser allt åt en :D
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 december 2017, 17:57:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Jag skulle ersätta 74HC21 och BF245 med en 74HC4051. Sen om det uppfyller dina elektriska krav vet jag inte.
Tack för ditt tips men tanken med HC21 är inte en multiplexer det är en avkodare som avkodar ett visst tillstånd (det högsta) där det skall tas ett sampel (eller i alla fall ladda en kondensator med aktuell spänning så att UNO kan ta ett sampel).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

OK, jag trodde du skulle se lösningen själv. :)
En 74HC4051 har en låg "enable" och tre "select". Om du väljer den ingång som motsvarar 1010 på "enable" och "select" motsvarar det en switch (BF245/HC4066) och din HC21 och dina inverterare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant (jag har nog tidigare sagt det, jag är inte speciellt bra på elektronik så var gärna övertydliga :) ).

Nåväl, om jag förstår dig rätt så kan tillståndet b3b2b1b0=1010b (10d) t.ex läggas med b0=0 på enable (ty aktivt låg) och b3b2b1=101b (5d) på select varvid vid 10d så väljs kanal 5d och när det gör det så laddas kondingen upp eller ur beroende på Uin's nivå i förhållande till Uout, vid alla andra tillstånd är Uout "frusen".

Detta är ju snillrikt, stort tack!

MVH/Roger
PS
Jag kan koka ihop ide'er, jag kan analysera i efterhand (vilket kan ha att göra med min lathet) men jag har svårt för att konstruera och begripa konstruktioner, vilket jag samtidigt tycker är roligast :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tittat på HC4066 respektive HC4051.

4066 kan hantera "obiaserade" analoga signaler men då måste den matas med +/-2,5V.

4051 har dock en Vee-pinne som gör att den kan hantera obiaserade analoga signaler direkt.

4066 kan inte ha flera pinnar ty de räcker inte om den samtidigt skall innehålla 4 separatkontrollerade switchar OCH 14 pinnar.

Iom detta funderandet har jag kommit på att jag ju kan nyttja 4066 istället för tungelementreläer i mitt KOS-projekt (oscilloskop med litet CRT).

Jag behöver DPST som jag tror står för Dual Pole Single Throw dvs en tvåpolig brytare med ett läge (on/off) och eftersom det bra går åt en halv 4066 per DPST så har jag tjänat inköp av runt 25st tungelemntreläer (allt detta om man inte ska köra svindyra ELMA-omkopplare, förstås).

Jag tackar än en gång för spåret med analoga swichar!

Nu till saken, jag vill veta hur man bygger en analog switch av MOS-transistorer, jag ger mig inte förrän jag fattat det, just nu fattar jag ingenting för skillnadsspänningen (Vgs) mellan gate och source måste vara några Volt (säg 5V) för att kanalen skall vara öppen MEN om source är kopplad till lasten och lasten kanske är på 3V, ja då måste ju gate gå upp till 8V för att trissan skall vara fullt öppen, eller?

För det finns väl inte en pump-krets där inne?

En annan sak, emedan jag vet att BF245A leder ström åt båda hållen (Unipolär, ritas egentligen tom som sådan) så undrar jag över MOS, kan det vara så att MOS också gör det?

Det är ju trots allt bara en kanal som fältmässigt öppnas, en N-kanalare har ju då överskott på elektroner i kanalen samtidigt som det inte finns några PN-övergångar (ty fältstyrd).

Fast om det är så undrar man ju lite vad man ska ha P-MOS till :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

Det finns massor av information från halvledartillverkarna på nätet. Du får väl leta lite...
Jag bifogar en halvskaplig skrift från TI.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

Helt värdelös, visar ju bara schematiska switchar, inte det jag frågade om.

Tack ändå för ansträngningen!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

https://en.wikipedia.org/wiki/Analogue_switch

Är det mycket svårt att söka på nätet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

Men om du sitter på informationen kan du väl ge den till mig istället för att jag skall behöva läsa böcker i ämnet.

Det handlar ju bara om hur några få MOS-trissor är kopplade och hur dom styrs.

Alla kan plocka fram en krets som löser saken men alla kan inte konstruera kretsen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

Varför ska jag leta fram information som du lika gärna skulle kunna leta fram. Har du tittat i de dokument jag bifogat? Nähä, inte ens det?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av tecno »

Jag känner så jävla väl igen detta fenomenet, har en kamrat som vill ha allt färdig tuggat = ett jävla sätt rent ut sagt!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

Vill man inte lära sig tugga ska man väl ändå inte tvingas till det? :)
Skriv svar