Cordialitrons tråd med diverse nybörjarfrågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Den nybörjigaste nybörjarfrågan nånsin: förstärkare dist

Inlägg av Pedalosaurus »

Kul att du fick ordning på det :) Jag skulle tro att det är chippet i sig själv som distar när man tar ut mycket förstärkning ur den.
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: Den nybörjigaste nybörjarfrågan nånsin: förstärkare dist

Inlägg av cordialitron »

Lördagkväll! Då ska man sitta inne och uggla och pilla med små, små förstärkare. Vilket jag gör just nu.

Den här gången testade jag en variant med LM386 och otroligt nog lyckades jag göra allt rätt och fick ljud på första försöket.

Jag ordnade en tillfällig lösning på strömförsörjningsproblemet i form av en väggadapter där jag kan välja mellan 3-12V. Först lät det ganska illa. Kan detta tänkas bero på att strömmen är lite "smutsig"? Jag har stött på uttrycket "ripple" och det kanske kan vara det jag märker av?

Hur som helst så testade jag att sätta in en kondensator på strömingången som soundbrigade tipsade om och då lät det genast mycket bättre! Jag testade med 10, 100 och 1000uF. Jag kanske inbillade mig, men jag tyckte att förstärkaren orkade med starkare signalnivå på ingången innan den distade när jag hade en på 1000uF. Eller har det kanske ingen betydelse vad man väljer?

Om nån orkar läsa detta och även orkar svara:

Blir ljudet bättre eftersom kondensatorn fungerar som ett filter och liksom jämnar ut ojämnheter i strömmen? Som en slags mellanhand som laddas upp med lite sämre ström och sedan laddar ur sig "renare" ström?

Nu har jag fått storhetsvansinne och funderar på en liten switch mellan ben 1 och 8 på IC:n. Då borde jag kunna använda den både till att lyssna på musik från t ex mobilen, men också kunna koppla in en mikrofon eller gitarr? Och om jag använder två LM386 borde det väl gå att göra en variant i stereo? Och en LED hade varit kul, men var stoppar jag in den nånstans? :oops: :?
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: Den nybörjigaste nybörjarfrågan nånsin: förstärkare dist

Inlägg av cordialitron »

Och så en bild för att få lite färg på tråden:

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Den nybörjigaste nybörjarfrågan nånsin: förstärkare dist

Inlägg av mrfrenzy »

Kul att du fick igång det, som du märkte blev det bättre med filtrering av matningsspänningen.

Du kan få mycket bättre ljud om du följer instruktionerna i databladet och monterar fyra kondensatorer av rätt sort och storlek.

Se schemat på sidan 1 och läs noga texten på sidan 8. Där förklarar dom vad som händer med avkopplingen.
https://www.diodes.com/assets/Datasheets/PAM8403.pdf

Edit: ovanstående gäller PAM8403, ser nu att du testade med LM386. Råden om avkoppling på sidan 8 är fortfarande relevanta
Senast redigerad av mrfrenzy 15 januari 2018, 12:58:38, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fel krets
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Den nybörjigaste nybörjarfrågan nånsin: förstärkare dist

Inlägg av HUGGBÄVERN »

cordialitron skrev: Blir ljudet bättre eftersom kondensatorn fungerar som ett filter och liksom jämnar ut ojämnheter i strömmen? Som en slags mellanhand som laddas upp med lite sämre ström och sedan laddar ur sig "renare" ström?

Nu har jag fått storhetsvansinne och funderar på en liten switch mellan ben 1 och 8 på IC:n. Då borde jag kunna använda den både till att lyssna på musik från t ex mobilen, men också kunna koppla in en mikrofon eller gitarr? Och om jag använder två LM386 borde det väl gå att göra en variant i stereo? Och en LED hade varit kul, men var stoppar jag in den nånstans? :oops: :?
Filterkondingar kan man inte få nog av ... inom rimliga gränser. Har du dåligt filtrerat matar du ju i princip din krets med en pulserande likspänning - självklart kommer de att höras med.

Lysdioden kan du lägga mellan matningens plus och matningens minus. Du kan testa med att lägag ett motstånd i serie med lysdioden; och lysdioden ska vara riktad ner mot noll/jord/minus.
Matar du med 5V kan motståndet vara på 1K eller om du kör på 12V - 3K3.
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: Cordialitrons tråd med diverse nybörjarfrågor!

Inlägg av cordialitron »

Nu har jag klantat mig. Skulle ha 1N941 men gick och köpte 1N914 istället. Det här med dioder är helt nytt för mig.
  • Hemma i lådorna finns följande:

    • 1N914 (Small Signal Fast Switching Diode)
    • 1N4001 (General Purpose Plastic Rectifier)
    • 1N270 (Germanium Diode)
    • 1N4148 (Small Signal Fast Switching Diode)
    • 1N5817 (Schottky Barrier Plastic Rectifier)
Kan någon av ovanstående ersätta en 1N941 (11.7 Volt Temperature Compensated Zener Reference Diode)? Har försökt förstå mig på datasheet:sen, men det bara snurrar i huvudet av alla siffror. :shock:
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: Cordialitrons tråd med diverse nybörjarfrågor!

Inlägg av cordialitron »

Här är mackapären jag behöver dioden till. Har satt ihop allt förutom just dioden som fortfarande saknas.

Bild

Jag får ut rent, opåverkat ljud utan problem. Själva effekten kan höras väldigt svagt emellanåt. Jag undrar om allt stämmer på den där bilden, men det är säkerligen jag som missat nåt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Cordialitrons tråd med diverse nybörjarfrågor!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är det det här schemat du följt: https://cdn.makezine.com/make/blogs/blo ... rrev02.jpg

Tittar man var dioden sitter, är den placerade från spänningregulatorns UT till regulatorns IN, en vanlig koppling som hindrar att, vid till/frånslag ut-pinnen har högre spänning än in-pinnen. Så det kan säkert vara en 1N914 aka 1N4148.

Bild

Här har du zenerdiod för att öka den reglerade utspänningen:
Bild

Här en vanlig diod för att få ca 6V ut:
Bild
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: Cordialitrons tråd med diverse nybörjarfrågor!

Inlägg av cordialitron »

Tackar för svar, soundbrigade! Ja, det är helt korrekt. Den där är det. Det här är min andra variant eftersom den första fungerade en stund, men gav upp efter att jag rotat runt bland komponenterna.

Men kan jag ersätta en zenerdiod med nåt annat tro? Om jag förstått saken rätt fungerar dioden som en referens åt regulatorn vad gäller spänningen. En zenerdiod är väl typ som "vanliga" dioder fast tvärtom, det där med backspänning och vad det heter? Kan jag bara ta vilken diod som helst och vända på den för att få samma effekt?

Eller så får jag skaffa exakt den där dioden och börja om igen. Tredje gången gillt, förhoppningsvis. :razz:
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: Cordialitrons tråd med diverse nybörjarfrågor!

Inlägg av cordialitron »

Eller, nä. Stryk alla frågor ovanför. Jag lägger ner allt och börjar från grunden. Ett 9V-batteri, ett motstånd och en LED. Det är nog bäst så.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Cordialitrons tråd med diverse nybörjarfrågor!

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nja,schema och komponentplacering stämmer inte riktigt.
D1,Q2 och LED bl.a
Skriv svar