Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mAVRick »

Hej forumet!

Förra hösten köpte vi en cargobike för att cykla med ungarna till dagis. Cargobiken får väl anses vara budgetalternativet, även om dom ändå inte är särskilt billiga.
Den har ändå fungerat ganska bra, fram till förra veckan...
Vi har kunnat hoja fram och tillbaka till dagis på en laddning (ca 8km) utan problem, men när kylan kom så har den börjat 'lägga av'. Jag antar det är BMS:en som bryter pga låg spänning.
Vi har frågat och garantin på batteriet är såklart 1 år. Vi kunde däremot få rabatt om vi ville köpa ett nytt.
Vi kan inte ha mer än en par hundra laddningar på batteriet och det känns som att det borde 'hålla' för mer än det.
Jag har öppnat batteriet idag och kikat, men inte öppnat själva lipo packet. Av måtten att döma, är jag ganska säker på att det rör sig om ett 10p4s 18650.

Ett nytt batteri kostar ca 3500 (vet inte vilken rabatt vi skulle få), men jag känner mig inte så sugen att hosta upp det om det inte håller mer än några hundra cykler.
Jag har ingen lipo laddare eller rigg för att 'diagnosticera' batterier (men jag är öppen för att köpa prylar om det kan vara 'bra att ha').

1) Är det nån mening att försöka balansera packet (i tron att BMS:en inte lyckas)?
2) Ska jag börja se mig om efter en punktsvets och bättre celler? Vars isf är det 'bra' att handla nkon.nl? Eller andra tips?
3) bita det sura, köpa nytt batteri och ev. bli besviken igen om ett år?

Tar tacksamt emot tips och råd från den samlade lipo-expertisen :)
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av danielr112 »

1. Bör inte vara det. Men är ju bara att mäta cellerna när det är fulladdat.
2. nkon har bra saker. Vill du köpa färdiga 10s pack har du här från andra ebikes: https://goo.gl/DTvN2M Han har även 10 pack. Dock har det mesta sålts ut så ska man ha nåt får man va snabb
3. Ja alltså du kommer bli besviken varje vinter. de flesta lithium batterierna gillar inte när det är kallt ute och dom tappar extremt med kraft. Kan nästan garantera att värmer du upp batteriet eller har det innomhus så det håller sig varmt kommer det prestera bättre. Dom ska t ex inte köras i minusgrader om man kan undvika det. Framförallt inte laddas i minusgrader (Beror lite på typ av celler)

Sedan tror jag inte det är 10p4s. Jag tror isåfall mer på 10s4p. Dock låter 4 i paralell litet? Och oftast är det 10 i serie.

10s4p = 10 st i serie och varje som sitter i serie består av 4 st i paralell.

10p4s betyder att du har 10 st i paralell om 4s i serie. Det skulle innebära att du har 4 st BMS på den och det har du inte :) 4 i serie är dessutom 14.8V nominal. Många brukar vara 36V = 10s
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mAVRick »

Tack för snabbt svar!

Självklart menade jag 10s4p... Trött i luvan efter veckan nu :) Ska öppna packet i morron och mäta.

Vi har börjat ta in batteriet så det är varmt innan man åker och är det nyladdat och varmt tar vi oss ena vägen, men inte hem. För två veckor sen tog vi oss både dit och hem. Är batteriet kallt funkar set inte alls... Förra vintern var det inga problem (när det var nytt).

Vi har kall-laddat batteriet, så jag undrar om det är nån/ngra celler som tagit stryk av det.

Tack igen, det uppskattas!

Edit: ouch.. frakten på batterierna du länkade till verkar smärtsam...
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av danielr112 »

Hur mycket stryk dom tar i kylan vågar jag inte svara på men det finns diverse rapporter om det ute. Sedan beror det också på hur stora cykler ni kör. Kör ny batteriet i botten varje dag så sliter det extremt mycket mer än om ni hade haft 50% kvar när ni kom hem. Dvs då har ni för litet batteri från början.
Och då kommer man ibland inte ens över 100 cykler innan degraderingen är såpass stor att man inte kommer hem helt enkelt :)

Men som sagt kolla vad som sitter i paketet. Jag vet tyvär inte om så många färdiga paket man kan köpa i vår omkrets just nu. Isåfall gäller det att kolla nkon.nl och gå efter lite högprestanda celler om du ska bygga ett helt nytt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har fått hjälp av Batteridoktorn.se
Patrik ordnar nog det mesta. Så nu har jag dubbla pack och ett med riktigt bra prestanda.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mAVRick »

Hej!

Först, tack för alla tips!
Det är nu uppenbart att det är en eller flera celler som inte mår bra. Jag har inte rivit packet än och mätt, eftersom vi behöver cykeln, men med nyladdat, rumsvarmt batteri och plusgrader ute tar vi oss inte enkel väg ens längre.
Frugan litar inte på mina skillz, och vi fick ändå skaplig rabatt på nytt batteri, så det lutar ått vi betäller ett nytt.
Vilket ite är helt fel, för då har jag gott om tid att bygga punktsvets och försöka mig på att renovera eller bygga om packet i originalbatteriet.

Men, jag är ändå lite besviken... Tycker att det bör klara mer än några hundra cykler...
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av danielr112 »

Kör du ut det stenhårt så max 300 cykler om det är ett standard. Oftast räcker det bara 100-200 cykler om man har bombarderat det.
Om du däremot max tar ur 50% eller liknande så kan du lätt nå 500 eller fler. Tänk på att kylan sliter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mrfrenzy »

Sätt dit ett dubbelt så stort batteri och du kommer förmodligen fyrdubbla livslängden.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av danielr112 »

Tyvär är det vanligt att folk snålar på batteriet och tänker typ...
Jag har 20km enkel väg då behöver jag ett batteri som klarar 40-50... I själva verket som mrfreny sa ska man ha flera ggr större batteri.
Finns ett skäl till varför jag har 100kWh batteri till mitt solsystem fastän jag bara gör av med 16-20kWh per dag.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man kör en trehjulig cykel kan jag inte se anledning till att snåla på batteriinstallation!
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mAVRick »

När vi köpte cykeln så hade vi inga problem med att klara oss både dit och hem och ha 50% batteri kvar på mätaren (sen vet jag ju inte riktigt vad mätaren faktiskt mäter, men gissningsvis lär det väl kunna vara typ 42-33 volt).
Förut så sjönk mätaren 'linjärt' dvs man cyklade ~tjugo minuter och så tappade man en 'plupp' på mätaren, tjugo minuter till och nästa plupp slocknade. Nu sjunker den direkt, dvs det ser ut som man har 100 eller 75% kvar och så bara dör hojen och när man startar den igen visar den tomt. Det tycker jag känns som det är en cell/cellgrupp som är dålig.
Jag hade gärna haft mer batteri, men packet är ju inbyggt i en låda som passar på pakethållaren, så jag är begränsad till 40 celler om jag inte ska göra större ingrepp och WAF:en på det är nog låg...
Däremot är originalbatteriet på 9Ah och bygger jag om packet med kvalitetsceller borde jag kunna få 12-14Ah. Jag skulle också kunna ladda på jobbet (och överhuvudtaget se till att ladda inomhus, med rumsvarmt batteri).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att flytta batteriet ner under passagerarsätena bör inte vara svårt! Och ett par kraftiga tåtar över till det andra kan inte vara så svårt.
Jag har inte särskilt kraftiga kablar ner till motorn från reläet på vårt hemmabygge.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mrfrenzy »

mAVRick skrev:Jag skulle också kunna ladda på jobbet
Detta kommer lösa problemet. Om du laddar både hemma och på jobbet så kommer nya batteriet hålla mycket längre eftersom du undviker djupurladdning.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av GalFisk »

Nja, det är full uppladdning som sliter mest på litiumbatterier. Kan man hålla sig under 80% av full kapacitet, kan man mångdubbla livslängden. Laddning vid låg batteritemperatur, och allt som orsakar hög batteritemperatur, sliter också extra. Går de under minimispänningen som BMS bestämmer kan de också ta skada, så om de ska ligga oanvända ett tag är 50% laddnivå att rekommendera.

Ett par nackdelar med att köra 80%, förutom minskad kapacitet, är att de flesta laddare inte kan göra detta automatiskt, och att de flesta BMS-system bara balanserar cellerna i laddningens slutskede. Man kan därför behöva ladda fullt ibland ändå.

endless-sphere.com och ebikeschool.com har massa bra info. Jag använde dessa till hjälp när jag byggde ett eget batteri av gamla laptop-celler. Det är 10s8p och tar mig minst 3 mil om sommaren/1 mil om vintern innan jag börjar märka att effekten minskar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mAVRick »

Bra info där GalFisk! Tack för det!
Då har jag en fråga till. Hur funkar egentligen ett BMS?
För laddaren som följde med är väl i princip inte mer än ett spänningsagg? Jag mätte precis upp det till 42.6v, vilket 'makes sense' på ett packe med 10s. 4.2v i slutspänning per cell minus några tiondelars volt man tappar i nån trissa.
För jag har räddat en hel driva med laptopladdare från återvinningen på jobbet. Dessa är om jag inte missminner mig på 20v. Skulle de gå att seriekoppla två och ladda med 40v istället? Eller brukar det sitta någon spänningsövervakning i dem som kommer vägra spela boll?
Skriv svar