500V i bananhylsa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag bygger rörförstärkare.

Rörförstärkare jobbar nästan jämt med rätt höga spänningar.

Nu behöver jag montera nån slags kontakt på ett (jordat) chassi av Koppar där spänningsskillnaden är närmare 500V.

Databladet för den Deltron bananhylsa (40-618-26) jag tänkt använda säger max DC: 60V.

Jag tycker dock detta är en rent utsagt löjligt låg siffra, nu undrar jag om jag har fel?

Bananhylsan har ett plastgods som säkert är minst 1mm [~(7mm-4mm)/2>1mm], dielektriska styrkan hos PVC tycks vara hela 25kV/mm (torr luft har 5kV/mm), så vad är problemet?

Ett tag tänkte jag köra plyfa-chassi och då hade det väl kanske funkat bättre men jag förstår ändå faktiskt inte varför löjliga 60VDC sägs vara max.

Nån som vet och kan förklara för mig varför jag inte skall använda dessa bananhylsor till 500V?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men du, det finns ju speciella högvoltskontakter, köär med en sådan.

Electrokt har: Electrokit: 51224. Klarar ju 1000V. Varför chansa?!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Tekko »

Om du använder utgångstrafar som inte monteras i ett hål i chassit så borde du ju kunna dra upp anodtåtarna direkt från trafarna till rören utan att först gå igenom hålet genom chassit för de övriga tåtarna för att sen gå tillbaka upp genom bananhylsor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av TomasL »

Har ett par hundra HS-Banankontakter, hylsa och kabelpropp liggande om intresse föreligger, röd och blå (har jag för mig).
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av H.O »

Misstänker att det har mer att göra med hur beröringskyddad kontakten är än hur bra plasten isolerar. Som du ser är de bananhylsor som är specade för 1000V av "säkerhetstyp" och när en sån används tillsammans med en 1000V "bananpropp" så går det inte att komma åt metalldelarna även om proppen bara sticks i till hälften - vilket ju är fullt möjligt med "vanliga" proppar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där låter rimligt, min gamla hederliga Fluke 22 har t.ex försänkta bananhylsor som med vanliga proppar blir helt beröringsfria (samtidigt som jag ju kan mäta 1000V eller mer).

Jag tror nu att tillverkarna av banankontakter bara är "överdrivet" försiktiga.

Jag kommer nog köra på med mina Deltron, nu vet jag att det inte smäller i alla fall (sen får man vara noga med att tala om för en eventuell köpare att dom inte skall sticka i nåt där för det är egentligen bara service-punkter).

Kan man förresten låsa högspänningsaccessen på nåt sätt, petskydd som man har i väggen?

En väg runt det här är panelinstrument men dels kostar dom lite dels är det meckigt med rektangulära hål.

MVH/Roger
PS
Det kan dock vara intressant med skyddade kontakter, bara dom inte är för dyra :( Fluken har alltså försänkta bananhylsor där man med vanlig propp inte kan nå metallen hur man än gör, min Appa 76 har en annan modell där hylsan är i nivå med chassi och där vanlig propp faktiskt är petbar, dock är detta ett LS-instrument som inte hanterar högspänning (mest kondensator-, motstånd- och diod/transistor-tester).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Har ett par hundra HS-Banankontakter, hylsa och kabelpropp liggande om intresse föreligger, röd och blå (har jag för mig).
Hur ser dom ut?

Kan vara intresserad av röda, hylsor räcker.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Jag tror nu att tillverkarna av banankontakter bara är "överdrivet" försiktiga.
Det finns en orsak till att detta pris utdelas (postumt): Darwin Awards
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tekko skrev:Om du använder utgångstrafar som inte monteras i ett hål i chassit så borde du ju kunna dra upp anodtåtarna direkt från trafarna till rören utan att först gå igenom hålet genom chassit för de övriga tåtarna för att sen gå tillbaka upp genom bananhylsor.
Intressant och kreativt förslag!

Nu är det dock såhär att jag vill bygga en stereo Williamson med främst 807 som har toppanoder MEN jag vill kunna köra andra typer av rör också (läs oktaler), med andra ord så i fallet 807 finns mycket riktigt anodtåtarna ovan jord (och man skulle kunna dra dom direkt från trafon) men tanken är då att balans skall kunna mätas och ställas in genom att man mäter direkt på en avskrapad liten del av anod-tåtarna vid själva rören, kör man sen oktaler ja då är ju anodkontakterna under jord men då har jag tänkt nyttja bananhylsor i just dom hålen som 807-tåtarna tidigare gick upp ur, annars finns ingen riktig nytta med att kunna ställa balans med pot ovan jord (dvs om man inte kan mäta den).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Men du, det finns ju speciella högvoltskontakter, köär med en sådan.

Electrokt har: Electrokit: 51224. Klarar ju 1000V. Varför chansa?!
Det där artikelnumret finns inte.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av TomasL »

Tror det är nånting liknande som dessa:
F0162684-01.jpg
En standard banan passar inte till dessa (stiftet är typ 2mm), dock har jag också han-delen för kabel, hittar inga bilder på dem dock.
Gissar att de inte tillverkas mer.
Får rota i lådorna och se om jag hittar dem.
Vill minnas att de är ratade till 5kV
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Teknikern »

soundbrigade skrev:
rogerk8 skrev:Jag tror nu att tillverkarna av banankontakter bara är "överdrivet" försiktiga.
Det finns en orsak till att detta pris utdelas (postumt): Darwin Awards
Äh folk är så känsliga nuförtiden, själv totade jag ihop en "sågbåge" till frigolitblock igår, platsen är utomhus, sågtråden är spänningsförande, "kapslingen" till transformatorn (öppen vridtransformator som ju är sparkopplad) är en gammal färghink och resten är blandat skrot och kabelstumpar och inte en CE-märkning så långt ögat kan nå. :vissla:
Arga snickarn skulle få frispel om han såg det hela. :rofl

Vet man vad man håller på med så behöver man inte bry sig men det här är en typisk Darwin Award i fel händer. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Håller med dig teknikern!

Problemet är ju dock lite om man vill försöka sälja sina alster.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av TomasL »

Vet man vad man håller på med så behöver man inte bry sig men det här är en typisk Darwin Award i fel händer
Och då gör man inte på det sättet, enbart de okunniga gör så.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:et där artikelnumret finns inte.

MVH/Roger
Då får du en direktlänk istället: https://www.electrokit.com/labbjack-cha ... -rod.51224
Skriv svar