Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av JanErik »

Har en CC110L i garaget som länk för mätningar och styrning av motorvärmarrelä. Tidigare hade jag en som höll ett par år innan den började ge problem, tappade liksom effekt och nådde fram bara med dörren öppen.
Ibland har det hjälpt att rengöra antennkontakten (SMA), har jag trott. På denhär senaste har jag haft antennen fastlödd så den beror det inte på.
Ibland när jag har varit påväg att ge upp och tagit in den över natten har den börjat fungera igen nästa dag.

Vet att CC110L har en kalibreringsfunktion, PanStamp-biblioteket har den dock bortkommenterad i receiveData (//cmdStrobe(CC1101_SCAL);), https://github.com/panStamp/arduino_avr ... cc1101.cpp . Tog med den igår utan större förbättring. Nån som kan dessa moduler mera ingående?

Använder de kraftigare modulerna som finns från Kinabutikerna, med ett RF-steg som enablas med en PAC-pin. Mätt att signalen kommer fram till modulen samt RF-multiplexerchipen.

Min teori nu är att fukten kommer in i kondensatorer, resistorer osv och temperaturväxlingar får dem att spricka. Modulen har nog varit i en plastlåda (antennen utstickande) men riktigt tät blir den ju aldrig. Ska göra en reservnod nu så jag får byta enkelt.

Har den gamla modulen som legat inomhus väl över ett år, ska testa om det är nån kraft i den senare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av Icecap »

Det är snudd på omöjligt för vanligt dödliga att kapsla in elektronik så att det inte drabbas av fukt, speciellt om det är varierande temperaturer. Det bästa man kan göra är att styra luftströmmen och var fukten kommer.

En plåtlåda är inget trevligt miljö i fukthänseende, jag monterar ALLTID kretskort i sådana med droppskydd över. Sedan lackas de ordentligt och får tid att torka, helst efter att ha blivit torkad vid låg värme i ugn.

Vanlige mönsterkort (typ FR4) suger åt sig vatten, även efter att de är lackade. Vattenånga tar sig in i allt, genom plast osv.
När det kommer in vatten kommer mönsterkortet att expandera en aning och har man mycket känsliga komponenter eller lödningar (tänk BGA) kan det ge glapp.

Det finns ventiler för att släppa luft in och ut ur lådor i varierande grad, det fungerar även med ett par hål i botten. Det ska inte mycket till men det abs. bästa man kan göra - om det finns energi nog att tillgå - är att värma elektroniken till en aning högre temperatur än omgivningen, då fälls det inte ut kondensering på elektroniken. Man får mycket gärna kombinera kontrollerat luftgenomströmning med uppvärmning.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av JanErik »

Att sätta även antennen inne i plastlådan (PLA), det kan väl inte påverka signalen nämnvärt? Tänkte att jag kan skriva ut en låda som är lämplig storlek.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av Icecap »

Det påverkar signalstyrkan med antennen inne i lådan - men inte mycket. Det som definitivt påverkar signalstyrkan är ground-plane och med antennen inne i lådan brukar det att bli lidande.

Sedan kan själva antennen ha korroderat ju, det måste inte vara elektroniken som är problemet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av breflabb »

Är det inte bättre att ha kretskortet helt öppet ,bara en platta som man
sätter fast den på.Det är väl kondensen som är den största boven. Och
den bildas väl mest i inneslutna lådor oberoende av material.
Eller så sätter man dit en data fläkt i lådan.Kanske det smartaste??
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av Icecap »

Ser man på antennförstärkare är det ju lådor som i grovt är öppna neråt och de är jo gjorda för ett ganska djävligt miljö.

Så kan man stänga insekter ute är det ofta nog med en låda som är tät från fallande regn men öppen i botten.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av adent »

Det bästa är nog att inte ha en stängd låda och sedan lacka/behandla kortet.
Har man ström till det kan man ha lite värme i några motstånd också.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av JanErik »

Är det så illa om det är lite korrosion på antennen då? Den är gjord av mässing eller koppar, bild finns på http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=83793 . Original är ju antennen inkapslad i plast, så om man löder den direkt på modulen och sätter allt i en PLA-låda kan det inte försämras mycket.

Mätnoden ska gå på batteri under sommarmånaderna. I nya inkarnationen ska radiomodulen helt släckas när den inte sänder, med en P-channel MOSFET på matningen. Sändningen sker bara var tionde minut och däremellan sover Atmegan. De modulerna som jag köpte senast, från Electrodragon, drar ca 7 mA utan att vara aktiverade, antagligen spänningsregulatorn.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av E Kafeman »

Koaxkabel dämpar radio-signaler kraftigt även vid minimala mängder kryp-fukt. Koaxkabel utomhus kan få mikro-sprickor pga av solljus, som sedan leder in fukt och otäta anslutningar kan också ge problem. Vulktejp över kontakt-skarvar är minimum utomhus.
Gör en låda i lådan av frigolit som kapslar in kretskortet och led alla kablar nedåt genom minimalt kondenshål. För stort hål och det släpper in spindlar och annat, som gärna bygger bo där det är ljummet.
Kretskort som jag vet långvarigt kommer bli utsatta för väder och vind brukar jag spraya med "hårdvax för bil". Ger en fet paraffin-yta som varar länge och paraffin är elektrisk isolator. Blir lite kletigt så det är
Plastbox påverkar antennen främst genom dess dielektricitetskonstant men har ingen större betydelse om antennen inte ligger dikt an då avstämningen i denna typ av moduler ändå inte brukar vara maxad. Något man får se upp med är i synnerhet svart-färgad plast. Billigaste färgningen innehåller ofta stor andel kol, vilket dämpar radio-signal även om själva lådan är otät ut RF-synpunkt.
Om sändare tappar räckvidd, är det ofta enkelt att åtgärda om man vet orsaken till detta.
Det är oftast lönlöst att spekulera vilken del som brister när kommunikationen brister. Det är mätning som gäller. Kabel-dämpning, dålig kontakt, sänkt sändareffekt, frekvensdrift eller annat som stör kollas enkelt med spektrumanalysator. Det är oftast ett dyrt instrument men det finns billiga alternativ.
En meg-simpel spektrumanalysator, som det går utmärkt att mäta dessa typer av problem med kostar under 100-lappen. Förslag på programvara till denna finns här.
Alla som ens tänker tanken på att sätta upp egna sändare har stor glädje av att kunna mäta den faktiska funktionen. Lika nyttig som multimetern är om man sysslar med lågfrekvent elektronik.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av Icecap »

Det kan vara korrosion i antennen - men de bilder ger ett säkert bild av att GP är icke-existerande.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av JanErik »

Ja och skall tilläggas att det inte är mottagaren som är problemet, har en likadan mätnod i källarförrådet som fungerar bra.

Har svart PLA och en del färggladare smårullar. Skulle genomskinlig PLA ändå vara bättre? 3DJake har Black Friday ännu idag, kunde beställa en spole.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6092
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av Biker »

Du kan få hum av rf dämpning genom att köra plaster i micron , börja försiktigt så och pilla på bitarna efter en stund med låg effekt och tid så du vet vart det kan börjar osa
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av JanErik »

Så en sån https://www.thingiverse.com/thing:1432052 och kanske silikon eller nåt mellan locket? Eller bättre att tejpa runt, det är inte tänkt att öppna den varje dag heller.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Temperatur och/eller fukt dödar radiomoduler (CC110L)?

Inlägg av JanErik »

Angående jordplan så testade jag nån gång i desperation att koppla GND till skyddsjorden i eluttaget utan förbättring. Likaså att använda hela plåtgaraget som jordplan (galvaniserat/plastmålat så kan vara svårt att få en bra kontakt).
Skriv svar