Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av rvl »

prototypen skrev:Om man tittar på layouten så verkar det vara en switchad omvandlare med dessa motstånd på utgången.
Litet så ser det ut MEN... Går man vidare på den teorin, var kommer i så fall spänningen in till andra sidan av tansformatorn? Den sidan verkar lustigt nog enligt bilderna vi hittils sett inte gå nånstans. Andra halvan (övre på första bilden) av kortet se ut att vara nätspänningsfilter, eller hur? Ser ingen koppling dit och antar att kortet är tvålagers.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av prototypen »

Ena halvan är nog ett nätfilter och var kommer strömmen in till den förmodade switchen?
Bilderna avslöjar nog inte allt, det sitter ett relä där också......
Kan ju finnas en stiftlist i skuggan.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av TomasL »

Jag kan inte riktigt förstå varför TS helt enkelt inte lämnar tillbaka den och kräver pengarna tillbaka.
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

till och börja med så är ts lite tjurig med en viss attityd av typen "kan själv" och dessutom, om firman har problem o skicka ett utbyteskort som dom lovat men ändå inte gjort (3 månader sen rma blev godkänd) så känns det som en långvarig o jobbig process att lämna tillbaka plåtskåpet.. jag har inte tålamod att driva en process mot en firma som redan nu har kasst rykte...!

jag har fotat övriga delar nu för bara en stund sen! det dröjer nån dag innan jag orkar få upp dom på forat dock.. det är jobbigt o flytta bilder hit o dit med img taggar och så vidare :?

någon lät hälsa i pm att om jag bodde i närheten så kunde dom tänka sig o felsöka gratis! sånt är riktigt uppskattat, men ändock inte nödvändigt. jag känner en gubbe i området som skulle kunna ta sig an ett sånt projekt, även en gammaldags radiofirma som fortfarande reparerar hemelektronik

men som sagt var "kan själv" var det :vissla: ska beställa ett paket med motstånd från conrad strax så får vi se vad som händer sen.. bilder kan dyka upp när som, jag är fortfarande intresserad av o höra vad eliten har o säga om härket!
även om jag tror det löser sig med att bara byte dom uppenbart trasig komponenerna, så är det trevligt o få en andra input från mer erfaret folk :tumupp: er åsikt räknas även om jag ter mig tjurig och envis.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det kan vara dyrt att vara tjurig!
Var rädd om dig själv och låt någon sakkunnig hjälpa dig att testa och reparera kortet.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av rvl »

david_b skrev:jag har fotat övriga delar nu för bara en stund sen! det dröjer nån dag innan jag orkar få upp dom på forat dock.. det är jobbigt o flytta bilder hit o dit med img taggar och så vidare :?
Men bespara dig själv och läsarna av tråden onödigt besvär och ladda upp bilderna direkt till forumet!
  1. välj fil
  2. tryck Bifoga filen
  3. tryck Placera inom inlägget
  4. fler filer? gå i såfall till punkt ett, annars klart
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

överiktsbild ovanifrån (med det aktuella kortet borttaget)
Bild

sett ovanifrån är detta höger sida..
Bild[/url]

Och dom här är på vänstersida..
Bild[/url]

Bild


jag bytte motstånd igår och provkörde idag.. dom brann direkt! på ac läget alltså, undrar om jag råkat nämna det innan? det är bara i ac läge jag haft problem med svetsen..
Jag utmanade inte ödet, utan slet ur sladden direkt när det började ryka..

Nån som har en aning om var man ska börja felsöka? ni vet mer än mig beträffande elektronik, vilket ni bevisade när ni förutspådde att dom nya motstånden antagligen skulle gå direkt.. (och en annan tjurig jävel lyssnade bara på ett halvt öra :vissla: )
Det ligger nära till hands att dumpa den på tippen o köpa en ewm istället! (kemppi anses fortfarande för dyrt, jag är inte bara tjurig jag är snål också)
Jag funderar även på att lämna iväg den till en elkunnig gubbe i området.. men då jag "knappt" känner honom så känns det mest som jag utnytjar honom, så först vill jag ge det en chans själv.
Löda är pisstråkigt, men jag lyckades få till rätt så okej ändå. även om jag börjar bli ganska darrig numera.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av Icecap »

Ett tips är att skriva i din profil var du bor. Hjälpen kan finnas närmre än du tror.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av prototypen »

prototypen skrev:Ena halvan är nog ett nätfilter och var kommer strömmen in till den förmodade switchen?
Bilderna avslöjar nog inte allt, det sitter ett relä där också......
Kan ju finnas en stiftlist i skuggan.

Protte
På bilden med borttaget kretskort finns 4x2 trådar så min misstanke om en stiftlist har fått lite bränsle.

Den röda och svarta uppe-vänster som försvinner genom något svart, vart tar de vägen?

Protte
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

För enkelhetens skull så klistrar vi in denna bilden igen..

Bild

Dom två terminalerna närmast dom brända motstånden ansluter till kortet med "jättemånga" motstånd..
dom två terminalerna ovanför dom är 230volt in, samt den vita stiftlisten är bara anslutning till fläkten.

den andra skruvterminalen ansluter till kortet på höger sida, och under transformatorn (eller vad det är?) sitter två flatsift fastlödda som ansluter till det andra kortet på vänsteridan..
Ser ut som det är den vita 3 poliga stiftlisten ungefär mitt på kortet?

För en annan som på sin höjd kan (o knappt det) felsöka bilel, så ter sig det här som rena virrvarret! Det finns även ett kort till, men det är bara kontrollpanelen med kn appar o display! så jag tvivlar på att det är där felet ligger.

Får man en aning om på nåt ungefär var felet skulle finnas, så kan jag naturligtvis plocka bort kortet och mäta lite själv samt byta komponent.. jag har dock lite svårt o se helheten med allt virrvarr av kablar o kort överallt :humm:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av prototypen »

Kortet med många motstånd är anslutet med rejäla kopparskenor till 4 diodmoduler, är de hela?

Om du skulle råka bo i Bollnäs kan du få hjälp under veckan, jag ska dit.

Protte
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

Har icke en aning, inte kommit så långt än :|

Bollnäs är väldigt "avlägset"
Som jag sagt så finns det folk lokalt som kan hjälpa mig om jag bara får tummen ur o fråga..
Det handlar väl mest om att jag vill göra ett försök själv.. ursprungsfrågan var ju vad jag skulle ersätta dom gamla motstånden med, hade icke en tanke på att det kunde finnas fler trasiga komponenter..

Men du "tror" att det skulle kunna va någonstans i närheten av det kortet? (med motstånden) då vet jag iallafall lite var jag ska börja felsöka..

Det är faktiskt ganska löjligt att man skall få mer hjälp på ett forum än hos importören som förutom maskinen även sålt en garantitid.. fattar dom inte att jag kan svartmåla deras produkter hur mycket som helst?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av prototypen »

Och hur många tror du läser din svartmålning?

Nåväl, från det brända kortet kommer det ström, måste vara en switchmode som strömförsörjs från något anslutet med flatstift, sedan går det ström till det med många motstånd och därefter verkar det vara kortslutning.

Diodmodulerna sitter pyrt till om du doppar elektroden för mycket.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av TomasL »

Vad är det för IC-krets som sitter på det brända kortet.
Jag gissar att det är någon övervakningshistoria, svetsspänningen kommer in till vänster på de två skruvanslutningarna går via varsin diod till trafon. Eller nått sånt.
Btw, vad är det för någon svets, har du prövat med att söka efter ett schema på den?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av prototypen »

Till höger på det brända måste det sitta en switchmode men vi ser inte strömanslutningen, men på chassiet / översiktsbilden finns två flatstiftshylsor hängande.

Att mata likström genom 2 dioder till en trafo ger inte något bra resultat, typ

Protte
Skriv svar