Spänning i avstängt lamp uttag.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av nomis_82 »

Hej
Jag har nu i kväll bytt lampsladd på en taklampa i köket. När jag mätte i lamp uttaget med lamp knappen avstängd fick jag ca 55v på Mu varför blir det så? På samma grupp finns en ventilationsfläkt och dator och skrivare som står i ett annat rum. /Simons
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av adent »

En klassisk mätteknisk huvudlurare :)

Vad som händer är att tändtråden som är bortkopplad är kapacitivt kopplad mot andra ledningar i väggen.
Anslut glödlampan och mät igen ska du se att det är 0V och lampan är släckt. Du har en spänning men ingen "kraft" bakom.

Edit: Har själv kliat mig i huvudet över exakt samma sak.

MVH: Mikael
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av kenneth1212 »

En multimeter med LoZ hjälper till viss del mot dessa spökspänningar. Då sker AC voltmätning med lägre impedans. Tänkt att motverka felaktiga mätresultat som du nu har.

.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av svanted »

det är därför led/lågenergilampor kan glöda svagt trots att de är "släckta"
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av Icecap »

Ack ja, detta har varit ett problem för os på jobbet. Vi hyrde ut skyltar som drevs med 12V ackumulatorer och ibland blev det knas med dom. Det var utomhus (vägsida) och man fick mäta lite då och då.

Mina kollegor ringde då och undrade hur det kunde vara 10V när allt var avstängd...

Efter en aning funderande gav jag med dom ett 10k motstånd i krympslang med ledning och krokodiler i varje ända - och DÅ plötsligt kunde de mäta rätt.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av nomis_82 »

Tack för svaren. Jag hade en liten tanke på att det kunde vara något åt de hållet men trodde inte att det kunde bli så stort utslag.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av prototypen »

Hallampan med en lågenergi blinkar, den får så pass mycket el att den försöker starta men strömmen tar slut och så börjar den ladda upp igen.........och misslyckas. Till saken hör att det ligger ovanligt mycket parallell tråd med 2 trapp och 3 korsbrytare.

Protte
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av matsadona »

Har samma problem med ett lamputtag i hallen. Mäter man med en klassisk spänningsprovare med lampor så indikerar den 6V. Men med en digital multimeter så blir det inget utslag alls. Har funderat på detta fenomen ganska många år nu...
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av wiklis »

Min bror råkade ut för en rolig grej för några år sedan.
Han stod i källaren på ett flerfamiljshus och höll på att skruva med tändsystemet på sin Italienska MC.
Han och en kompis hade byggt ett elektroniskt system och höll på med att installera det när dom märkte att ramen på MC var strömförande
Det märkliga var att det fanns absolut ingenstans spänningen kunde komma ifrån och dom tänkte att dom hade lyckats mäta upp motorcykelns Italienska själ...
Efter ett tag kom dom på att husets huvud elcentral låg på andra sidan väggen.

wiklis
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av Teknikern »

Den var bra wiklis. :mrgreen:

Själv har jag hel och halvljus på ledslingan som är hallbelysning men det gäller att vända stickproppen rätt annars försvinner halvljuset. Jättepraktiskt när man kommer hem och världen är kolsvart eller man ska gå och pinka på natten. :tumupp:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Spänning i avstängt lamp uttag.

Inlägg av lond »

Lite som när jag hade ungdomspraktik på Skene Lasaretts fastighetsavdelning för snart 20 år sedan. När elektrikern och jag skulle bytta ett skadat vägguttag, fick vi konstig spänningar på jordanslutningen. Det visade sig vara att jorden i det rummet var bara ansluten mellan uttaget och lysrörsarmaturen i taket :roll: :roll: Tände man armaturen, så fick man ca 90 volt mellan jord och nollan :doh:

En uttagstestare införskaffades och en sommarjobbare fick i uppgift att kontrollera alla uttag i hela lasarettet :vissla: :vissla: Ca 40 uttag med felaktig jord uppdagades...

/// Marcus
Skriv svar