500V i bananhylsa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Tror det är nånting liknande som dessa:
F0162684-01.jpg
En standard banan passar inte till dessa (stiftet är typ 2mm), dock har jag också han-delen för kabel, hittar inga bilder på dem dock.
Gissar att de inte tillverkas mer.
Får rota i lådorna och se om jag hittar dem.
Vill minnas att de är ratade till 5kV
Jag är inte säker på följande kommentar men jag tror att jag bara vill ha banan, allt annan är ju liksom banan, bara ta min DVM's standardkontakter och trycka i mao.

Men jag är lite intresserad av den elsäkerhet som dina kontakter verkar presentera, om hylsan bara är två mm och dessutom rejält försänkt ja då kan inte kreti och pleti komma åt högspänningen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av TomasL »

Nä, det är liksom tanken, och eftersom stiftet är betydligt smalare, så kan man av misstag inte sätta i en vanligt banan.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av lillahuset »

Vet man vad man håller på med så behöver man inte bry sig men det här är en typisk Darwin Award i fel händer. :mrgreen:
Jag håller med dig Teknikern men med tanke på hur folk är nuförtiden ska man helst inte glömma något farligt framme.
I värsta fall händer det en olycka och då kommer konstaplarna Kling & Klang och hämtar en och så riskerar det att gå som för killen med den trimmade flugdödaren i Jämtland. :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... vapenbrott
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Grejen att många snillen har liksom, av egen kraft, rensat upp i genpoolen, så att säga.

Bild
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av lillahuset »

Med Charles Darwins goda minne då. Antar jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Darwin suger!

MVH/Roger
PS
Får liksom bli lite balans så att inte bara dom västerländska gudlösa prästerna får säga sitt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av lillahuset »

Vad har du mot Darwin? Du är väl inte kreationist?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av TomasL »

Så här ser de ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Tomas!

Stort tack för jobbet du lagt ner men jag tror jag hoppar över.

Jag kommer köra med den enklare bananhylsan från Deltron, (med fingrarna) petsäker är den i alla fall, risken uppenbarar sig faktiskt mest om nån får för sig att plugga i en banan och samtidigt kladda på banankontakten, rätt liten risk tycker jag.

Eller att nåt barn har fått fatt i en skruvmejsel och trycker ner den i pappas fina rörförstärkare :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Teknikern »

Om någon får för sig att trycka ner en skruvmejsel, spik eller liknande och får en stöt så är det du och endast du som byggt grejen som blir enskilt ansvarig för olyckan. Det heter producentansvar och det är du som kommer att bli drabbad som ju är producent, det gäller även om den orsakar en brand eller annan skada. Man får inte ens skänka bort hembyggda elektriska apparater.

Kopierat från elsäkerhetsverket: "En tillverkare har ansvaret för att konstruktionen sker så att produkten blir elektriskt säker och uppfyller EMC-kraven.Tillverkare kan vara du själv eller en elfirma. När produkten första gången sätts på marknaden, upplåts, sälj, överlåts eller installeras är det tillverkaren som hela produktens livslängd ansvarar för den nya produkten, till exempel om produkten skulle orsaka brand eller skada. Vidare ska en rad krav uppfyllas för produkten i förväg, bland annat ska tillverkaren CE-märka produkten och upprätta en EU-försäkran."

Klarar du detta?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Något nedslående info men du har fått mig att tänka om, det blir inga petbara 500V-hylsor, jag skippar det.

Sen bör jag nog fixa till nån slags botten också, just nu är dom helt öppna undertill (med 500V accessabelt), tänker att jag limmar dit ett gäng 1"1-lister i hörnen (och kanske på mitten också) och nyttjar en (eventuellt perforerad) massonitskiva.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Teknikern »

Klokt, det var ju så radioapparaterna byggdes från början med antingen perforerad papp eller masonit som skydd. Det som elsäkerhetsverket skriver gäller ju också för redan byggda och sålda enheter som du gjort så skulle din första sålda (eller bortskänkta) förstärkare vara upphov till en brand tex. och går att spåra tillbaks till dig (och jag kan lova att försäkringsbolagen och polisen kan spåra i princip allting sådant numera) så är det du som får ta konsekvenserna även om du skulle skänkt bort förstärkaren.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V i bananhylsa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på ett trick :)

Genom att använda säkringshållare istället för bananhylsor så kan man täcka hålen mot petning.

Speciellt en äldre typ av säkringshållare (vänster på bild) är bra till det då den behöver tryckas ner och vridas för att kunna öppnas, mer barnsäkert än så blir det inte :D

Tyvärr har jag svårt att få tag i just denna modell, då min hovleverantör inte kan få tag i fler, så det måste nog bli en variant med vanligt skruvbart lock (höger på bild), ganska barnsäkert ändå tycker jag.

MVH/Roger
PS
Fast jag kommer nog att skita i det här ändå, ville mest visa Er hur man kan göra. Hade dock den äldre modellen gått att få tag i så hade jag nog övervägt att byta min Deltron bananhylsa mot säkringshållare om det inte vore för att jag faktiskt vill ha färgmarkeringarna för det blir lättare att skriva manualer då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar