Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av danielr112 »

BMS = Battery managerment system eller Battery monitoring system beroende på vem man frågar. Det första är väl mer vanligt.

De vanligaste funktionerna i sådanna batterier är följande:
* Skydd mot överspänning per cell oftast 4.2- 4.35
* Skydd mot underspänning. Kan va allt mellan 3.2 ner till 2.5V
* Skydd mot överström. Beror på modell
* Balansering av cellerna. De vanligast bränner bort energi för att balansera och den absolut vanligaste typen gör det genom att helt enkelt se till att en cell inte går över 4.2V. Därav det faktum att en laddare oftast ger lite mer samt att man också måste ladda ett batteri fullt då och då för att hålla den i balans.
* Temperaturskydd


Sedan om man går upp ett par snäpp finns det extremt mycket mer och bättre saker men det är inte aktuellt för ett batteri till en cykel i regel :)

T ex det jag har till batteribankerna för huset. Där finns allt och lite till :P
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mAVRick »

Ok, men vad skulle hända om jag laddar med 40v istället för 42? Det är kanske inte helt lätt att svara på, då det säkert kan finnas olika lösningar, men det skulle inte heller förvåna mig om se flesta (iaf kina BMS:er) bygger på i stort sett samma referensdesign...

Jag skulle iofs bara kunna prova när det nya batteriet dyker upp.
Jag är ok med att den inte balanserar isf dvs den inte anser sig bli 'klar' med laddningen, bara den försöker :) Jag kan alltid låta den ladda på den vanliga laddaren ett dygn eller två (och balansera) några ggr per år, om jag i gengäld får fler cykler. Eller?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av danielr112 »

Det kommer till slut sluta med att en eller flera av cellerna kommer ur balans. Och när det sker kommer nån cell ligga på 4.2V till slut och någon på 3.8 som exempel. Eller ännu större span emellan dem då dom teoretiskt kan skilja lika mycket som du sänker. Så 1 cell på 100% och kanske en på 0 ;)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av mrfrenzy »

Om batterierna mest är oanvända (som i en laptop) så är det vettigt att bara ladda till 80 %. Då håller dom väldigt länge.

För batterier som cyklas ner mot 0% varje dag är min uppfattning att man bör starta med så hög laddningsgrad som möjligt för att undvika djupurladdning.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av GalFisk »

Använd inte laptopladdare. De är, som du säger, bara spänningsmatare - eftersom den nödvändiga elektroniken för att ladda batterierna korrekt sitter i laptopen.

En vanlig BMS har inte den nödvändiga elektroniken, utan den måste sitta i laddaren. Köper du en elcykelladdare får du det du behöver - den laddar med konstant ström tills cellerna uppnår en viss spänning, sedan med konstant spänning tills laddströmmen sjunker under en viss nivå, för att sedan strypa laddningen helt. Batterierna tål nämligen inte att underhållsladdas när de är fulla, so som man gör med ex. vis blybatterier.
Mer info:

Det finns två batterikemier att hålla reda på om du ska köpa laddare och BMS: Li-jon och LiFePO4 (litium-järnfosfat). De senare har rätt mycket lägre utspänning och bottenspänning. De har fördelar som längre livslängd och att de är helt brandsäkra, men har också lägre kapacitet än Li-jon. Köper du 18650 där det inte specifikt står LiFePO4 eller en utspänning på under 4V, har du med säkerhet Li-jon (här finns också flera kemier, men de har likartade elektriska egenskaper).

Vill du gärna ladda till under 42V, finns det dyrare laddare och BMSer som kan programmeras om med valfria gränsvärden.
Själv laddar jag fullt, men jag kör med gamla laptopceller, har byggt paketet med Vruzend-hållare som kan tas isär, och har nog celler till två paket till när de jag har ger upp. Jag ser också till att använda cykeln senast dagen efter, så de inte står fulladdade för länge.
Mer info:
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av danielr112 »

Vruzend i sådan applikation och jag ryser extremt. Urk va mycke problem jag sett med dem :/
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av Zkronk »

Ja, Vruzend på en cykel med ett stort strömuttag och där det skakar och vibrerar mycket låter som att det kan bli en del problem med värmeutveckling när det blir dålig kontakt mellan cellerna :shock:
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Tips och råd önskas ang. batteri till elcykel

Inlägg av GalFisk »

Ja, om jag skulle ta ut någon större ström, skulle jag inte valt Vruzend, och jag har gjort en del anpassningar för att det ska fungera så problem- och riskfritt som möjligt.
Till att börja med ersätter paketet tre blybatterier (med plats för ett fjärde) som satt i en stor låda. Jag har byggt batteriet så fysiskt stort som det gick, vilket gav mig 10s8p. Kontrollern drar max 13A ur batteriet vid start ifrån stillastående, vilket ger 1.625A per cell, gott och väl under de max 3A per cell som Vruzend själva rekommenderar. Kontinuerlig ström har jag inte mätt, men jag skulle tro att den ligger under 1A per cell. Laddströmmen är på max 2A, vilket ger 250mA per cell.
När jag satte ihop batteriet, såg jag till att batterikontakterna var utböjda, och jag tryckte dit varje hållare separat. Då kunde jag kolla så varje batteri hade gått hela vägen in i hållaren, och mäta att det var elektrisk kontakt. Att försöka sätta ihop en hel rad om gången är att be om problem tycker jag.
Batteriet skyddas mot vibrationer och friktion med dämpande skumplast, som också ger ett visst tryck mot hållarnas ändar. Detta kombinerat med hur hårt fast hållarna sitter, gör att jag inte kan se något sätt för dem att lossna på.
Jag har öppnat batterilådan ibland för att se och mäta att allt står rätt till. Jag byggde batteriet i juli och har använt det i stort sett dagligen sedan dess. Senast jag öppnade det var i oktober, allt såg helt och bra ut då, och alla grupperna låg inom 50 mV från varann efter att jag tömt batteriet till ca. hälften.
Någon gång under jul/nyår har jag tänkt skruva loss alla kontaktbleck på ena sidan, och kolla hur varje individuell cell mår.

Det går att göra mycket dumt med Vruzend-hållarna, men om man känner till begränsningarna och tar hänsyn till dem, kan man även göra mycket bra.
Skriv svar