Styra 24v motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bonden
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 december 2017, 12:10:35

Styra 24v motor

Inlägg av Bonden »

Jag har följande problem,
Har en utfodringsvagn med två 24vdc motorer.
Idag styrs de direkt via utgångar från vagnens huvudkrestskort, problemet är att om motorerna belastas hårt under en längre tid så går kretskortet sönder.. ett utbyteskort kostar ca 15 000 och jag har bytt 7 stycken senast halvåret.....
Jag behöver alltså någon typ av förstärkare så jag endast tar styrspänning från kortet.., problemet är att det är både mjukstart och stopp samt funktion för att köra på halvfart så det funkar inte med något vanligt relä. Jag har varit i kontakt med företag som säljer motorstyrning men de verkar inte kunna lösa problemet..
Går det att bygga något av MOSFET transistorer eller vad har ni för idéer??
Motorerna är på ca 11A styck och behöver kunna köras både fram och bak.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styra 24v motor

Inlägg av FormerMazda »

En motordrivare går ju att bygga, problemet är nog att integrera den med befintligt styr.
Är det en massa automatik bakom denna fodervagn, eller gör den bara som du säger?

Lite offtopic: men vid det här laget hade jag sett till att de senaste fem korten befunnit sig långt upp i leverantörens rektum till denne fixade nåt som funkar, för det är uppenbart feldesignat som det är nu.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Styra 24v motor

Inlägg av prototypen »

Lägg upp några bilder på kortet så vi får se komplexiteten på kortet.
Sedan som Mazdan skriver, är det en elskottkärra eller är den autonom.

Protte
Bonden
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 december 2017, 12:10:35

Re: Styra 24v motor

Inlägg av Bonden »

Här är kortet, de utgångarna som krånglar är den plint med 6 stift ner till vänster
Till kortet kopplas en handdator som styr allt,
Till nästan alla motorer går all ström direkt från kortet utan några reläer emellan..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7806
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Styra 24v motor

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan det kanske lösas med en mer forcerad kylning av effektdelen på kortet?

Edit: De går ju trots allt en tid med belastning innan de går sönder. Detta tyder ju på att det byggs upp värme som inte leds bort
tillräcklig snabbt,
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra 24v motor

Inlägg av Icecap »

Vilken avstörning finns det över motorn? En DC-motor som drivs med PWM kan ju utveckla några riktigt otrevliga spikar och skit och utan dämpning i någon form är elektroniken rätt kört.

En bra PWM-styrning SKA inte bli varm, blir den det (se Prototypens inlägg) är det ett designmässigt fel med det hela och en seriös omkoppling är på sin plats.

Man jag lutar mest åt induktans-spikar som ska dämpas, kanske med en RC-snubber och några induktanser osv.
Skriv svar