Termostat i elcentral

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
coretech
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 september 2015, 07:01:32

Termostat i elcentral

Inlägg av coretech »

Jag är påväg att renovera elen i mitt garage och visst hade det vart läckert att ha det mesta av styrningen i elcentralen och dessutom av samma märke så långt det går. ABB är väl ett okej märke att ha teromstater, dvärgsäkringar, jordfelsbrytare, skymningsrelän i osv?

Min fundering är kring produkten ABB - THS-C (http://new.abb.com/products/2CSM251163R ... thermostat)

Jag har läst igenom dokumentationen men kan inte någonstans hitta vad "toppvärdet" är för när den bryter relät? Ratten styr det lägre värdet vad jag förstår (dvs. när den slår på relät?)

Det finns lite mer info om den i dokumentationsbladet:
https://search-ext.abb.com/library/Down ... ion=Launch

Idag har jag en Arduino som jag har kopplat en tempsensor till och sen till ett relä för att bryta strömmen när temperaturen går över 12 grader och slå på den igen när den sjunker under 10 grader. Men är ute efter en mer robust lösning. Är det möjligt att ställa in denna produkt så den fungerar så? Finns det något bättre märke som har liknande produkter för värmestyrning från en elcentral?

Tack på förhand.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Termostat i elcentral

Inlägg av kodar-holger »

Texten är minst sagt förvirrande.

Först står det:
When the THS-C thermostat detects a temperature below the setpoint, it closes contact 1
Vilket borde betyda som du säger att lägre punkte är det man sätter.
Sen står det dock
until the temperature returns above the setpoint. It then reopens the contact and, when the temperature drops below the differential again, the cycle is repeated.
Vilket borde betyda att setpoint är den övre. Och så är det nog. Differential är listad till 1 grad i en tabell. D.v.s. du sätter övre tröskelvärdet och det lägre är setpoint -1 grad.
Skriv svar