Funkar denna SaH-krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av tecno »

Ja då får man allt vara svältfödd då.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

Jo. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Jag känner så jävla väl igen detta fenomenet, har en kamrat som vill ha allt färdig tuggat = ett jävla sätt rent ut sagt!
Okej, nu måste jag få försvara mig här.

Jag tycker det är ett jävla sätt att OM man sitter på svaret ÄNDÅ serverar länkar stora som böcker till folk.

Jag vet inte hur många liv du har men jag är rätt säker på att jag bara har ett och jag har ingen lust att spendera det med att läsa en massa länkar som man i fallet wikipedia faktiskt kan läsa i månader om man vill.

Jag tycker att forum ska innebära ett faktiskt både snabbt och effektivt informationsutbyte och inte nåt slags jävla prästerskap vad beträffar kunskap där prästerna vägrar dela med sig av kunskapen och bara domderar uppifrån att det här ska du minsann läsa så att du blir lika stor och stark som jag, lilla pöjk.

Nej, antingen skiter man i att svara eller så svarar man på frågan, tycker jag.

Enda gången länkar är acceptabla är om man försökt svara på frågan och bifogar en länk för ytterligare studier, rena länkar är ett gift, som nån sa ;)

MVH/Roger
PS
Det finns fler smått dyslektiska personer än mig.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av lillahuset »

Tack Roger, då kan jag spara lite till av mitt kvarvarande liv nu när jag vet att du inte är intresserad av hjälp.
Eller snarare, att "det är ett jävla sätt" att man svarar med en länk. Och faktiskt, två bifogade dokument av vilka du inte ens tittat i szza030.pdf.

Lycka till med dina projekt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kunde peka dig på allehanda S/H-kretsar, vilka är synnerligen vanliga i musik/ljudvärlden, men det skulle kräva av dig att du plöjde igenom en hel del material, något som stör dig så vi droppar det tills vidare.

MPF102 är annars en vanligt förekommande trissa i den här branschen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glömde att glömma tipsa dig om massa S/H-kretsar från musikinstrument ... nu är det försent att glömma att glömma. :roll:
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 10 december 2017, 16:24:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av rvl »

soundbrigade skrev:MPF102 är annars en vanligt förekommande trissa i den här branschen.
Är inte den litet omodern? Det stör i och för sig inte så mycket, OM det finns tillgång och till ett vettigt pris.
Roger the great skrev:Jag tycker att forum ska innebära ett faktiskt både snabbt och effektivt informationsutbyte
Och hur ofta brukar du själv hjälpa andra utanför dina egna trådar då? Om jag förstått rätt så läser du inte ens andras trådar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MPF102an är, som sagt, lite outdated. Jag har några liggande (sittande i svart antielektriskt skum) till eventuella kommande synthprojekt.

Man kan väl köpa den från (o)serösa kinesiska sajter för knaspengar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:
Roger the great skrev:Jag tycker att forum ska innebära ett faktiskt både snabbt och effektivt informationsutbyte
Och hur ofta brukar du själv hjälpa andra utanför dina egna trådar då? Om jag förstått rätt så läser du inte ens andras trådar.
Jag vill svara på det här sen kommer jag sluta tjafsa om detta.

För det första är precis ALLT jag skapar och lägger upp på forumet "copyleft" dvs fullständigt fritt att använda om fler än jag tycker det duger.

För det andra håller jag på så mycket med mina projekt att jag helt enkelt inte har tid att läsa andras trådar.

För det tredje är jag faktiskt rädd för att göra bort mig i andras trådar vilket har hänt vid ett par tillfällen men speciellt i ensten's tråd där jag bara trodde att mina kunskaper var tillräckliga vilket gjorde att han drog på sig en hel transformatorpark, som han kallade det, bara för att jag egentligen inte kan elektronik och så vill jag inte att andra skall drabbas.

Så det du säger är bara delvis sant.

MVH/Roger
PS
Jag har så enormt mycket att lära mig och jag har också läst en hel del i mina dar men fått nytta av nästan löjligt lite dvs större delen av studierna kan man faktiskt kalla "brusinformation" och nu tänker jag inte slösa bort mer av mitt liv med att läsa ännu mer brusinformation, jag vill läsa och lära mig sånt jag antingen är intresserad av eller har nytta av.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi andra bruset och hittar mycket av det som lägger sig som grundstenar för vårt vetande och våra färdigheter.

Kanske du kan svälja att vi ger dig tips och om du tycker de är obsolete, bara knipa igen och meddela TACK!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat ihop en variant av min S/H-krets (som det tydligen heter).

Kretsen baseras på lillahusets snillrika ide' enligt tidigare i tråden.

Jag kommer förmodligen inte använda den för jag är ju som bekant jävligt envis och vill hellre förstå hur en analog MOS-switch fungerar än att nyttja den käckt i en kapsel :)

Men man kan inte sticka under stol med att själva "uppfinnandet" av denna krets som lösning till mitt S/H-problem innebär ett sant elektronikkunnande.

Och det är långt ifrån mina färdigheter.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar denna SaH-krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

I början på det här dokumentet finns en trevlig liten bild (bifogar bilden) och en förklaring till hur en CMOS analog switch fungerar: https://www.maximintegrated.com/en/app- ... mvp/id/745

Fast gissa om jag inte begriper den :D

Mellan IN och OUT finns ett komplementärt CMOS-par (så mycket hade jag gissat själv även om jag spekulerade om annat), dessa trissor påstås sedan styras 180 grader ur fas så när N-trissan har +15V, då har P-trissan -15V och jag antar att switchen då är ledande, i nästa fall har N-trissan -15V och P-trissan +15V och jag antar då att switchen är spärrad.

Detta kan man relativt enkelt tänka sig skötas av interna transistorer för det är ju bara att "gatea" fram respektive spänning.

Så långt är det relativt klart MEN dessa spänningar är inga potentialer utan spänningsSKILLNADER och då undrar jag hur den biten sköts och vad det refereras till.

Kan det möjligtvis vara så att N-trissan styrs av en spänning relativt dess source (som vi kan leka är till höger), den tar då alltså hand om signaler från vänster till höger (Drain to Source).

Sen tar P-trissan hand om signaler från höger till vänster genom att dess source är till vänster och dess styrspänning för ON är negativ.

Så när kontrollsignalen är High då gateas matningen så att N-trissans Vgs är 15V OCH P-trissans Vgs är -15V (dvs trissorna leder), när kontrollsignalen sedan är Low då gateas matningen så att N-trissans Vgs är -15V och P-trissans Vgs är +15V (dvs trissorna är spärrade).

Frågan nu är hur det funkar med att en 4066:a t.ex kan hantera analoga spänningar alldeles intill rail, om man matar Vgs hos båda trissorna med +/-15V, vad är det som säger att den analoga spänningen kan vara lika stor?

Om den är lika stor så borde Vgs vara 0V och ingen MOS leder under det villkoret.

Nej, Vgs måste alltid var högre än den analoga signalen och eftersom source är den analoga signalens nivå så måste det finnas pumpkretsar inuti kapseln, men dessa pumpkretsar behöver inte försörja trissorna med nån ström ty det är MOS vi talar om så pumpkretsarna kan göras små och enkla.

Jag vet verkligen inte, men jag gissar på pumpkretsar i analoga switchar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar